بهشتی‌پور: احتمال رد برجام در دولت بعدی آمریکا بسیار کم است

کد خبر: 462996

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: رد برجام توسط رئیس جمهور آمریکا به ضرر این کشور تمام خواهد شد چرا که کشورهای دیگری چون چین، روسیه و ... که با ایران مبادلات تجاری زیادی دارند با این اقدام همراه نخواهند شد.

ایسنا: حسن بهشتی پور گفت: بررسی روند انتخابات آمریکا از 9 دوره قبل نشان می‌دهد که در انتخابات بعدی احتمال پیروزی مجدد حزب دموکرات بیشتر است.
این کارشناس مسائل بین الملل افزود: با توجه به این اگر دولت بعدی آمریکا دموکرات باشد همین سیر ادامه پیدا خواهد کرد برجام در روند خود اجرا خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در حالت دوم و البته احتمال کمتر اگر کاندیدای حزب جمهوری خواه رای بیاورد و به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا انتخاب شود، دو مساله رد و ادامه برجام مطرح می‌شود.
بهشتی پور ادامه داد: حتی اگر این احتمال وجود داشته باشد که رئیس جمهور جمهوری خواه آمریکا تصمیم به رد و نقض برجام بگیرد اجرای این تمایل به سادگی صورت نخواهد گرفت و احتمال موفق شدن آن بسیار کم است.
مدیر سابق شبکه العالم تصریح کرد: رد برجام توسط رئیس جمهور آمریکا به ضرر این کشور تمام خواهد شد؛ چرا که کشورهای دیگری چون چین، روسیه و ... که با ایران مبادلات تجاری زیادی دارند با این اقدام همراه نخواهند شد.
وی به وضعیت قانون تصویبی آمریکا تحت عنوان داماتو در سال 1997 اشاره کرد و گفت: در آن سال ایالات متحده با تصویب یک سری تحریم‌های اقتصادی سعی در منزوی کردن ایران داشت اما این اقدام با عدم همراهی جامعه جهانی به خصوص کشورهای اروپایی همراه شد.
وی افزود: در مورد برجام نیز وضعیت همین گونه است و آمریکا نمی‌تواند بدون دلیلی قانع کننده و ارائه آن به جامعه جهانی این توافق نامه را رد کند.
بهشتی‌پور به فضای موجود در برخی رسانه‌های کشور در خصوص ناتوانی اوباما برای تعلیق تحریم‌های مختلف آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: در ماده دو قانون اساسی آمریکا به اختیارات رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به عنوان شخص اول این کشور اشاره شده است که با مطالعه آن متوجه می‌شویم اختیارات رئیس جمهور در آمریکا بسیار فراتر از آن چیزی است که در ایران تصور می‌شود و رئیس جمهور این توانایی را دارد که اجرای کلیه تحریم‌های اشاره شده در برجام را متوقف کند.
وی در پایان گفت: به نظر بنده احتمال پیروزی مجدد حزب دموکرات در انتخابات سال آینده آمریکا بسیار بیشتر از حزب جمهوری خواه است ولی در حال باید منتظر چهره‌های نهایی این دو حزب ماند و ببینیم آیا هیلاری کلینتون دموکرات و دونالد ترامپ جمهوری خواه به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند یا خیر.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها