حضور ائتلاف آمریکا در سوریه غیرقانونی است

کد خبر: 452312

سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه به شدت از رویکرد رسانه‌های غربی در قبال مبارزه روسیه با داعش انتقاد کرد.

فارس: «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه به انتقاد شدید از رویکرد رسانه‌های غربی در قبال حملات هوایی روسیه به مواضع داعش در سوریه پرداخت.
وی که در نشست خبری هفتگی صحبت می‌کرد، با نشان دادن تصاویری از تیترهای رسانه‌های غربی از جمله سی‌ان‌ان، یورو نیوز، رادیو آزاد اروپا و بی‌بی‌سی به خبرنگاران، گفت تیتر این رسانه‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها دستور کاری مشخص برای فضاسازی رسانه‌ای علیه عملیات‌های روسیه دارند.
زاخاروا همچنین از حضور جنگنده‌های آمریکایی و ائتلاف تحت رهبری این کشور در سوریه انتقاد کرد و گفت: «تاکنون هیچ قطعنامه‌ای در این رابطه صادر نشده است و به همین جهت حضور ائتلاف آمریکا در سوریه غیرقانونی است.»
وی ادامه داد: «یک دهه قبل هم ما گفتیم که حمله به عراق اشتباه و غیرقانونی است و بعدا مشخص شد که ما درست می‌گفتیم.»
او با بیان اینکه رسانه‌ها و مقامات غربی مسکو را به عدم ارتباط با ائتلاف، که می‌تواند به رویارویی در آسمان سوریه منجر شود، متهم می‌کنند، گفت: «ما در بالاترین سطح با آن‌ها ارتباط داشته‌ایم، رئیس‌جمهور ما در حاشیه سازمان ملل با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد. وزیر خارجه ما آنجا با همتای خود دیدار کرد.»
زاخاروا با تأکید بر اینکه روسیه سران نظامی روسیه و آمریکا با هم در ارتباط هستند، گفت با وجود تمام این وقایع هنوز هم رسانه‌های غربی مسکو را متهم می‌کنند.
وی ادامه داد: «به ما می‌گویند که روسیه از حضور در ائتلاف ضدداعش خودداری می‌کند، ما هم هر روز اعلام کرده‌ایم که اگر ائتلافی وجود داشته باشد که بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل عمل کند، ما در آن حضور خواهیم داشت.»
او افزود: «به ما می‌گویند چرا گروه‌های غیرداعش را نیز هدف قرار می‌دهید، دلیلش این است که گروه‌های تروریستی به جز داعش و جبهه النصره نیز در سوریه حضور دارند که مانند آن‌ها معروف نیستند... زمانی که سال گذشته آمریکا گروه خراسان را هدف قرار داد، هیچ کس چنین سوالی نپرسید.»
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه گفت: «همانطور که وزیر خارجه (سرگئی) لاوروف هم گفته است، گروهی که مانند تروریست‌ها عمل می‌کند، مانند تروریست‌ها عملیات انجام می‌دهد و دست به اقدامات تروریستی می‌زند، یک گروه تروریستی است.»
او در پاسخ به این سوال که آیا قرار است دیگر کشورها نیز در نبرد با داعش به روسیه بپیوندند، گفت: «از همه کشورها از جمله چین، دعوت می‌کنیم به نبرد با داعش بپیوندند، اما نهایتا این خود این کشورها هستند که باید تصمیم بگیرند.»
وی با بیان اینکه نیروی میانه‌رویی در سوریه وجود ندارد، افزود: «از دوستان آمریکایی خود سوال کرده‌ایم که مخالفان میانه‌رو و ارتش آزادی که از آن صحبت می‌کنند، کجا است و چطور باید آن‌ها را در سوریه پیدا کرد، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.»
زاخاروا در مورد گزارش سی‌ان‌ان مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد به سوریه نیروی زمینی اعزام کند، گفت: «این کار بر خلاف مجوز قانونی‌ای است که برای نظامیان ما صادر شده است. مقامات ارشد ما بارها اعلام کرده‌اند که ما قصد اعزام نیروی زمینی به سوریه را نداریم.»
جنگنده‌های روسی از چهارشنبه هفته گذشته به درخواست دولت سوریه حملات علیه مواضع داعش را آغاز کردند. همانطور که پیش‌بینی می‌شد، با آغاز این عملیات سیلی از انتقادات از سوی مقامات و رسانه‌های غربی علیه این عملیات آغاز شد. واشنگتن می‌گوید روسیه علاوه بر داعش، مواضع دیگر گروه‌ها از جمله «جیش الفتح» که تحت حمایت ترکیه و وابسته به القاعده است، را هدف قرار داده است. آمریکا حمله به مواضع این گروه را «غیرقابل قبول» خوانده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها