تل آویو نگران گسترش قیام فلسطینیان به درون رژیم صهیونیستی است

کد خبر: 455580

سفیر سابق ایران در اردن با اشاره به خیزش مردم فلسطین علیه رژیم صهیونیستی و تصمیمات اخیر اسرائیل برای سرکوب کردن قیام فلسطینیان گفت: صهیونیست‌ها نگران هستند این خیزش توسعه یابد.

تسنیم: «محمد ایرانی» با اشاره به تصمیمات اخیر کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی علیه خیزش مردم فلسطین گفت: اقداماتی که "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان انجام می دهد، به نظر می رسد خیلی تندتر و شدیدتر از دو انتفاضه قبلی است و با فلسطینیان باشدت بیشتری برخورد می شود. صحنه داخلی اسرائیل هم نشان می دهد جریان های داخلی این رژیم خیلی بدنبال آن نیستند که بخواهند این اقدامات را کاهش دهند بلکه آنها بدنبال افزایش اقدامات مزبورهستند. دلیل این اقدامات آن است که یک جریان تندرو قدرت را درتل آویو در دست دارد. جریان تندرو راست مذهبی که حامی دولت نتانیاهو است، مدت هاست وارد کابینه اسرائیل شده است و به عبارتی ابتکار عمل و تعیین راهبرد دولت تل آویو را به عهده دارد. لذا صهیونیست ها شرایط را به سمت سیاست های خود پیش برده اند. هدف دیگر آنان، پاک کردن موضوع راه حل تشکیل دولت فلسطینی درکنار دولت اسرائیلی است. شما می دانید که این راه حل مورد حمایت اروپائیان و آمریکایی ها قراردارد. همواره نتانیاهو و سایر تندروهای اسرائیلی بدنبال این بودند که راه حل تشکیل دو دولت درکنارهم را به تشکیل یک دولت تبدیل کنند که فلسطینیان جزیی از مجموعه داخلی رژیم صهیونیستی باشد نه اینکه دولت فلسطینی را تشکیل بدهند.
برنامه ریزی صهیونیست ها برای الحاق قدس به اسرائیل
سفیر سابق ایران در اردن با اشاره به فعالیت داعش و گروه های تندرو اسلامگرا درکشورهای خاورمیانه و سرگرم شدن این کشورها به مسائل و مشکلات داخلی خود گفت: اسرائیلی ها احساس می‌کنند، امروز هیچ جریانی درکشورهای اسلامی به فکر مسائل فلسطین نیست حتی در داخل فلسطین هم علاوه بر تشکیلات خود گردان، جریاناتی مانند حماس درماه های اخیردنبال برقراری ارتباط طولانی با اسرائیل بوده اند. تمام این مسائل دست به دست هم دادند تا نتانیاهو و دولت تل آویو احساس کند، فضای بسیار مناسبی برای اجرای طرح های کلان و درازمدت اسرائیل فراهم شده است. طرح هایی که از گذشته دور در اندیشه سران صهیونیست وجود داشته است تا با اجرای آنها بتوانند موضوع فلسطین و درخواست های فلسطینیان را بطور کامل از بین ببرند لذا درچارچوب همین اندیشه ها طی سال های اخیر شاهد افزایش شهرک سازی درکرانه باختری رود اردن و انتقال یهودیان به آنها بودیم. تمام مسائل نشان می دهد اسرائیلی ها از مدت ها قبل برنامه ریزی کرده اند تا بتوانند یک فضایی را ایجاد کنند وبا کمک جریانات تندروی صهیونیستی بتوانند، کرانه باختری و قدس شریف را به اسرائیل ملحق سازنند.
نگرانی تل آویو از توسعه خیزش مردم فلسطین
این کارشناس تحولات خاورمیانه درباره پیامدهای تصمیات اخیر تل آویو درخصوص تشدید شرایط امنیتی درکرانه باختری رود اردن گفت: این اقدام کابینه کوچک اسرائیل دلالت براین دارد که تل آویو واقعیت صحنه خیزش مردم فلسطین پذیرفته است. صهیونیست ها قبول کرده اند شرایط کنونی با گذشته فرق دارد و مردم به صحنه آمده اند. دوم اینکه تصمیمات مزبور دلالت برعجز و ناتوانی رژیم صهیونیستی درکنترل اوضاع دارد یعنی آلان رژیم صهیونیستی به فکر یک سیستم تشدید شده دفاعی برآمده و این نشاندهنده آن است که صهیونیست ها قبول کرده اند که درکنترل اوضاع نا توان هستند. دراینجا باید به این نکته اشاره کنم که صهیونیست نگران هستند که این خیزش توسعه یابد. درحقیقت نگرانند اقدامات فلسطینیان علیه اسرائیل به درون مناطق تحت حاکمیت صهیونیست ها مثل تل آویو و حیفا کشیده شود. اسرائیلی ها بیشتر نگران این موضوع هستند.
جوانان فلسطینی با تجربه دو انتفاضه
این تحلیلگر سیاسی باتاکید براینکه اقدامات دولت نتانیاهو نتایج چندانی به همراه نخواهد داشت تصریح کرد: چنانچه این خیزش مردم فلسطین ادامه پیدا کند بدلیل اینکه این خیزش حرکتش از پائین به بالاست و فرماندهی مرکزی ندارد، اسرائیلی ها موفق نخواهند شد که با آن برخورد کنند و اگر این خیزش دارای فرماندهی بود اسرائیلی ها با آن برخورد حذفی می کردند یا با آن وارد مذاکره می شدند. ولی از آنجایی که این خیزش از پائین شروع شد و تمام اقشار مختلف مردم درآن شرکت دارند به نظرم شرایط سختی را برای اسرائیلی ها بوجود آورده است . به علاوه، این نسل که وارد صحنه شده اند کسانی هستند، تجربه انتفاضه های گذشته دارد یا افرادند که درجریان انتفاضه های گذشته رشد کرده اند ، بویژه اینکه بعد از انتفاضه دوم همواره یک فضای امنیتی درمناطق فلسطینی نشین حاکم بود و آنان درهمین فضای امنیتی پرورش یافته اند. نظرم این جوانان و نوجوانان نسبت به گذشته آشنایی بیشتری برای مقابله با رژیم صهیونیستی دارند واینها تماما دست به دست یکدیگر می دهند تا شرایط را برای اسرائیل نسبت به گذشته خیلی دشوارتر سازد.
خیزش مردمی خنثی کننده نقشه های تل آویو
وی درپاسخ به این سئوال" با توجه به اوضاع نا آرام خاورمیانه و احتمال کشید شدن دامنه انتفاضه و عملیات های شهادت طلبانه فلسطینیان به شهرهای همچون تل آویو آیا اسرائیلی ها حدی را برای کنترل خیزش مردم فلسطین درنظر گرفته اند؟" گفت: دراینجا باید به دونکته اشاره کنم اول اینکه آنچیزی که اسرائیلی ها درمقابل این خیزش ترسیم کرده اند، لزوما معنایش این نیست که حتما اتفاق خواهد افتاد یعنی آنان یک پیش بینی های را می کنند ولی خیزش مردمی به سمتی می رود که نقشه های اسرائیلی ها زیاد کارساز نخواهد بود. البته صهیونیست ها طرح کلی انضمام بیت المقدس به اسرائیل را در ذهنشان داشتند ولی درواقع نتایجش چیز دیگری از کار درآمد. این طرح به خیزش مردم فلسطین منجر شد. نکته دوم که می خواهم به آن اشاره کنم و از این بابت باید نگران بود تحریکاتی است پشت پرده اتقاق می افتد . یعنی صهیونیست ها با کمک آمریکایی ها، تشکیلات خودگردان فلسطین، اردن، عربستان و برخی کشورهای عربی که امروزه با تل آویو رابطه برقرار کرده اند، دست به اقداماتی برای برون رفت از این بحران خیزش مردم فلسطین بزنند. لذا از این منظر باید نگران بود چراکه درشرایطی که همه چیز به سمت خیزش مردمی پیش می رود محمود عباس واکنش هایش بسیار معمولی و عادی دارد و همه را دعوت به آرامش می کند. این دقیقا درنقطه مقابل چیزی است که مردم فلسطین بدان نیازدارند. این مردم نیازجریانی دارند که بتواند فضایی را ایجاد کند تا آنان بتوانند نقطه نظرات خود را در برابر رژیم صهیوینستی اعمال کنند و به حقوقی که بدنبال آن هستند دسترسی پیدا کنند.
کیفیت انتفاضه
این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه "شما درجمع بندی نهایی این خیزش مردم فلسطین و تحولات آینده آن را چگونه ارزیابی می کنید؟ "گفت: اسرائیلی‌ها شیوه سرکوب بیشتر را دربرابر فلسطینیان درپیش گرفته اند. این شیوه ممکن است تاثیری بر حجم اولیه این خیزش داشته باشد. شاید به دلیل فشاری که اسرائیلی ها درحال اعمال آن هستند، شاهد کاهش حضور مردمی باشیم اما کیفیت کار بالا خواهد رفت و اسرائیلی ها برای کنترل وضعیت با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد و به سادگی توان مقابله با آن را نخواهد داشت. تمام این مسائل مرهون آن است که توطئه ای در پس پرده متوجه این خیزش مردمی نشود. مثلا نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین درحمایت از اسرائیل وارد صحنه شوند و با شدت عمل با فلسطینیان برخورد کنند. اما درشرایطی که روند انتفاضه درحال پیشرفت است فشارهای اسرائیل ممکن است از لحاظ کمی ممکن است تاثیرگذار باشد اما از لحاظ کیفیتی انتفاضه و مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها