رسایی: هرجا مبارزه هست، نفوذ هم هست

کد خبر: 471376

یک عضو کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد که هرجا مبارزه هست، نفوذ هم هست و هر مرکزی نسبتش با نسبت مبارزه و حق‌خواهی نزدیکتر باشد در آسیب‌پذیری بیشتری قرار دارد.

ایسنا: حجت الاسلام رسایی که در کرسی آزاداندیشی با محوریت "خط مبارزه و نفوذ در دانشگاه از دیروز تا امروز " در دانشگاه اراک سخنرانی می‌کرد ، یادآورشد: واژه‌ای را اخیرا بسیار می‌شنویم و برخی ادعا می‌کنند که این واژه کلیدواژه جدیدی است برای اینکه با یک جریان سیاسی برخورد شود یا مواجه شود و آن واژه "نفوذ" است.
وی با بیان اینکه این ادعا درست نیست و مدعیان می‌دانند که این ادعا باطل است، افزود: اما در برابر واقیعت‌هایی که گاه به وجود می‌آید و برخی عملکردها را با علامت سوال مواجه می‌کند، چاره‌ای ندارند جز توجیه واقعیت.
رسایی اظهار کرد: آنچه در یک نهاد به نام دانشگاه باید مورد توجه واقع شود و نباید نسبت به آن غفلت کرد، این است که ما پیشینه و سابقه داریم و باید با توجه و نگاه به این سابقه نسبت به آینده و حرف‌هایی که می‌شنویم تصمیم بگیریم.
وی افزود: هرجا مبارزه هست، نفوذ هم هست و هر مرکزی نسبتش با نسبت مبارزه و حق‌خواهی نزدیکتر باشد در آسیب‌پذیری بیشتری قرار داشته و بوسیله نفوذ بیشتری مورد تهاجم است. دانشگاه یکی از این مراکز مهم است. جنبش و حرکت دانشجویی خصوصیت‌های ویژه ای دارد و دانشگاه نیز با توجه به اینکه اکثر قریب به اتفاق فضایش را کسانی پر می‌کنند که در سنین شادابی و کم‌تعلقی به دنیا و در فضای آرمانخواهی و مطالبه‌گری هستند، شرایط ویژه ای دارد.
رسایی گفت: کسی که سنی از او گذشته و وارد کسب و کار شده و مسئولیتی را در هر ساختار و نظامی برعهده گرفته ، براین اساس به صورت طبیعی محافظه‌کارتر شده، ولی یک دانشجو از آنجاکه چنین تعلقاتی را ندارد، مطالبه‌گری و آرمانخواهی بیشتری دارد، پس بیشتر در معرض نفوذ قرار می‌گیرد.
وی اظهار کرد: البته هر قدر بنیاد یک دانشگاه و بنیاد اعتقادی یک دانشجو و اصول اعتقادی یک جنبش دانشجویی صیقل یافته‌تر، اصیل‌تر و به مبانی دینی اسلامی نزدیک‌تر باشد، خط مبارزه‌خواهی در آن جنبش دانشجویی و دانشجو اصیل‌تر و محکمتر بوده و به همان نسبت آن جنبش بیشتر در آسیب نفوذ قرار خواهد گرفت.
رسایی اظهار کرد: زمانی جمعی از دانشجویان سفارت آمریکا یا لانه جاسوسی را که علیه انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی می‌کرد اشغال کرده و حقیقت این مکان را برای مردم و دنیا نمایان کردند.
وی اضافه کرد: چنین حرکتی را در دنیا کسی ندیده بود و چنین اقدامی ناشی از روحیه دانشجویان بود، بسیاری با این حرکت مخالف بودند و حتی در اعتراض به این رفتار دانشجویان، دولت وقت استعفا کرد، هر چند انتظار نداشت امام این استعفا را قبول کند، اما امام استعفای دولت را قبول کرد و با این اقدام از استکبارستیزی و حرکت آرمانخواهانه دانشجویان دفاع کرد.
وی افزود: آنروز اگر چه دانشجویان از دیوار سفارت بالا رفتند، اما در آینده شاهد بودیم که برخی از این افراد قلب‌هایشان را پشت دیوار سفارت باقی گذاشته بودند یا به تعبیری قلب‌هاشان پشیمان شد و از دیواری که بالا رفته بود پایین آمد. باید توجه کرد که هرجا مبارزه به شکل جدی‌تر و ریشه‌ای‌تری جریان دارد، نفوذ هم هست که باید در مقابل آن هوشیار بود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از استکبارستیزترین تشکل های دانشجویی در کشور ما دفتر تحکیم وحدت بود، اما به دلیل برنامه‌ریزی که شد و استحاله‌ای که در این تشکل دانشجویی ضد استکباری ایحاد شد رفتارش تغییر کرد، در حالی که در ابتدا یکی از محورهای اصلی جریان استکبارستیزی در ایران آنروز جریان این دفتر بود اما کم کم استحاله در این جریان به شکلی رخ داد و به تعبیری نفوذ در این تشکل که برگرفته از جنبش های دانشجویی و تشکل های خاص در دانشگاه ها بود به شکلی شکل گرفت که به جنبشی علیه گذشته خودش تبدیل شد و این به ضعف ساختارش برمی گشت .
رسایی با بیان اینکه برخی جریانات سیاسی یا جنبش ها به مرور زمان دچار استحاله شده و تغییر می‌کنند که نمونه آن در ایران نیز دیده شد و این تغییرات به تدریج و تحت تاثیر عامل نفوذ اتفاق افتاد، افزود: بعد از جنگ زمانی که ضرورت تشکیل یک تشکل فرهنگی اعتقادی در دانشگاه‌ها توسط امام تشخیص داده شد و موضوع راه‌اندازی بسیج دانشجویی مطرح شد، بعضی مخالفت می‌کردند و تلقی آنها از بسیج یک رفتار نظامی بود، در حالی که بسیج حتی در دوران جنگ نیز قبل از اینکه نیرویی نظامی باشد یک اتفاق فرهنگی بود.
وی افزود: بسیجی صرفا سلاح به دست نمی‌گرفت بلکه به صورت داوطلبانه برای دفاع از مردم در جبهه حاضر شده بود و قبل از اینکه سلاح به دست بگیرد، یک اتفاق فکری در او رخ داده بود که براساس آن بدون چشمداشت در میدان جنگ حاضر شده بود.
وی گفت: جنگ که تمام شد، این بحث مطرح بود اما در پیام امام تاکید شد که برای جلوگیری از حضور استکبار در دانشگاه و حوزه باید در این مراکز بسیج راه‌اندازی شود.
رسایی تاکید کرد: بسیج هم اگر نتواند شرایط یک بسیجی را در خود تطبیق دهد، تنها ظاهری از بسیج را خواهد داشت.
وی افزود: ولی آنچه اتفاق افتاده در اکثر مواقع از روزی که بسیج دانشجویی راه‌اندازی شده تا امروز، خط فکری بسیج یک خط بوده و افرادی هم که تغییر کرده‌اند کسانی بوده‌اند که با خروج از دانشگاه درگیر کسب‌وکار و دیگر مسایل شده‌اند و شاید تغییر فکری داده‌اند.
وی با بیان اینکه استناد به گذشته بدون استناد به حال آدم‌ها یک خلاف عقلی است گفت: برخی می‌گویند این جمله که ملاک حال فعلی آدم‌هاست مربوط به اول انقلاب بود.
رسایی اضافه کرد: این جمله آخرین جمله در وصیتنامه امام است و با توجه به اینکه آدم عاقل مهمترین حرفش را در وصیتنامه‌اش می‌زند چون آخرین حرف اوست و ماندگار می شود، در وصیت امام که سیاسی و الهی است نیز این ویژگی هست. امام می‌گوید ملاک حال فعلی آدم‌هاست.
وی با بیان اینکه کسانی در گذشته خود را به امام نزدیک کردند ولی بعد عوض شدند، افزود: عده ای در بزنگاه هایی مردود شدند. یکی از این بزنگاه ها فتنه 88 بود اما این دلیل نیست که کسی اگر در این فتنه موضع درستی گرفت تا آخر عمر درست حرکت می‌کند یا اگر کسی بد و همسو با دشمن عمل کرد، دیگر راه برگشت نداشته باشد.
وی اظهار کرد: همه ما در معرض چنین آسیبی هستیم و سرنوشت ما بستگی به خودمان دارد و به تصمیماتی که در آینده می گیریم. یکی از پروژه‌های نفوذ کار روی مسئولان و اطرافیان آنهاست تا بدینوسیله آنها را تغییر بدهند، این در مورد جنبش ها و تشکل‌ها نیز صدق می‌کند.
وی تصریح کرد: برخی که تحرک بیشتری داشته و فعال‌تر هستند در تشکل‌ها رصد می شوند، روی آنها کار می‌شود تا تغییر ایجاد شود و آنگونه شوند که صاحبان نفوذ می‌خواهند.
وی افزود: پروژه نفوذ یک واقعیت است، هرجا مبارزه با استکبار قوی‌تر باشد بیشتر در آسیب نفوذ قرار دارد و دانشگاه و دانشجو به دلیل آرمانخواهی و آزادیخواهی‌اش در معرض این آسیب است.
وی با اشاره به مسایل 18 تیر و 23 تیر و سال 88 و مسایلی که درباره آنها مطرح است، گفت: خاتمی با وقایع 18 تیر مخالف بود، اما اتفاقاتی که رخ می دهد گاهی بوسیله اطرافیان و تحت تاثیر آنان صورت می گیرد. وقتی فردی مدیریت می شود و نفوذپذیر است چنین اتفاقی می افتد. اصلاحات به دلیل عدم تعریف از فرصت به تهدید تبدیل شد و اصلاحات آمریکایی شد در حالی که شعارش در ابتدا قانونگرایی بود.
رسایی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اصلاحات گفت: متاسفانه اصلاحات تعریف نشد فرمان آن دست حزب مشارکت بود و حد و مرز آن مشخص نشد. از نهضت آزادی که دشمنان خونی امام بودند، ادعای اصلاح طلبی داشتند تا فرح و پهلوی و کسانی که کنار امام سابقه داشتند و برخی همچنان سابقه را حفظ کردند و همچنان اصلاح طلب و قابل اعتمادند، هر چند در جاهایی با جریانی به عنوان اصولگرایی اختلاف سلیقه دارند، اما غلبه بر این جریان آنقدر زیاد شد و چهره‌ها و شخصیت ها آنقدر دچار آسیب و لغزش شدند که امروز بسیاری از آنها در خارج از کشور در رسانه‌ها و همکار با سازمان‌های جاسوسی‌اند یا در داخل در فتنه و کودتای 88 نقش داشتند.
وی افزود: فرمان اصلاحات دست حزب مشارکت بود که از 25 نفر هسته مرکزی آن 20 نفر سابقه کار در وزرات اطلاعات داشتند و زمینه جنگ روانی را بلد بودند و بسیاری از آنها جامعه شناس بودند.براساس یک بررسی نتیجه گرفتند که اگر ملت ایران را بین دینداری و بی دینی مخیر کنند، دینداری را انتخاب می کنند و هزنیه اش را هم می پردازند و اگر بین دین نرم و سخت مخیر شوند دین نرم را به دلیل طبیعت انسان انتخاب می‌کنند.
وی افزود: در نتیجه تصمیم گرفتند با جنگ روانی و کار تبلیغاتی مردم را بین دین سخت و اسان مخیر کنند و متولیان دین سخت روزنامه کیهان و شریعتمداری، تریبون نماز جمعه و آیت الله مصباح و سپاه و بسیج و نیروی انتظامی معرفی شدند و از این طرف روزنامه صبح امروز و چهره ای مثل سعید حجاریان و در میان مراجع آیت الله صانعی متولی دین نرم عنوان شدند در حالی که اقدامات آنها نشان داده است آنها که متولی دین نرم معرفی شدند تفکر و رفتارشان برعکس ادعایشان بود.
وی افزود: این اقدام تا مدتی در جامعه با فضاسازی هایی که انجام شد پذیرفته شد در حادثه قتل های زنجیره ای تمام توان تبلیغات منفی آمد روی وزارت اطلاعات، چند ماه بعد در حادثه کوی دانشگاه تبلیغات و تخریب رفت روی نیروی انتظامی و چند ماه بعد در جریان ترور حجاریان تبلیغ رفت روی سپاه و بسیج و در عرض یکسال تمام نهادهایی که وظیفه نظارت داشتند در یک حرکتی یکساله و زمانبندی شده قبل از انتخابات مجلس ششم به عنوان نیروهای مخرب هدف قرار گرفتند و برای اینکه این نیروها نتوانند کار کنند یکی از نهادهایی که به عنوان متولی دین سخت معرفی شد شورای نگهبان بود. اینکار تا کنفرانس برلین ادامه داشت ، ولی این کنفرانس نشان داد مردم مخیر بین دین سخت و آسان نشدند بلکه این اتفاقی بود که نشان داد این جریان به دنبال مخیر کردن مردم بین دینداری و بی دینی است و اینجا بود که جریان برگشت و برخی شروع به نقد در درون کردند، برخی آسیب شناسی کردند و برخی ادامه دادند چون نفوذ در آنها صورت گرفته بود.
وی افزود: امروز جنبش‌های دانشجویی به دلیل آرمانخواهی، استقلال، تحرک و پویایی همچون دیگر نهادهای تاثیرگذار در معرض نفوذ قرار دارند و اولین کسی که می‌تواند جلوی این نفوذ را سد کند، خود دانشجو و خود جنبش دانشجویی بوده و پافشاری بر اصول و آرمان‌ها راهکار جلوگیری از نفوذ است، چراکه اگر کوچکترین روزنه ای در این آرمان‌ها و اصول ایجاد شود، راه استحاله باز خواهد شد.
وی در ادامه به سوالات دانشجویان پاسخ داد.
وی در پاسخ به سخنان یکی از دانشجویان که گفت: مهمان دانشگاه باید کاسب تحریم، مفسد اقتصادی، و در معرض انفصال حکومتی و هتاک نباشد گفت: این حرف منطقی نیست. حتی دشمن نیز می تواند مهمان باشد.اینگونه شرط گذاشتن برای حضور مهمان به نوعی انحصارطلبی است و شاید این نگرانی هست که مهمان بیاید واقعیت ها را بگوید و دروغ هایی را نمایان کند.
وی در خصوص کاسب تحریم گفت: مهمترین استدلال رییس جمهور این است که مخالفان برجام کاسب تحریم هستند و من باید بگویم دوگانه سازی که در دوره اصلاحات در مورد دین سخت و نرم انجام شد در دوران اعتدال اینگونه بیان شد که مردم مخیرند بین تحریم ها یا معیشت، در حالی که این دوگانه‌ی غلطی بود و اتفاقا حرف ما اینست که اگر هر کس به ابقای تحریم کمک کند کاسب تحریم است پس کسانی که دو سال ملت و نظام را معطل کردند و در نهایت رهبری برجام را با 9 شرط بعد از 19 شرط مجلس و شورای عالی امنیت ملی قبول می کند و می گوید تازه پس از انجام اینها خطرات بزرگی که متوجه ماست کم می شود، باید گفت که در واقع این نتیجه نشان داد که در واقع این افراد که چنین نتیجه ای را کسب کردند کاسب تحریم هستند.
وی افزود: به ظریف گفتم آیا با این توافق کلیه تحریم ها برداشته می شود، گفت نه فقط تحریم های هسته ای. گفتم ایران به بهانه صنایع موشکی، نقض حقوق بشر و دفاع از تروریسم هم تحریم است و از بین بردن تحریم هسته ای به تنهایی دشمن را تحریک می کند که از سه قسمت دیگر به ما فشار وارد کند که اینگونه نیز شد و در واقع کاسبی تحریم اینگونه اتفاق می افتد.
وی در خصوص فساد نیز گفت: آقای اشرفی اصفهانی موضوعی را مطرح کرد و گفت: پرونده ای هست که براساس آن رسایی در 10 سال پیش در مدیریت ارشاد قم تخلفاتی داشته است و حکم 5 سال انفصال از خدمت را برای من صادر کردند، در حالیکه پرونده قبلا مطرح شده بود. قضیه ایسنت که در سه سال مدیریتم در ارشاد قم مبلغی را بابت پرداخت حقوق کارکنان شرکتی از حسابی غیردولتی که در اختیار مدیر بوده برداشتم و بعد که بودجه کارکنان شرکتی آمد آنرا برگرداندم .
وی افزود: این مبلغ 300 میلیون تومان بوده است و علیرغم اینکه می دانستم اینکار تخلف است ولی انجام دادم تا این افراد که حقوق نگرفته بودند بی پول نمانند. اگر من برای جابجایی 300 میلیون تومان که البته آنرا برگرداندم باید 5 سال منفصل شوم، روحانی که 1.4 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برداشت و گفت نفت را می فروشیم و بر می گردانیم باید دایم منفصل از خدمت شود.
به گفته وی نه اصلاح‌طلبی و نه اصولگرایی هیچیک مفاهیمی نیستند که حسن و قبح‌شان عقلی باشد. مانند ظلم و عدل و خوب و بد اینگونه مفاهیم بستگی به این دارد که اصلاح‌طلب به دنبال اصلاح چه باشد و اصولگرا بر روی چه اصولی پافشاری کند، البته در کشور ما جریانات سیاسی داریم که به دلیل سوابق و عملکردشان به نام یکی از این دو جریان شناخته می‌شوند.
رسایی با بیان اینکه جنگ حقیقی میان اصلاح‌طلب و اصولگرا نیست و اگر در این دعوا بمانیم به خطا رفته‌ایم، افزود: دعوای اصلی بین اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی(ص) است.
وی افزود: در اصلاح‌طلبی کسانی را داریم که برخی گرایش‌هایشان را قبول نداریم، اما به معنای واقعی به دنبال اصلاح هستند و در میان اصولگرایان نیز افرادی هستند که دکان و دستگاه براه انداخته‌اند، پس اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را با عملکردها و نحوه زندگی و برخورد افراد و تفکری که بر آنها حاکم است باید شناخت.
وی با اشاره به کتابی که توسط دانشگاه ازاد چاپ شده است و بیش از 200 عکس از نمایندگان مجلس در آن هست، گفت: نمایندگان مجلس یک نامه در مورد تحصیلات تکمیلی امضا کردند و به میرزاده گفتند با توجه به اعتباراتی که در دست داری در این زمینه تلاش بیشتری کن. آنوقت آنها کتابی را چاپ کرده اند که عنوانش اینست " 243 امضا برای آینده ایران در باره حمایت تاریخی 83 درصد نمایندگان مجلی در حوزه تحصیلات تکمیلی از دانشگاه آزاد اسلامی" ، در حالی که اقدام نمایندگان فقط امضای یک نامه بوده و این‌کارها لزومی نداشت.
وی تاکید کرد: این مشکل مربوط به نماینده نیست، البته من یک موضوع را هم برای دانشگاه آزاد امضا نمی کنم چون فساد را در آن زیاد می دانم .
وی افزود: دانشگاه آزاد این همه کاغذ مصرف کرده برای پاچه خواری مجلس. این پول دانشگاه آزاد است که هدر رفته است.
وی درخصوص فتنه سال 88 خاطر نشان کرد: خطاب به روحانی گفتم رییس جمهور شدنش را مدیون احزابی که برخی هیچ جایگاه مردمی هم ندارند نیستید. شما مدیون 25 شهیدی هستید که در طول فتنه 88 از بسیجیان و نیروی انتظامی تقدیم شد.
وی افزود: در انتخابات 88 فاصله رای کاندیدایی که منتخب شد، 15 درصد بالای 50 درصد بود و عده ای معتقد بودند تقلب شده و فشار آوردند. من گفتم اگر در 15 درصد بیش از 50 احتمال تقلب هست، در هفت دهم درصد بیش از 50 درصد انتخابات سال 92 احتمال تقلب خیلی بیشتر است.
وی با بیان اینکه در انتخابات 88 و 92 مجری، ناظر، صندوق ها، شیوه نظارت و اجرا یکی بودند گفت: تفاوت انتخابات در این دو سال این بود که در سال 88 کاندیدای مورد نظر فتنه گران انتخاب نشد و گفتند انتخابات باطل است و چون در سال 92 آن کسی را که می‌خواستند انتخاب شد اعتراض نکردند.
رسایی خاطر نشان کرد: هرگاه میل آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات حاکم نشد وی نظام را به تقلب متهم کرد و این بزرگترین توهین به شعور ملت ایران است. امروز هم زمینه چینی می کنند که اگر انتخابات به میل آنها نبود از روی روحانی بگذرند و به خیابان ها بریزند.
رسایی در خصوص مخالفتش با برجام در زمانی که رهبری از آن حمایت کرد، گفت: مقام معظم رهبری همواره از تیم مذاکره‌کننده حمایت کرده ولی از محتوای مذاکره حمایت نکرده است. ایشان بهترین و مهمترین نقدها را بر برجام وارد کردند و گفتند برجام متنی است پر از ابهام با ساختاری ضعیف که نتوانسته جلوی تحریم ها را بگیرد.
وی با بیان اینکه در پرونده هسته‌ای آنچه دشمنان را نگران می‌کند بمب هسته‌ای نیست، افزود: آنچه آنان را نگران می‌کند ویژگی ضد استکباری نظام اسلامی ایران است .
رسایی افزود: حمایت رهبری از تیم مذاکره‌کننده به این معنی نیست که این تیم اشتباه نکرده است، چراکه اگر برجام کامل بود مجلس و شورای عالی امنیت ملی 19 شرط و رهبری 9 شرط برای آن نمی‌گذاشتند.
وی افزود: مقام معظم رهبری در نامه‌شان از منتقدان برجام به طور خاص تشکر کردند چرا که آنان نقاط آسیب برجام را به مردم و نشان دادند و البته در راس این منتقدان رهبر بود. ما هم هرجا مخالفت کردیم با همین نیت بوده که به نتیجه برجام کمک کرده باشیم. معتقدیم باید از دولت حمایت کرد، اما بخشی از حمایت ها در واقع در شکل نقد انجام می‌شود.
رسایی افزود: رهبری به تیم مذاکره کننده گفتند یکی از مصادیق همدلی و همزبانی دولت و ملت این است که مشروح مذاکرات را در اختیار مردم و نخبگان بگذارید، که نگذاشتند.
وی با بیان اینکه آگاهی و بصیرت در جامعه ایجاد شده و امیدوارم که مردم آگاهانه در انتخابات شرکت کنند، از بسیج دانشجویی برای اینکه از میان 4 نفری که در تریبون آزاد شرکت کردند، سه نوبت را به مخالفانش داد تشکر کرد و گفت: این یعنی اینکه ما به راهی که می‌رویم ایمان داریم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها