حضور نماینده ولی عهد عربستان در بعثه رهبری

کد خبر: 449454

رئیس فراکسیون حج مجلس شورای اسلامی در نشست خبری ضمن محکوم کردن عربستان گفت که از رئیس قوه قضاییه درخواست می‌شود تا تیمی بین‌المللی برای شکایت از عاملان حادثه حج تشکیل شود.

ایسنا: حجت‌الاسلام احمد سالک این حادثه را به مردم تسلیت گفت و افزود: هنوز ملت ما شیرینی عید قربان را نچشیده بودند که شاهد فاجعه بزرگی در منا شدند و یک عزای عمومی نه تنها برای ایران بلکه برای جهان اسلام به وجود آمد.
او تاکید کرد: این حادثه را باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد. عوامل مختلفی از جمله بسته شدن مسیرها برای یک از شاهزادگان سعودی، نرده‌های آهنی که در مقابل خیمه ها قرار گرفته و راه فرار را بسته بودند، به کارگیری نیروهای بی‌تجربه در حج در حالی که نیروهای با تجربه اطلاعاتی به یمن گسیل شده‌اند از جمله عوامل این مساله است.
او ادامه داد: عربستان بعد از این حادثه منطقه را کاملا بست و اجازه بررسی نداد، از ورود کادر پزشکی جمهوری اسلامی جلوگیری کرد؛ از ورود به بیمارستان‌های مختلف برای شناسایی جلوگیری کرد، اجازه ورود تیم شناسایی جمهوری اسلامی را نیز نداد؛ در حال حاضر 10 تیم جستجوگر از جمهوری اسلامی وارد صحنه شدند و 7 کمیته برای درمان، انتقال اجساد، مستندسازی و جستجوی اسناد تشکیل شده که جای تقدیر از مسئولین را دارد.
رئیس کمیسیون فرهنگی با اشاره به این که ایران با 136 کشته در مکان چهارم کشورهای حادثه دیده قرار دارد گفت: از سطوح مختلف سیاسی ، وزارت خارجه و بعثه مقام معظم رهبری وارد عمل شدند . همچنین نماینده ولی عهد عربستان به بعثه رهبری آمدند و توضیحات لازم داده شد. در سطح سیاسی نیز دو هیات آماده شده که یکی به ریاست وزیر بهداشت و دیگری هم از طرف دولت به ریاست آقای جنتی که برای بررسی بیشتر باید از نزدیک وارد عمل شود.
سالک در ادامه آماری از قربانیان و مفقودین به تفکیک استان‌ها ارائه داد و افزود: قربانیان به مرز 2000 نفر رسیدند و مجروحین حادثه نیز بیش از 2500 نفر شدند. تلاش جمهوری اسلامی این است که بتواند مردم عزیز را از نگرانی نجات دهد و در پی کشف مفقودین که به احتمال زیاد در بیمارستان‌ها مصدوم هستند باشد.
او همچنین خاطر نشان کرد: در این حادثه چند نکته وجود دارد: نکته اول درخواست جمهوری اسلامی از سازمان کنفرانس اسلامی که با مشخص کردن تعداد تلفات کشورهای حادثه دیده در این مساله تعیین تکلیف کنند و روی مدیریت مناسک حج مطالعه قوی کنند.
اوهمچنین گفت:‌ ما از قوه قضاییه می‌خواهیم با تشکیل تیم بین‌المللی از عاملان این مساله شکایت شود.
سالک همچنین از بی کفایتی مدیران مسئول آل سعود و عدم تدبیر مناسک حج انتقاد کرد و گفت: سستی‌هایی در کار است که اگر نگوییم عمدی بوده ( دلایلی برای این امر وجود دارد مثل اختلاف شاهزادگان آل سعود برای قدرت) باید مطرح شود. این نکته نشان می دهد اداره حج باید به دست کشورهایی بیفتد که در این تکلیف واجب الهی سهم دارد.
رئیس فراکسیون حج با محکوم کردن این حادثه و اعلام این که نمایندگان مجلس در حال تدوین بیانیه ای هستند گفت: دولت تلاش می‌کند و دستگاههای ذیربط نیز فعال هستند تا حوادثی که اتفاق افتاده از قبیل سقوط جرثقیل، حادثه منا، آتش سوزی هتل و آتش سوزی چادر حجاح نشانگر ضعف و بی‌کفایتی مدیران مسئول است. اما مسئولین آل سعود تلاش می‌کنند در فضای مجازی تقصیر را به گردن دیگران بیندازند و از کنار آن به سادگی رد شوند در حالی که خود مقصر هستند.
سالک تصریح کرد:‌ جمهوری اسلامی درصدد بررسی است و آل سعود باید مسئولیت را بپذیرد این مساله هم از حیث عبادی و هم از حیث شهروندی و حقوق بین‌الملل قابل بررسی است.
او همچنین اظهار کرد:‌تلاش این است که جنازه‌ها را به داخل منتقل کنند و قول دادند که این کار بعد از تشریفات قانونی صورت گیرد. در حال حاضر تمامی بیمارستان‌ها در استان ها توانایی پذیرش مجروحانشان را دارد. حتی توانایی پذیرش سایر مجروحان از سایر کشورها را دارند.
وی در ادامه تاکید کرد: مهم این است که تکلیف اداره مناسک حج روشن شود، حرمین شریفین متعلق به یک کشور نیست بلکه متعلق به تمام کشورهای جهان اسلام تعلق دارد.
او درباره‌ی احتمال عمدی بودن حادثه نیز توضیع داد: چند قرینه در این زمینه وجود دارد. بستن راهها برای عبور ولیعهد، محدود کردن زوار به چند راه، اختلاف بین عناصر قدرت در آل سعود، مساله یمن و بحرین و حمایت از جریانات تروریستی و داعش از جمله این موارد است که ممکن است این موضوع را به سمت عمدی بودن سوق دهد؛ ولی هیات‌هایی که عازم هستند این مساله را بررسی می‌کنند و به اطلاع مردم می‌رسانند. اما مسئولین سعودی تلاش می‌کنند بگویند این حادثه طبیعی بوده و در فضای مجازی آن را به گردن ایرانی‌ها بیندازند.
سالک درباره‌ی صدور ویزا برای هیات ایرانی نیز تاکید کرد: اولین ویزا امروز به وزیر بهداشت داده شد. ویزای دوم هم برای آقای جنتی است که هنوز خبری نشده و اگر صادر نشود جمهوری اسلامی اقدام خواهد کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها