تفاوت‌ها و شباهت‌های داعش و سفیانی/ حدیثی که می تواند درباره داعش باشد / آیا داعشی‌ها به ایران حمله می‌کنند؟

کد خبر: 466467

با بررسی روایات پیرامون سفیانی و تحلیل اوضاع گروه داعش میتوان نتیجه گرفت که داعش به سفیانی هیچ ارتباطی ندارد ولی به دلیل وجود برخی اخبار درباره وقوع فتنه های گوناگون در منطقه شام در آخرالزمان، ظهور این گروه تروریستی میتواند به مثابه مقدمه برای تحقق برخی علائم ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.

تفاوت‌ها و شباهت‌های داعش و سفیانی/ حدیثی که می تواند درباره داعش باشد / آیا داعشی‌ها به ایران حمله می‌کنند؟
تفاوت‌ها و شباهت‌های داعش و سفیانی/ حدیثی که می تواند درباره دواعش باشد / چرا داعشی‌ها به ایران حمله نمی‌کنند؟
سرویس سیاسی فردا: تحلیل های مختلفی درباره انگیزه داعش برای حمله به ایران شنیده شده است . از کینه های تاریخی و جاهلانه تکفیری ها برای تعرض و جنایت علیه شیعیان در ایران، عراق و سوریه و لبنان و سایر نقاط جهان اسلام تا علاقه وافر حامیان و شکل دهندگان اصلی فتنه داعش برای درگیری نظامی ایران در مرزهای عراق با این گروه تروریستی و تحمیل هزینه های هنگفت و چالش های طاقت فرسا به جمهوری اسلامی برای ایجاد نقطه ضعف در عرصه دیپلماسی.
این تحلیل ها تا جایی پیش رفت که برخی از صاحبنظران مسائل امنیتی و سیاسی داعش را وسیله ای برای اسراییل و آمریکا نام نهادند تا آنچه که خود «اسرار هسته ای ایران» می نامند را، به وسیله حمایت از این گروه تروریستی به دست بیاورند.
آیا داعش به علائم آخرالزمان انطباق دارد؟
در این میان بررسی روایات باب آخرالزمان و انطباق علائم ظهور امام زمان علیه السلام، به خصوص تطبیق روایات مربوط به سفیانی به این گروه تروریستی بستر دیگری برای پیش بینی و یا بعضا پیش گویی در باره حمله داعش به ایران و حتی تعیین زمان برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و به طور کلی پیش بینی آینده پیش روی شیعیان اهل بیت و اقدامات دشمنان آن ها را فراهم کرد.
در این میان صاحبنظران و کارشناسان مسائل دینی، به خصوص بحث مهدویت، از آغاز فعالیت های نظامی و جنایتکارانه داعش در سوریه اظهار نظرهای جالبی داشته اند. حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در سخنرانی بهمن ماه سال 89 ، قبل از شروع فعالیت های داعش در منطقه، درباره وقایع منطقه غرب آسیا تصریح کردند: «پیش بینی بنده این است که اینها یک حرکت فرامرزی اسلام‌خواهی در منطقه به راه می‌اندازند. اول شعارهای اسلامی می‌دهند، بعد شروع می‌کنند به قلع و قمع و نابود کردن مسلمانان منطقه. آیا آمریکا برای تضعیف اسلام‌خواهی در منطقه راه دیگری دارد؟ تا فردا صبح وقت دارید فکر کنید ببینید راه دیگری وجود دارد یا نه؟ اگر به اینجا برسیم، آیا شبیه ظهور سفیانی که در روایت فرموده‌اند که در خاورمیانه خواهد بود، نیست؟ آیا در روایات نفرموده‌اند که سفیانی ابتدا ادعای اسلام‌خواهی و آزادی‌خواهی می‌کند، ضد استکبار شعار می‌دهد، ولی از داخل با آنها بسته و بعد می‌آید فرامرزی عمل می‌کند، مرز بین اردن و سوریه را به هم می ریزد، مرز سوریه و ترکیه را به هم می‌ریزد، مرز عراق و سوریه را به هم می‌ریزد، مرز عراق و عربستان را به هم می‌ریزد. سفیانی‌ای که ما در روایات خوانده‌ایم، عیناً همین نقشه تغییر خاورمیانه را عمل می‌کند. اولش هم با یک موج اسلام‌خواهی است و پشتش هم غربی‌ها هستند. الان به وضع منطقه که نگاه می‌کنیم می بینیم شرایط از نظر تحلیل سیلسی و تحلیل اوضاع منطقه خیلی به سفیانی نزدیک شده. می‌پرسید سفیانی کی ظهور می‌کند؟ بنده که خبر ندارم، ولی در مقام تحلیل عرض می‌کنم که خیلی به هم نزدیک شده است. بگذریم از اخباری که قبل از ظهور در مورد سرنگون شدن برخی از حکام ستمگر در منطقه وجود دارند. حالا دیگر در آن جزییات وارد نمی‌شوم.»
طی سه سال اخیر هم با گسترش فعالیت رسانه ای داعش و به نمایش گذاشتن جنایات و نمادهای این گروه تروریستی و حمایت پشت پرده عربستان سعودی و اسرائیل از آنها و تسلط داعش بر برخی از مناطق مهم سوریه و حمله به مناطقی از کشور عراق (که شاید این مورد برای برخی به خاطر نقل روایتی که تصریح بر حرکت سفیانی از شام به عراق دارند، از حساسیت خاصی برخوردار بود) نگاه ها را به سمت روایات اهل بیت عصمت علیهم السلام در باره علائم ظهور امام زمان جلب شد که متاسفانه باعث به وجود آوردن برخی اشتباهات و اظهار نظرهای عجولانه برای انطباق شخصیت سفیانی و داعش نیز گردید.
سفیانی در روایات آخرالزمان
حال، در یک جمع بندی مختصر برای فهم بهتر احادیث اهل بیت و تعیین تکلیف برای درک عمل صحیح در شرایط فعلی و پرهیز از سطحی نگری درباره روایات باب آخر الزمان و بررسی احتمال حمله داعش به ایران، به نقل برخی از احادیث پیرامون سفیانی و علائم آخرالزمان و تفاوت شخصیت سفیانی با جریان داعش می پردازیم.
در اصل خروج سفیانی به عنوان یکی از علائم حتمی ظهور شکی نیست. شیخ صدوق در کتاب کمال الدین، با سلسه اسنادش از امام صادق علیه السلام در حدیث معتبر نقل کرده است:
«قَبْلَ قِيَامِ الْقَائِمِ خَمْسُ عَلَامَاتٍ مَحْتُومَاتٍ الْيَمَانِيُّ وَ السُّفْيَانِيُّ وَ الصَّيْحَةُ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ وَ الْخَسْفُ بِالْبَيْدَاء... پیش از قیام قائم پنج نشانه حتمی است: یمانی، سفیانی، صحیه آسمانی، شهادت نفس زکیه و خسف بیداء.»
در روایات متعددی نیز مسئله خروج سفیانی به طور جداگانه مطرح شده است. از جمله این که امام سجاد عليه‌السلام در روایتی فرموده اند:
«إنّ أمر القائم حتم من الله و أمر السفیانی حتم من الله و لایکون قائم إلا بسفیانی (حمیری، قرب الاسناد، ص۳۷۴، ح۱۳۲۹) ... قیام قائم از ناحیۀ خداوند قطعی است و خروج سفیانی نیز قطعی است. هرگز قیام قائم بدون سفیانی نخواهد بود.»
و نیز در روایتی از امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده است:
«السفیانی من المحتوم و خروجه فی رجب (شیخ صدوق، کمال الدین، ج ۲، ص ۶۵0) ... سفیانی از علایم حتمی است و قیام او در ماه رجب خواهد بود.»
تفاوت ها و شباهت های داعش و سفیانی
اما درباره گروه تروریستی داعش در روایات پیرامون علائم ظهور اشاره ای نشده است بلکه تنها یک روایت که آن هم از لحاظ سند به اعتبار سایر روایات علائم ظهور نیست، از امیرالمومنین امام علی علیه السلام، نقل گردیده است که به سبب قرائن موجود می تواند اشاره به داعش داشته باشد. درحالی که از داعش اسمی برده نشده است یا شاید نتوان ادعای قطعیت داشت که منظور از این حدیث داعش است. متن روایت بدین شرح است که امیرالمومنین امام علی علیه السلام می فرمایند: « إذا رأيتم الرايات السود فالزموا الأرض ولا تحرکوا أيديکم ولا أرجلکم ثم يظهر قوم ضعفاء لا يُوبه لهم قلوبهم کزُبَر الحديد هم أصحاب الدولة لا يفون بعهد ولا ميثاق يدعون إلى الحق وليسوا من أهله "أسماؤهم الکنى ونسبتهم القرى" حتى يختلفوا فيما بينهم ثم يؤتي الله الحق من يشاء...(قاضی نورالله شوشتری احقاق الحق و ازهاق الباطل) ... زمانی که بیرق های سیاه را دیدید از جای خود حرکت نکنید (به این معنا که دعوت آنان باطل است و نباید به کمک آنان بشتابید) سپس قومی ضعیف ظاهر می شوند که قلب هایشان مانند براده های آهن سخت است، آنها وفادار به هیچ عهدی نیستند، به حق فرا می خوانند در حالیکه از آن نیستند، اسامی شان، کنیه و نسبت هایشان از نام شهرها گرفته شده؛ تا اینکه در بین خود اختلاف نظر پیدا می کنند و خداوند اهل حق هر کسی که بخواهد را ظاهر می سازد»
البته تفاوت بین گروه داعش و سفیانی به همین موارد محدود نمی شود. داعش گروهی تروریستی و مورد حمایت عربستان سعودی و اسرائیل است و نمیتوان آن را به یک شخص فرمانده و تابعین وی محدود کرد در حالی که سفیانی شخص واحدی در روایات ذکر شده است که سپاه وی از او دستور میگیرند. رنگ پرچم داعش سیاه است ولی رنگ پرچم سفیانی ملعون طبق روایات سرخ است. سفیانی از وادی یابس خروج می کند و نسب سفیانی به معاویه و ابوسفیان می رسد درحالی که اصل و نسب داعشیان مشخص نیست و حتی ابوبکر البغدادی خود را به دروغ به امام حسین علیه السلام نسبت داده است. مدت حکومت سفیانی هم بیش از 15 ماه نیست ولی قدرت سپاه او بسیار هولناک است به طوری در در مدت کوتاهی شام را تصرف میکند. مفضل بن عمر از اصحاب امام صادق علیه السلام، از قول ایشان در توصیف گزارش
یکی از یاران سفیانی به جهانیان، چنین نقل می کند:
«فِي جَيْشِ السُّفْيَانِي‏ وَ خَرَّبْنَا الدُّنْيَا مِنْ دِمَشْقَ إِلَى الزَّوْرَاءِ وَ تَرَكْنَاهَا جَمَّاءَ وَ خَرَّبْنَا الْكُوفَةَ وَ خَرَّبْنَا الْمَدِينَة مجلسی، بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۱۰ ... ما، لشکر سفیانی، دنیا را از دمشق تا بغداد، ویران کردیم و کوفه و مدینه را هم ویران ساختیم»
ولی داعش اینگونه نبوده است و از زمان شروع موج کسترده جتایات داعش در سوریه و عراق بیش از چهار سال میگذرد، ولی نه تنها شام را تصرف نکرده اند بلکه روز به روز از قدرت آنها کاسته میشود.
البته شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که تنها دو وجه اشتراک بین شخصیت سفیانی و جریان داعش وجود دارد. اول اینکه طبق روایات با این که سفیانی بسیاری از غیر شیعیان را به قتل میرساند ولی شدت خشم و حرص او متوجه بر شیعیان است و این ویژگی به وضوح در بین داعشیان هم دیده می شود. و دوم اینکه هم داعش مورد حمایت یهود و اسراییل است و هم طبق روایات سفیانی از جانب یهودیان مورد حمایت قرار میگیرد. علامه شیخ علی کورانی از برجسته ترین اساتید حوزه مهدویت چندی قبل در مصاحبه با یکی از مجلات ایرانی تاکید کرد: «بین ناصبی ها و صهیونیست ها پیمانی برقرار است سفیانی تحت حمایت یهود است و اسراییل در راس این جنگ قرار دارد چرا امام زمان دمشق را به سمت قدس می رود.»
آیا داعش به ایران حمله می‌کند؟
بنابراین، با بررسی روایات پیرامون سفیانی و تحلیل اوضاع گروه داعش میتوان نتیجه گرفت که داعش به سفیانی هیچ ارتباطی ندارد ولی به دلیل وجود برخی اخبار درباره وقوع فتنه های گوناگون در منطقه شام در آخرالزمان، ظهور این گروه تروریستی میتواند به مثابه مقدمه برای تحقق برخی علائم ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.
پس در تحلیل روایی قدرت داعش برای حمله به ایران ، در مقام مقایسه با لشکر سفیانی ملعون، به این نتیجه می رسیم که داعش به هیچ وجه قدرت نظامی و سرکوبگری سفیانی را برای از بین بردن شیعیان، ندارد و در هر حال احتمال نزدیکی داعش به ایران هم از نقطه نظر مسائل سیاسی و هم از نگاه تقدیرات تاریخی الهی بسیار بعید به نظر می رسد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها