شکست پیشاپیش وین 2 به خاطر موضع غیرمنطقی آمریکا و انگلیس

کد خبر: 463945

در حالی که نشست وین 2 درباره سوریه امروز برگزار می‌شود، ناظران پیشاپیش از شکست این نشست به جز مواضع آمریکا و برخی کشورهای غربی خبر می‌دهند.

کیهان: فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان ضمن سخنانی در بنیاد کوربر آلمان تصریح کرد: درباره نتیجه نشست وین خوش‌بین نیستم و کمترین دلیلی برای این خوش‌بینی وجود ندارد.
جان کری وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: از نظر ما دستور کار کنفرانس وین، انتقال قدرت در سوریه است. همزمان ‌هاموند وزیر خارجه انگلیس خواستار کنار گذاشتن بشار اسد از روندگذار در سوریه شد.
جان کری با وجود پافشاری بر کناره‌گیری بشار اسد خواستار انعطاف طرف‌های مذاکره شده است! وی مدعی برگزاری انتخابات آزاد در سوریه شد و این در حالی است که بشار اسد در انتخاباتی آزاد و با نظارت بین‌المللی روی کار آمد. اما با جنگ نیابتی آمریکا و متحدانش روبرو است. بنابراین طبیعی است که در صورت برگزاری هر انتخابات دیگری، آمریکایی‌ها به انتخاب مردم سوریه احترام نخواهند گذاشت.
کری همچنین گفت: صلح با بودن بشار اسد عملی نمی‌شود.
اما در مقابل لاوروف وزیر خارجه روسیه تاکید کرد پافشاری برای برکناری بشاراسد ساده‌انگارانه است و نباید مذاکرات بر کناره‌گیری بشاراسد متمرکز شود.
وی افزود: مذاکرات باید بر این امر متمرکز باشد که چه کسی می‌تواند نماینده اپوزیسیون سوریه باشد و چه کسی از گروه‌های افراطی است.
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز گفته است: فعالیت‌های روسیه در سوریه فقط برای تقویت نظام اسد است.
روزنامه لبنانی السفیر در گزارشی اعلام کرد؛ آمریکا و برخی کشورها قصد دارند مذاکرات درباره سوریه را به نقطه آغاز برگردانند و به یک ضد حمله دیپلماتیک علیه روسیه و ایران دست بزنند.
کشاندن مذاکرات وین‌2 در بن‌بست با مطالبات بی‌اعتبار در حالی است که آمریکا و دیگر متحدانشان، جنگ سوریه را اساسا برای زدن محور مقاومت و برکناری بشاراسد به راه انداختند اما پس از 4 سال ناکام مانده‌اند. آنها در حقیقت می‌خواهند شکست میدانی را از طریق فریبکاری در کریدورهای سیاسی جبران کنند.
رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند که پایان دادن به خشونت‌ها، احترام به انتخاب مردم سوریه و تصمیم نگرفتن بیگانگان به جای مردم سوریه به تنها راه حل بحران سوریه است. ایشان همچنین تصریح کرده‌اند که جمهوری اسلامی مذاکرات جداگانه‌ای با آمریکایی‌ها در این زمینه نخواهد داشت.
بنابر برخی گزارش‌ها احتمالا از ایران یکی از معاونان وزارت خارجه در نشست وین شرکت می‌کند. علت عدم شرکت ظریف، مشغله‌ کاری وی عنوان شده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها