مشکل اعتقادات نتانیاهو است

کد خبر: 453651

مشاور وزارت خارجه آمریکا و کارشناس مرکز امور بین الملل نیویورک با اشاره به دشوار بودن رسیدن به صلح در خاورمیانه خواسته های نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد سرزمین های اشغالی را غیر واقعی دانست.

مهر: سرزمین های اشغالی این روزها شاهد درگیری های شدید میان فلسطینیان و صهیونیست های افراطی است. در این درگیری ها فقط در روز جمعه هفدهم مهرماه هفت فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از ۱۵۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.
این درگیری ها در حالی در جریان است که تلاش های زیادی برای برقراری صلح در خاورمیانه انجام شده اما کارشکنی های تل آویو موجب شده تا این منطقه همچنان ناآرام باشد.
در همین رابطه برای اطلاع بیشتر از شرایط موجود در سرزمین های اشغالی با پروفسور «آلن بن میر» به گفتگو نشستیم. بن میر از اساتید روابط بین الملل دانشگاه نیویورک و از کارشناسان مرکز امور بین الملل نیویورک است. وی همچنین از مشاوران وزارت خارجه آمریکا در امور مربوط به روابط آمریکا و اسرائیل است و تا کنون چندین بار در این خصوص در وزارت خارجه ایالات متحده سخنرانی داشته است. متن این گفتگو به شرح زیر است:
*بار دیگر سرزمین های اشغالی صحنه درگیری های شدید شده و این در حالی است که طرف اسرائیلی تمایل چندانی برای ازسرگیری روند صلح (سازش) ندارد، به نظر شما چرا شاهد چنین وضعیتی در خاورمیانه هستیم؟
برای «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل، ذکر این ادعا که آماده از سرگیری مذاکرات بدون هیچ پیش شرطی است هیچ معنایی نداشته و در آن سوی میدان «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، نیز خواسته هایی برای آغاز مذاکرات دارد، وی خواستار آزادی تعدادی از زندانیان، توقف ساخت شهرک های یهودی و شناسایی بین المللی فلسطین است.
مشکل اینجاست که نتانیاهو و متحدانش معتقد هستند که تمامی سرزمین موجود از مدیترانه گرفته تا رود اردن متعلق به اسرائیل است و آنها می توانند هر کاری را در این سرزمین انجام دهند.
*شما از مشکل بودن آغاز مذاکرات سازش سخن گفتید، این مذاکرات با هدف تشکیل دو کشور مستقل پی ریزی شده اند و این در حالی است که گروه های مقاومت این امر (تشکیل دو کشور مستقل) را قبول ندارند، این اختلاف مواضع چه تاثیری بر وضعیت مناقشات میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی دارد؟
باید این نکته را در نظر داشته باشیم که اگر عباس بخواهد در مسیر تشکیل دو کشور مستقل گام بردارد قدرت چندانی نداشته و دستان او بسته است. زیرا نه تنها حماس بلکه دیگر گروه های مقاومت فلسطینی نیز با این امر مخالف هستند. این گروه ها معتقدند که تمامی سرزمینی که روزی کشور فلسطین بود باید مجددا به عنوان کشور فلسطین به رسمیت شناخته شود اما با توجه به شرایط موجود در منطقه نه خواسته نتانیاهو و نه خواسته این گروه ها قابل تحقق نیستند.
البته در این میان موارد دیگری هستند که به نظر می رسند در روند صلح خلل ایجاد می کنند که مهمترین مورد از آنها مطرح شدن طرح بازگشت آوراگان فلسطینی به سرزمین های پدری آنهاست.
*با توجه به این شرایط اگر نتانیاهو و ابومازن واقعا قصد رسیدن به صلح را داشته بانشد چه اقداماتی را باید انجام بدهند؟
باید یادآور شوم که تعهد واقعی برای رسیدن به صلح وجود ندارد. اما با این وجود برای رسیدن به صلح هر دو طرف باید این مسئولیت خطیر را بپذیرند و به مردم خود و سایر کشورها اعلام کنند که می خواهند در صلح زندگی کنند و تحت هر شرایطی به پیشبرد صلح متعهد باشند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها