آیت الله جوادی آملی:مقابل دشمن باید هوشیار باشیم

کد خبر: 463864

آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در محل این بنیاد برگزار شد، با تسلیت ایام ماه محرم و صفر، به تبیین ارتباط بین زنده نگهداشتن مجالس عزای سید و سالار شهیدان با حفظ نظام اسلامی پرداخت و گفت: رسالت تشیع در هر عصر و زمانی «و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره» است و هیچکس از این دستور مستثنی نشده است یعنی این جمله همگانی و همیشگی است.

مهر: یکی از مراجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه با سوء ظن کاری از پیش نمی‌رود، گفت: کشور را باید با محبت، همدلی و همزبانی و وحدت اداره کنیم تا اجازه طمع را از دشمنان بگیریم.

به گزارش بنیاد علوم وحیانی اسراء، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در محل این بنیاد برگزار شد، با تسلیت ایام ماه محرم و صفر، به تبیین ارتباط بین زنده نگهداشتن مجالس عزای سید و سالار شهیدان با حفظ نظام اسلامی پرداخت و گفت: رسالت تشیع در هر عصر و زمانی «و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره» است و هیچکس از این دستور مستثنی نشده است یعنی این جمله همگانی و همیشگی است.

وی ادامه داد: ما همواره از خداوند می‌خواهیم که قدرت انتقام و خونخواهی سید الشهداء(ع) را به ما عطا کند، ما همواره مرد جنگیم، اما جنگ دفاعی و نه تهاجمی، کسی که خونخواه است به دنبال احقاق حق خود است و نه به دنیال جنگ و تهاجم.

استاد برجسته حوزه اظهار داشت: دستور مکتب ما این است که همیشه اسلحه در دست آماده باشید تا کسی جرئت حمله به شما را نداشته باشد، اما این اجازه به ما داده نشده است که بخواهیم به دیگری تهاجم داشته باشیم؛ چنانکه در دوران دفاع مقدس به کشورهای کوچک منطقه که از صدام حمایت می‌کردند هیچ گونه تهاجمی نداشتیم.

در مذاکرات هیچ چیز از دست ندادیم

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و آغاز اجرای برجام در کشورمان گفت: به عقیده من اینکه برخی می‌گویند ما در این مذاکرات امتیازاتی را از دست داده‌ایم و در عوض امتیازاتی گرفته‌ایم در واقع درست نیست! بلکه من معتقدم ما در این مذاکرات هیچ چیز از دست ندادیم. طرف مقابل می‌خواست قدرت ساخت سلاح هسته‌ای را از ما بگیرد اما ما با آنکه قدرت ساخت سلاح هسته‌ای را داشتیم، هرگز به دنبال ساخت اینگونه سلاح‌ها نبودیم.

آیت الله جوادی آملی افزود: ما هرگز امکانات نظامی قدرت هسته‌ای را طبق دین و عقل و فتوای مراجع نمی‌خواستیم، ما به دنبال فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای در زمینه‌های کشاورزی و پزشکی و امثال آن بودیم که امروز همه آن‌ها برای کشور محفوظ مانده است لذا ما تمام نیازمندی‌های خود را حفظ کردیم و در عمل چیزی از دست ندادیم.

وی با اشاره به آیات قرآن مجید در توصیه به تحصیل فناوری‌های دفاعی گفت: خداوند دو نمونه از به کارگیری قدرت در زمینه‌های صلح آمیز و دفاعی را به ما معرفی کرده است؛ در جریان حضرت داوود(ع) فرمود به معجزه الهی آهن در دستان داوود مانند موم نرم بود اما داوود(ع) هرگز از این معجزه در راه ساخت نیزه و شمشیر و سلاح تهاجمی استفاده نکرد بلکه به دستور خداوند از این قدرت خود در بافت زره که وسیله‌ای دفاعی است استفاده می‌کرد.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: در مورد حضرت سلیمان(ع) نیز می‌فرمود مس مانند چشمه روان در اختیار آن حضرت بود، اما آن حضرت به جای به کارگیری این قدرت در ساخت ابزارهای نظامی با آن ابزارهای سودمندی مانند ظرف و ظروف زندگی را می‌ساختند.

وی همچنین با اشاره به روایتی از حضرت امیر(ع) بیان داشت: وقتی عده‌ای به حضرت امیر(ع) عرض می‌کردند که اسب شما مناسب میدان جنگ نیست! ایشان در پاسخ می‌فرمودند: من که هرگز از مقابل دشمن فرار نمی‌کنم و اگر دشمن هم از مقابل من فرار کند اهل تعقیب کردن او نیستم، لذا باید توجه داشته باشیم ما با چنین دین و مکتبی سرو کار داریم.

آیت الله جوادی آملی با تأکید بر لزوم هوشیاری همیشگی در مقابل دشمن ابراز داشت: خداوند در قرآن پیامبر(ص) را به هوشیاری همیشگی در مقابل دشمنان خود توصیه می‌فرماید و می‌فرماید بدان که دشمنان شما هر روز در حال نقشه کشیدن و توطئه کردن علیه شما هستند.

وی در ادامه سخنان خود مسئولان کشور را به همدلی و همزبانی مورد تأکید رهبری توصیه کرد و اظهار داشت: جامعه را جز محبت، دوستی و حسن همجواری اداره نمی‌کند؛ همه باید توجه داشته باشند که بدون آن ملات نرم، سنگ‌های یک ساختمان هرگز روی هم بند نمی‌شوند، اگر در میان افراد جامعه عاطفه و همدلی وجود نداشته باشد مانند‌‌ همان سنگ‌های بی‌ملات فرو می‌ریزند.

این مرجع تقلید شیعیان اذعان داشت: همه مسئولان باید توجه داشته باشند با سوء ظن کاری از پیش نمی‌رود، کشور ما در میدان مین است و خطر همیشه کشور را تهدید می‌کند لذا کشور را باید با محبت، همدلی و همزبانی و وحدت اداره کنیم تا اجازه طمع را از دشمنان بگیریم.

وی ملت ایران را ملت بزرگی دانست که مسئولان باید همواره قدردان فداکاری‌های آنان باشند و در این زمینه گفت: ملت ایران ملت بزرگی است و در طول تاریخ همواره بزرگی خود را به اثبات رسانده است؛ مانند هشت سال دفاع مقدس و همچنین پایبندی به قطعنامه 598 شورای امنیت، مسئولان باید قدردان این ملت بزرگ باشند، باید همواره با رعایت و حفظ ادب مسائل کشور را حل و فصل کنیم و در برخورد با دیگر کشور‌ها هم همین گونه رفتار کنیم؛ دست دادن نشانه ادب است اما پس از دست دادن انگشتان خود را می‌شماریم، این نیز نشانه هوشیاری ماست.

نیاز به همدلی ملی داریم

در ابتدای این دیدار محمد جواد ظریف در سخنانی با تقدیر و تشکر از حمایت‌ها، توصیه‌ها و دعای مراجع عظام تقلید در قضیه مذاکرات هسته‌ای گفت: اکنون که یک مرحله از برجام را پشت سر گذاشته‌ایم، وارد مرحله جدیدی شده‌ایم که باید از این فرصت به وجود آمده کمال استفاده را ببریم و در این راه نیاز به یک همدلی ملی داریم تا در حقیقت فرصت سوزی صورت نگیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: باید فضا را برای استفاده از امتیازاتی که گرفته‌ایم آماده کنیم که در این راه به کمک‌های و راهنمایی‌ها و تذکرات همه بزرگان نیازمندیم.

وی با اشاره به گسترش تروریسم و افراط گرایی در منطقه اظهار داشت: آل سعود با بی‌تجربگی سیاست‌های توسعه طلبانه را در منطقه دنبال می‌کند و با حمایت از وهابیت، چهره بدی از منطقه ارائه کرده است. امروز بیش از پیش نیازمند یک تلاش فکری و فرهنگی برای مقابله با تفکر وهابیت و افراط گرایی در منطقه هستیم که در این راه به کمک اندیشمندان حوزوی نیازمندیم.

وی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم بتوانیم با ارائه راهکارهای سیاسی از درگیری‌های بیشتر در منطقه جلوگیری کنیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها