فواد معصوم: ایران در جنگ با داعش به ما کمک کرد

کد خبر: 455958

رئیس جمهوری عراق در سخنانی عنوان داشت که اختلافات فراکسیون‌های سیاسی بویژه ائتلاف هم پیمانی ملی، بزرگ‌ترین ائتلاف شیعیان در پارلمان عراق بر فراکسیون‌های سیاسی دیگر تاثیر می‌گذارد، همانطور که بسیار بر عملکرد نخست وزیر عراق تاثیر گذاشته است.

ایسنا: فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق در مصاحبه با تعدادی از روسای نهادهای رسانه‌ای عربی از جمله روزنامه الشرق الاوسط در عراق گفت: حیدر العبادی، نخست وزیر عراق با توافقی دشوار در داخل فراکسیون ائتلاف هم‌پیمانی ملی به رهبری ابراهیم جعفری روی کار آمد که این فراکسیون تنها ظرف 24 ساعتی که مجبور شد دوره ماموریت کاندیدای فراکسیون هم‌پیمانی ملی را طبق چارچوب قانون اساسی تمدید کند، توانست تصمیم خود را بگیرد و ظرف 15 روز نوری مالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون درخواستی را برای کاندیدا کردن خود به عنوان رهبر فراکسیون هم‌پیمانی ملی داد، اما در داخل گروه‌های شیعی دست آخر در دوره تمدید که ظرف 24 ساعت بود، بر سر کاندیدا کردن حیدر العبادی به توافق رسیدند.
معصوم امکان تغییر دولت و رئیس آن را طبق آنچه که گفته می‌شود، بعید دانست و گفت: چرا که دشواری‌های بسیاری بر این امر مترتب می‌شود. در نتیجه راه حل این است که توافقی در داخل فراکسیون ائتلاف هم‌پیمانی ملی که نخست وزیر از آن است، محقق شود تا بتوانیم با سایر چالش‌ها در دولت که چالش‌های دشوار و خطرناکی است همچون مقابله با داعش و روند بازسازی ارتش حرفه‌ای و قدرتمند که بتواند با دشواری‌ها رودررو شود و همچنین بحران مالی ناشی از کاهش قیمت نفت مقابله کنیم.
فواد معصوم در خصوص تصمیم حیدر العبادی برای لغو پست‌های معاونان رئیس جمهور که بر اساس آن پست نوری مالکی، اسامه نجیفی و ایاد علاوی لغو شد، گفت: من دیگر معاونانی ندارم، به ویژه پس از این که پارلمان با توافق آرا به بسته اصلاحات نخست العبادی رای داد. پس از این تصمیم العبادی، کسانی از من خواستند تا مداخله کنم، به ویژه این که این دستور بدون مشورت با من و یا این که بر خلاف قانون اساسی صورت گرفت، اما من به کسانی که بر من خرده گرفتند، گفتم که فراکسیون‌های شما با توافق نظر به این تصمیم‌ها رای داده‌اند و در نتیجه پس از رای پارلمان من حق قانونی برای مداخله ندارم.
وی درخصوص ائتلاف چهارگانه میان عراق، ایران، روسیه و سوریه و ارتباط آن با ائتلاف تحت امر آمریکا گفت: رسانه‌ها بسیار در آنچه که ائتلاف چهارگانه خوانده می‌شود، مبالغه کردند. من دوست دارم که در این جا به این مساله اشاره کنم که چیزی به نام ائتلاف چهارگانه وجود ندارد، بلکه یک اتاق اطلاعات بغداد است که بعد سیاسی ندارد و ما ائتلاف تحت امر آمریکا را داریم که به "نحو خوبی" به وظایفش عمل می‌کند. فایده‌ای که عراق از عملیات هماهنگی چهارگانه می‌برد، تبادل اطلاعات است و این اتاق اطلاعات بغداد پیامدهای سیاسی ندارد و تعهدی از جانب ما برای پایبندی به این هماهنگی وجود ندارد، چرا که رابطه ما با این سه کشور بر مبنای سیاست منافع مشترک است و ما روابط تاریخی با روسیه داریم. همچنین رابطه بسیار خوبی با ایران داریم و ایران در زمینه جنگ علیه داعش به ما کمک کرد. در مورد سوریه نیز باید بگویم که رابطه ما با سوریه بر مبنای دفاع از نظام این کشور نیست.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها