تغییر کامل موضع آمریکا در برابر ایران درخصوص سوریه

کد خبر: 459187

یک روزنامه صهیونیستی با اشاره به اذعان مقامات آمریکایی به لزوم حضور ایران در راه حل بحران سوریه نوشت: آمریکا موضع خود را در قبال ایران بر سر سوریه به طور کامل تغییر داده است.

ایسنا: وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد، انتظار می‌رود از ایران برای پیوستن به مذاکرات بر سر آینده سوریه و قرار گرفتن در کنار قدرت های بین‌المللی دعوت شود. همچنین برخی گزارشات حاکی از آن است که روسیه و آمریکا تاکنون از تهران برای شرکت در نشست وین دعوت کرده‌اند.
این موضع جدید آمریکا تغییری کامل در مقایسه با موضع قبلی واشنگتن در قبال ایران محسوب می‌شود، چرا که وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این هر گونه نقش ایران در مذاکرات درخصوص سوریه را رد می‌کرد. واشنگتن اعلام کرده بود، مادامی که ایران به حمایت از بشار اسد رئیس جمهور سوریه ادامه می‌دهد و همچنین از پذیرش پیشرفت در دورهای قبلی مذاکرات در سال های 2013 و 2014 در ژنو خودداری می‌کند، نمی‌توان این کشور را در مذاکرات بر سر آینده سوریه دخالت داد.
به نوشته این روزنامه صهیونیستی، مذاکرات ژنو درباره سوریه سبب صدور بیانیه‌ای شد که به عنوان مسیری ابتدایی برای برون رفت از درگیری‌های خونین سوریه محسوب می‌شود که بیش از چهار سال به طول انجامیده است. بر اساس این بیانیه، این روند شامل انتقال سیاسی و در نهایت حرکت به سوی تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه می‌شود. آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی‌اش همچنان بر این باورند که اسد باید به صورت یکجانبه قدرت را ترک کند تا جنگ در این کشور پایان یابد.
کاخ سفید به مدت چهار سال ایران و روسیه را که هر دو از هم‌پیمانان ثابت قدم بشار اسد هستند، موانعی بر سر راه پایان درگیری‌ها در سوریه می‌دانست. اما باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد، مایل به تعامل با ایران و روسیه برای تضمین روند پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه است.
جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته تغییر در سیاست آمریکا در این باره را تأیید و اعلام کرد، دعوت چند جانبه از ایران با مخالفت آمریکا مواجه نخواهد شد.
اورشلیم پست در ادامه نوشت: در ژانویه سال 2014، پیش از آغاز دور دوم مذاکرات در ژنو، آمریکا تاکید کرد بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نباید از ایران برای حضور در این مذاکرات دعوت کند، زیرا تهران از تایید بیانیه ژنو خودداری کرده است. از آن زمان به بعد، هم روسیه و هم ایران تلاش‌های خود را در سوریه شدت بخشیده‌اند.
از طرفی دیگر، آمریکا نیز از برنامه آموزش و تجهیز شورشیان مخالف سوری دست برداشته است. پنتاگون اعلام کرد، برای یافتن جنگجویانی که منحصرا تمایل به حضور در میدان نبرد با شورشیان داعش و نه اسد دارند، دچار مشکل شده است.
قرار است مذاکرات بین‌المللی درباره سوریه آخر همین هفته در وین از سر گرفته شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها