هزینه بهسازی زیردریایی‌های هسته ای انگلستان چقدر است؟

کد خبر: 458343

تصمیم لندن برای به روز رسانی زیردریایی های هسته ای که با هدف تقویت توان بازدارندگی انگلستان انجام می گیرد، با نارضایتی روز افزون برخی از احزاب پارلمانی مواجه شده است.

مهر: برآوردهای انجام شده از سوی نمایندگان پارلمان انگلستان نشان می دهد که تقویت توان بازدارندگی هسته ای بریتانیا هزینه ای معادل ۱۶۷ میلیارد پوند (۲۵۶ میلیارد دلار) در بر خواهد داشت که بسیار بیشتر از مبلغ پیش بینی شده از سوی دولت لندن است.
در همین راستا، حزب ملی گرای اسکاتلند که تمایلی به تداوم استقرار زیردریایی های هسته ای مجهز به سیستم «تریدنت» در پایگاه دریایی «فاسلین» ندارد، صرف چنین هزینه هنگفتی را آن هم در زمانی که هزاران انگلیسی به دلیل اتخاذ سیاست های ریاضتی دولت لندن در فقر و گرسنگی به سر می برند، غیر قابل دفاع و نامعقول توصیف کرد.
از سوی دیگر، برخی از مقامات نظامی انگلستان نیز با تداوم سرمایه گذاری بر روی ساخت و تجهیز زیردریایی های تریدنت مخالف هستند و می گویند که چنین مبلغی را می توان برای پروژه های معقول تر و مقرون به صرفه تری هزینه کرد.
جالب آنکه تا به حال، «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلستان مدعی بود که جایگزینی ۴ فروند زیردریایی مجهز به کلاهک هسته ای تنها مبلغی معادل ۱۵ تا ۲۰ میلیارد پوند هزینه خواهد داشت.
منتقدین پیشتر با استناد به گزارش کمیسیون مستقل ارزیابی هزینه سیستم تریدنت، مبلغ نهایی را ۱۰۰ میلیارد پوند پیش بینی کرده بودند.
اما در واکنش به براورد هزینه انجام شده از سوی حزب ملی گرای اسکاتلند، وزارت دفاع انگلستان بی آنکه مدارک مستندی ارائه کند هزینه احتمالی برای پیشبرد پروژه بهسازی زیردریایی های هسته ای را ۲۵ میلیارد پوند اعلام کرد.
از سویی، بسیاری از نمایندگان حزب کارگر انگلستان با بهسازی زیردریایی های هسته ای موافق هستند حال آنکه «جرمی کوربین» رهبر جدید این حزب به صراحت مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده است. بنابراین، انتظار می رود که برآورد هزینه صورت گرفته از سوی حزب ملی گرای اسکاتلند موجب ترغیب نمایندگان حزب کارگر به تجدید نظر در تصمیم خود شود.
ناگفته نماند که کامرون پیشتر در پاسخ به مخالفت های کوربین در اظهاراتی جنگ طلبانه تاکید کرد که استفاده از بمب هسته ای برای حفظ توان بازدارندگی هسته ای انگلستان قابل توجیه است و اگر لازم باشد حاضر است از سلاح اتمی علیه دیگر کشورها استفاده کند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها