بحران اقتصادی با سقوط هرات

کد خبر: 457995

عضو پارلمان افغانستان با اشاره به دلایل سقوط «غوریان»، از وجود نشانه‌های تغییر جغرافیای جنگ خبر داد و گفت: ناامنی هرات که راه واردات و صادرات اکثر کالاهاست، زمینه‌ساز رکود اقتصادی خواهد بود.

فارس: «غلام‌فاروق نظری» نماینده مردم هرات در پارلمان افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، با اشاره به دلایل سقوط فرمانداری غوریان برای مدت 3 ساعت، از وجود نشانه‌های تغییر جغرافیای جنگ خبر داد و اظهار داشت: ناامنی هرات که راه واردات و صادرات اکثر کالاها است زمینه‌ساز رکود اقتصاد و تجارت می‌شود.
وی افزود: در این اواخر، تحرکات طالبان بیش از انتظارات بالا رفته، طالبان در کنار آدم‌ربایی‌ اکنون دست به حملات تهاجمی می‌زنند که برای دولتمردان و نمایندگان هراتی‌ها در شورای ملی و مردم نگران کننده است.
این عضو پارلمان افغانستان گفت: طالبان در چند روز گذشته در چندین منطقه حملات تهاجمی انجام داده‌ با آنکه هیچ پیروزی به دست نیاورده و تنها فرمانداری «غوریان» را برای 2 ساعت تحت اشغال خود درآورده است، اما این حضور و حملات تهاجمی آنها می‌تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد.
نظری تصریح کرد: اکنون فرمانداری‌های «شیندند» و «غوریان» زیر حملات شدید تروریست‌ها قرار دارند و شبه‌نظامیان عملاً وارد نبرد رودررو با نیروهای افغانستانی شده و این موضوع برای دولت‌مردان و مسئولان محلی ولایت هشدار بزرگی است.
وی گفت: در جریان 3 روز گذشته در فرمانداری غوریان نبردهای شدیدی جریان دارد و طالبان در جریان این روزها توانستند برای 2 ساعت کنترل فرمانداری و اکثر ساختمان ادارات دولتی را به دست گیرند.
وی تصریح کرد: با آنکه نیروهای افغانستانی توانستند دوباره فرمانداری غوریان را آزاد کنند، اما دولتمردان باید این فرمانداری و در کُل امنیت ولایت هرات را در مرکز توجه خود قرار دهند تا شاهد چنین رویدادهایی نباشیم.
غوریان چرا سقوط کرد؟
غلام فاروق نظری در ادامه سخنان خود گفت: غوریان فرمانداری دورافتاده اما مهم ولایت هرات است، سقوط این فرمانداری پیامدهای منفی بزرگی دارد.
وی در خصوص چرایی سقوط این فرمانداری گفت: 2 موضوع که دلال اصلی سقوط این فرمانداری است، واقعا نگران کننده بوده و آن اینکه نخست، مردم به مسئولان محلی اعتمادی ندارند و معتقدند که در سقوط غوریان مسئولان این فرمانداری دست داشته‌اند.
نماینده مردم هرات ادامه داد: پیش از این مقامات دولتی پول‌های هنگفتی را از کمک‌های خارجی به جیب می‌زدند، اما با پایان این کمک‌ها آنها حاضر به معامله با طالبان در ازای دریافت پول شدند.
وی دومین دلیل سقوط فرمانداری غوریان را نبود نیروی کافی در این فرمانداری دانست و گفت: غوریان که صدها هزار ساکن دارد، حدود 100 پلیس افغانستانی در آن مستقر هستند، در حالی که این نیروها باید بیش از یک هزار نفر باشد.
نظری تصریح کرد: نیروهای افغانستانی خوب می‌جنگند و در میادین نبرد پیروز می‌شوند، اما آنها نیازمند همکاری‌های بیشتر بوده و تعداد آنها کافی نیست.
نشانه‌های تغییر جغرافیای جنگ در افغانستان
نظری در ادامه سخنان خود با اشاره به سقوط شهر قندوز به دست شبه‌نظامیان طالبان و افزایش ناامنی‌ها در ولایت‌های شمالی افغانستان گفت: درگیری‌های نیروهای افغانستانی در شمال کشور به نفع دولت است، اما به‌نظر می‌رسد شبه‌نظامیان طالبان از آن سوی افغانستان به سمت غرب به‌ویژه ولایت هرات رو آورده‌اند.
وی گفت: با گذشت هر روز نیروهای تازه به صفوف شبه‌نظامیان طالبان افزوده می‌شود و بر اساس گزارش‌ها این شبه‌نظامیان تازه، متواری‌های جنگ قندوز و ولایت‌های شمالی افغانستان هستند.
همکاری مردم برای صلح قابل تقدیر است
این عضو پارلمان افغانستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه شهروندان هرات مردم صلح‌دوست هستند، آنها را حامیان دولت مرکزی و همکاران مسئولان محلی این ولایت دانست و گفت: هراتی‌ها طی 14 سال گذشته همکاری‌های گسترده با مسئولان دولتی و نیروهای افغانستانی داشته‌اند.
وی تصریح کرد: اما این همکاری‌ها با بی‌توجهی‌های دولتمردان کابل و مسئولان محلی روبرو شده و هیچگاه از نمایندگان مردم هرات برای پایان چالش‌های این ولایت مشورت نگرفته‌اند.
نظری تصریح کرد: ضروری است تا دولت در راستای پایان چالش‌ها به مردم و نمایندگان آنها مراجعه کرده و نگذارد تا تروریست‌ها آرامش مردم را از بین بردن و فضای جنگ و خونریزی را حاکم کنند.
ناامنی هرات سبب رکود اقتصاد و تجارت می‌شود
نماینده مردم هرات در پارلمان افغانستان با بیان اینکه هرات 2 مرز مشترک با کشورهای جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان دارد، آن را شهر اقتصادی و تجاری افغانستان عنوان کرد و گفت: ناامنی در این ولایت پیامدهای منفی و ناگواری به اقتصاد و تجارت تمام کشور خواهد داشت.
وی تصریح کرد: حدود 25 درصد کُل بودجه افغانستان به هرات اختصاص داده شده است و اکثر کالاهای مورد نیاز مردم از طریق مرزهای این ولایت وارد کشور می‌شود، اما در صورت گسترش ناامنی، این واردات و صادرات کاهش خواهد یافت که خود زمینه‌ساز رکود اقتصادی خواهد بود.
غلام‌فاروق نظری تصریح کرد: توجه مسئولان امنیتی را نمی‌توان قانع‌کننده توصیف کرد، کارمندان دولتی و نظامی ناکافی است و در تمام عرصه‌ها هراتی‌ها نیازمند توجه دولت‌مردان کابل هستند و بایستی از آنها حمایت جدی صورت گیرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها