شکنجه زندانیان سیاسی در بند زندان‌های بحرین همچنان ادامه دارد

کد خبر: 466911

سازمان دیده بان حقوق بشر در تازه ترین گزارش خود درباره بحرین با اشاره به اینکه شکنجه زندانیان سیاسی در زندانهای این کشور همچنان ادامه دارد.

تسنیم: سازمان دیده بان حقوق بشر در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که مقامات بحرینی زندانیان این کشور را همچنان شکنجه می کنند.
بر اساس این گزارش، مؤسساتی که برای رسیدگی به شکایات درباره شکنجه زندانیان سیاسی بعد از اعتراضات سال 2011 میلادی تاسیس شده اند، فاقد استقلال هستند.
سازمانهای فعال در زمینه حقوق بشر می گویند که از آغاز اعتراضات مردمی در بحرین، صدها نفر از شهروندان این کشور بازداشت شده و دهها نفر به مجازاتهای همچون حبس ابد و سلب تابعیت محکوم شدند.
در گزارش 84 صفحه ای دیده بان حقوق بشر که در نیویورک واقع است، آمده است: از سال 2012 میلادی تاکنون مقامات بحرینی دهها نفر را بازداشت و آنها را در مراکز بازجویی و ادارات پلیس شکنجه کرده اند.
4 تن از زندانیان سیاسی که در زندان "جو" به سر می برند گفتند که نیروهای امنیتی آنها را در ماه مارس 2015 مورد شکنجه بدنی و تعرض جنسی قرار داده و ضمن استفاده از شوک الکتریکی، آنها را مجبور کرده اند که ساعتهایی طولانی در هوای سرد بمانند.
کمیته حقیقت یاب مستقلی که حمد بن عیسی آل خلیفه شاه بحرین بعد از آغاز اعتراضات مردمی در این کشور تاسیس کرد، در سال 2011 میلادی در گزارشی اعلام کرد که نیروهای امننیتی علیه معترضان به زور غیر قابل موجه متوسل شده و برخی از زندانیان را عمدا شکنجه کرده اند که برخی از آنها در پی این شکنجه ها جان خود را از دست داده اند.
پادشاه بحرین در آن زمان با بیان این که این گزارش به کشور ما فرصتی تاریخی برای تعامل با یکی از مهمترین مسائل می دهد تاکید کرد: مقاماتی که به وظایف خود انجام ندادند محاکمه و یا برکنار خواهند شد.
دیده بان حقوق بشر در این گزارش با بیان اینکه دولت بحرین از سال 2012 برای پایان دادن به شکنجه در مراکز بازجویی و زندانها سه کمیته تاسیس کرده اند اعلام کرد: گزارش این کمیته ها محدود است.
«جو استورک» نایب رئیس اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده بان حقوق بشر گفت که بحرین نمی تواند مدعی تحقق پیشرفت در مبارزه با شکنجه باشد، زیرا کمیته هایی که در این زمینه تشکیل شدند، فاقد استقلال و شفافیت هستند.
دیده بان حقوق بشر همچنین از دولت بحرین خواست که یک کمیته نظارتی مدنی متشکل از کارشناسان مستقل برای نظارت بر کار کمیته های تحقیق و حفظ استقلال آن تشکیل دهد و از گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره شکنجه دعوت کند که به این کشور بیاید و بدون محدودیت از زندانهای بحرین در تمامی مناطق این کشور بازدید کند.
بحرین از 14 فوریه سال 2011 میلادی (25 بهمن 89) شاهد انقلاب مردمی علیه رژیم آل خلیفه است. مردم خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند.
این درخواست‌ها با سرکوبگری رژیم بحرین با همدستی برخی کشورهای عربی از جمله عربستان روبه‌رو شده است. رژیم بحرین در راه سرکوب بحرین همچنین عناصر پاکستانی را به خدمت گرفته است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها