دستاوردهای سفر اسد به مسکو

کد خبر: 457809

عضو پارلمان سوریه با اشاره به سفر بشار اسد به مسکو تاکید کرد: این سفر به نوبه خود حائز اهمیت بود و پیامی با این مضمون دارد که روسیه از حمایت سوریه دست برنخواهد داشت.

تسنیم: «شریف شحاده» عضو پارلمان سوریه با اشاره به دیدار بشار اسد و ولادیمیر پوتین در مسکو آن را پیام قوی به آمریکا، عربستان، ترکیه و قطر دانست مبنی بر اینکه روسیه تا پایان مبارزه با تروریسم از حمایت سوریه دست برنخواهد داشت.
وی روند صحنه سیاسی رخدادهای سوریه را خوب ارزیابی کرده و گفت: سرو سامان دادن به اوضاع میدانی در سوریه به وقت نیاز دارد.
دستاوردهای داخلی و خارجی سفر اسد به مسکو
شحاده سپس در مورد دستاوردهای داخلی و خارجی سفر بشار اسد به مسکو گفت: این سفر به نوبه خود رخدادی مهم به شمار می آید، زیرا در سطح داخلی به مردم سوریه این آرامش خاطر را داد که اوضاع در کشور به میزان قابل ملاحظه ای بهبود یافته است و خطری که شهرهای سوریه به ویژه پایتخت را تهدید می کرد، از بین رفته و نیروهای ارتش نیز پیروزی هایی را در صحنه عملی به ثمر نشانده اند.
این عضو پارلمان سوریه ادامه داد: همچنین این سفر در صحنه خارجی به این معنی بود که روابط سوریه و روسیه دیرینه است.
وی یادآور شد در خصوص سفر اسد به مسکو باید به چند نکته مهم توجه داشت که عبارتند از: اول: باید عملیات نظامی و چگونگی تغییر و تحول آن در صحنه عملی را مورد توجه قرار داده و در نظر داشت که سوریه برای هدف قرار دادن محل استقرار تروریست ها در نقاط مختلف به کمک هوایی بیش از پیش روسیه نیاز دارد به گونه ای که امکان یورش و پیشروی نیروهای ارتش سوریه در تمام مناطق سوریه فراهم باشد.
دوم: باید به روند سیاسی سوریه توجه داشت، به ویژه اینکه بشار اسد و وپوتین تاکید کردند که نمی توان بدون دستاورد سیاسی اقدام نظامی انجام داد.
سوم: بازسازی ساختار ارتش سوریه و اعطای سلاح، تانک، هواپیما، توپ و سلاح های دیگر به نیروهای ارتش سوریه.
چهارم: مجموع روابط سوریه و روسیه و تقویت و تحکیم آن را را باید مورد بررسی قرار داده و زمینه امضای توافقنامه‌های دو طرف به مدت 15 سال از جمله توافق دفاع مشترک را فراهم کرد.
پیام مهم سفر اسد به روسیه برای آمریکا و عرسبتان
شحاده در ادامه این مصاحبه اظهار داشت: سفر بشار اسد به مسکو پیامی به آمریکا، عربستان و قطر و ترکیه است، مبنی بر اینکه از نظر روسیه، سوریه دوست است نه متحد از همین رو مسکو از آن دست برنخواهد داشت و تا پایان جنگ و رهایی از تروریسم در کنار دمشق باقی خواهد ماند.
وی ابراز عقیده کرد که غرب و نیز کشورهای عربی و منطقه ای این پیام را متوجه شده اند.
ادامه حمایت های علنی آمریکا و متحدانش از تروریست ها
شحاده در مورد بحث و تبادل نظر اسد و پوتین در مورد راه حل سیاسی بحران سوریه و این سوال که آیا آمادگی روسیه برای مشارکت در روند سیاسی سوریه به معنی خوب بودن اوضاع میدانی و فراهم شدن زمینه مشارکت سیاسی مسکو در سوریه است؟ پاسخ داد: موضوع نظامی هنوز پایان نیافته است و نیازمند وقت بیشتری است، به ویژه اینکه باید در نظر داشته باشیم که آمریکا، ترکیه و قطر هنوز آشکارا از گروههای تروریستی حمایت می کنند و اخیرا نیز 500 موشک از نوع «تاو» و مقادیر فراوانی سلاح در اختیار تروریست ها قرار دادند.
وی تصریح کرد: همزمان با پیروزی در صحنه عملی باید راهکار و فعالیت سیاسی را نیز فراموش نکرد، به گونه ای که ارزش این دستاوردها و پیروزی ها حفظ شده و مورد احترام قرار گیرد.
ناراحتی وزیر خارجه قطر از سفر اسد به مسکو
شحاده با تاکید بر خوب بودن روند امور در سوریه درخصوص اظهارات اخیر وزیر خارجه قطر مبنی بر آمادگی کشورش برای دخالت نظامی در سوریه در کنار عربستان و ترکیه و همزمانی این اظهارات با سفر بشار اسد به مسکو، توضیح داد: وزیر خارجه قطر حق دارد که ناراحت باشد به ویژه اینکه گروههای تروریستی تحت حمایت کشورش در بسیاری از مناطق با شکست روبه رو شدند.
وی با اشاره به ناکامی طرح عربستان و قطر در سوریه گفت: این دو تا پیش از از این اعلام می کردند که ما از ملت سوریه حمایت انسان دوستانه بعمل می آوریم اما بعد معلوم شد که منظور از حمایت، کمک به داعش و جبهه النصره بوده است.
قطر شریک جنگ علیه سوریه
شحاده در ادامه اظهار داشت: قطر با اعلام حمایت از گروه موسوم به «احرار الشام» و شاخه ای از القاعده، وحشیگری کامل خود را علنی کرده و با اظهارات خود نشان داد که در جنگ علیه سوریه شریک هستند.
وی در مورد دخالت نظامی قطر نیز تصریح کرد: باید گفت که صحبت کردن از این موضوع مانند کسی است که به خودش می خندد، زیرا وزیر خارجه قطر گمان کرده است در جایگاه روسیه و یا آمریکا است و متوجه نیست که قطر به اندازه کافی برای انجام وظایف اداری نیز جمعیت ندارد چه برسد به نیروهای ارتش این کشور.
قطر اظهار نظر نکند
شحاده ادامه داد: ما در سوریه به خوبی می دانیم که وقتی بزرگان صحبت می کنند، کوچکترها کنار می نشینند و این چیزی است که وزیر خارجه قطر متوجه است و درک می کند که کوچکترها در برابر بزرگتر ها نقشی ندارند.
وی در مورد تماس پوتین با پادشاه سعودی به منظور مطلع کردن او از گفت‌وگوی خود با بشار اسد گفت: روسیه در روابط خود خصوصیات خاص خود را دارد و بر طبق دیپلماتیک عمل می کند و در نهایت آنچه می خوهد را اعمال می کند و من معتقدم که پوتین با آرامش و بر اساس قوانین بین‌المللی رفتار می‌کند و هر کسی را چه دشمن و چه دوست در روند رخدادها مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
این عضو پارلمان سوریه همچنین گفت: گمان می‌کنم وقتی عربستان در جریان باشد که بشار اسد در صحنه است و گفت‌وگوهای او و پوتین چه چارچوبی داشت، در واقع تماس پوتین با پادشاه سعودی به نفع سوریه خواهد بود.
وی تاکید کرد: ما عزم خود را برای بقای بشار اسد در قدرت جزم کرده ایم، زیرا این خواستی مردمی است از همین رو تماس پوتین با شاه عربستان و یا ارتش آمریکا و یا طرف های دیگر، اقدامی طبیعی در سیاست های بین المللی به شمار می آید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها