شورای امنیت ملی آمریکا دفتری برای نظارت بر اجرای برجام تأسیس کرد

کد خبر: 458617

شورای امنیت ملی آمریکا اداره‌ای با مأموریت نظارت بر اجرای «برجام» تأسیس کرده که فعالیت‌هایش را با دفتری دیگر با وظایف مشابه در وزارت خارجه این کشور هماهنگ خواهد کرد.

فارس: پس از وزارت خارجه آمریکا شورای امنیت ملی این کشور هم دفتری جدید جهت نظارت بر اجرای «برجام» تأسیس کرده است.
مقام‌های آمریکایی با اعلام این خبر به المانیتور افزوده‌اند ریاست دفتر جدید را «پال ایروین»، مدیر کل دفتر امور منع اشاعه شورای امنیت ملی به عهده خواهد داشت.
المانیتور تأسیس این دفتر را نشان‌دهنده برنامه‌های آمریکا برای به عهده گرفتن نقش رهبری در فاز اجرای توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 دانسته است.
دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر برخی از اعضای قدیمی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورش را برای تعامل با ایرانی‌ها در زمینه مسائل مربوط به اجرای «برجام» تعیین کرده بود.
«جیمز تیمبی»، مشاور ارشد وزارت خارجه در امور کنترل تسلیحاتی، و «کریستوفر بک‌می‌یر»، هماهنگ‌کننده ارشد وزارت خارجه در امور تحریم‌های ایران که همراه با «ایروین» از اعضای کلیدی تیم آمریکا با تجارب دست‌اول در زمینه مذاکره با ایرانی‌ها بودند در همین راستا و برای ایفای نقش در این زمینه تعیین شده بودند.
مقام ارشد دولت آمریکا به رسانه المانیتور گفت: «شورای امنیت ملی آمریکا در حال ایجاد اداره‌ای جدید است که بر اجرای (برنامه جامعه اقدام مشترک) تمرکز خواهد داشت.»
او افزود: «اجرای موفقیت‌آمیز برجام یکی از اولویت‌های رئیس‌جمهور است که اداره جدید تمرکز مداوم بر آن را ضمانت خواهد کرد.»
مقام مورد استناد المانیتور درباره ارتباط دفتر جدید با دفتری به ریاست «اشتفان مول» در وزارت خارجه آمریکا که پیشتر اعلام شده بود هم اظهار نظر کرده است.
او می‌گوید: «اداره‌ی جدیدِ (نظارت بر) اجرای برجام، فعالیت‌های خو را با تیم اشتفان مول در وزارت خارجه آمریکا هماهنگ کرده و با آن همکاری نزدیکی خواهد داشت.»
«ایروین»، مدیر قبلی امور عدم اشاعه در شورای امنیت ملی آمریکا که از حاضران در مذاکرات دو ساله گذشته با طرف ایرانی بوده رهبری تیمی متشکل از چند نفر را به عهده خواهد داشت که زیر دستش کار خواهند کرد.
وزارت خارجه آمریکا ماه گذشته اعلام کرد «اشتفان مول»، سفیر سابق این کشور در ارمنستان در صدر تیمی کوچک در این وزارتخانه به سمت هماهنگ‌کننده اصلی امور اجرای برجام تعیین شده است.
توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، روز یکشنبه هفته گذشته، 90 روز بعد از تصویب قطعنامه شورای امنیت ملی تأییدکننده «برجام»، وارد مرحله «روز تصویب» شد.
ایران در این مرحله بایستی اقدامات مورد توافق، شامل کاهش تعداد سانتریفیوژها در نطنز، کاهش ذخائر اورانیوم به 300 کیلوگرم و برداشتن قلب رآکتور اراک را انجام دهد.
توافق هسته‌ای ایران و 1+5 پس از تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی انجام این اقدامات، رسماً وارد مرحله بعدی، یعنی «روز اجرا» خواهد شد.
مقام معظم رهبری هفته گذشته در نامه‌ای به حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران تأکید کردند اقدامات مربوط به نوسازی کارخانه اراک و معامله اورانیوم غنی‌شده در برابر کیک زرد تنها در صورتی آغاز خواهد شد که آژانس، پایان پرونده‌ی موضوعات حال و گذشته (PMD) مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را اعلام نماید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها