اجلاس ریاض شکست خورده است

کد خبر: 471382

یک کارشناس مسائل راهبردی سوریه اجلاس ریاض را اجلاسی شکست خورده خواند و تاکید کرد من به عنوان یک شهروند سوری قبول نمی‌کنم که آرمان‌هایم از طریق افرادی تعیین شود که سرویس‌های اطلاعاتی خارجی آن ها را خریده‌اند.

تسنیم: دکتر وائل الامام تحلیل‌گر مسائل سیاسی و کارشناس متخصص در زمینه گروه‌های اسلام‌گرا، کنفرانس ریاض را کنفرانسی شکست‌خورده خواند و تأکید کرد عربستان و هیچ کشور دیگری نمی‌تواند تمامی گروه‌های معارض سوری را پشت یک میز بنشاند.
عربستان تلاش دارد تا برای گروههای تروریستی اعتبار سیاسی کسب کند
استاد دانشگاه دمشق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در دمشق از پشت پرده کنفرانس معارضان سوری در ریاض صحبت کرده و گفت که عربستان سعودی سعی دارد تمامی گروه‌های تروریستی موجود در عرصه سوریه را به همراه مخالفان سیاسی در این کنفرانس شرکت دهد تا بتواند اعتباری سیاسی برای آن خلق کند، این در حالی است که کنفرانس مذکور شکست خواهد خورد و نمی‌تواند به چیزی دست پیدا کند، چرا که نه عربستان و نه هیچ کشور دیگری نمی‌تواند تمامی این گروه‌ها را پشت یک میز جمع کند.
الامام افزود: اگر بخواهیم ماهیت این کنفرانس را درک کنیم، باید بدانیم که شرکت‌کنندگان حاضر در این کنفرانس چه کسانی هستند. طبعا از زبان عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان برخی عبارات را به‌ ویژه در کنفرانس وین شنیده‌ایم که نشان دهنده حمایت آل سعود از گروه‌های تروریستی موجود در سوریه است. رئیس‌جمهور سوریه نیز بارها اعلام کرده است که این گروه‌ها در خارج از چارچوب قوانین سوریه سلاح حمل می‌کنند ، به همین علت است که ما به آنها گروه‌های جنایتکار و تروریستی مستقر در اراضی سوریه نام می دهیم.
جمع صوری ائتلاف دوحه و شورای استانبول در نشست ریاض
به گفته این تحلیلگر مسائل بین‌المللی الجبیر توضیح داد که گروه‌های تروریستی را در اختیار داشته و از طریق دولت اخوانی رجب طیب اردوغان در ترکیه از آنها حمایت می‌کند. به این ترتیب عربستان سعی دارد تمامی این گروه‌های تروریستی را از طریق حامیان مالی خود و همچنین شخصیت های رهبری آن ها پشت یک میز جمع کند. ریاض سعی کرد ائتلاف های موسوم به ائتلاف دوحه و شورای استامبول را نیز در این اجلاس شرکت دهد. ریاض حجاب نخست وزیر سابق جدا شده از دولت سوریه نیز به همراه برخی سیاستمداران از گوشه و کنار در این اجلاس شرکت داده شدند تا رویکرد سیاسی آن را تقویت کنند. لذا به نظر من این اجلاس تمامی تروریست‌ها را جمع‌آوری کرده و سعی دارد آنها را به اراضی سوریه برساند.
شکست تلاش‌های پیشین آمریکا و مصر برای متحد کردن مخالفان سوریه
الامام معتقد است که عربستان از سوی دیگر تلاش دارد عناصر متفرقی را دور هم جمع کند که قدرت‌های بزرگ قبل از عربستان سعودی سعی در اتحاد آنها در پشت یک میز داشتند. ایالات متحده آمریکا پیش از این سعی کرده این گروه ها را تحت عناوین گروه‌های سیاسی شامل شورای استانبول یا ائتلاف دوحه دور هم جمع کند، اما موفق نشد. مصر نیز پیش از این تلاش کرده بود بین این گروه ها اتحاد ایجاد کند، اما این گروه‌ها این خواسته را رد کرده و پشت میز گفت‌وگوها حاضر نشدند. همچنین نباید فراموش کرد که استفان دی مستورا فرستاده سازمان ملل متحد در سوریه از ائتلاف دوحه و شورای استامبول خواسته بود با کمیته چهارجانبه ای که دی مستورا تعیین می‌کند ، مذاکره کنند. اما نتیجه تلاش‌های وی نیز به شکست انجامید، چرا که این گروه‌ها گفتگو با دولت سوریه را بعلاوه جوامع مدنی و غیر نظامی داخلی این کشور رد کردند. به این ترتیب می‌توان گفت این گروه‌ها ابزارهای گفتگوها را در اختیار ندارند، بلکه تنها ابزارهای تروریسم و جرم و جنایت را دنبال می‌کنند.
نشست ریاض به هیچ نتیجه‌ای نمی رسد
وائل الامام تاکید دارد: از دیدگاه من این کنفرانس در شکل و مضمون شکست خورده است. من اعتقاد دارم که اجلاس مذکور به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید ، چرا که نه عربستان و نه هیچ کشور دیگری نمی‌تواند آنها را پشت یک میز جلب کند.
وی در مورد مأمور شدن عربستان سعودی به تشکیل این کنفرانس از سوی استفان دی مستورا و امکان به رسمیت شناخته شدن گروه‌های مسلح یا گروه‌های سیاسی حاضر در این نشست از سوی سازمان ملل متحد گفت: مسئله در اینجاست که دی مستورا در جمع کردن این گروه‌ها و دعوت به آغاز گفتگوها از طریق کمیته‌های چهارجانبه شکست خورده است. وی به خوبی می‌داند که کسانی که این دعوت را رد کردند ، شورای استانبول یا ائتلاف دوحه نبودند، بلکه در درجه اول عربستان سعودی به عنوان تأمین‌کننده مالی اصلی این گروه ها شرکت در این گفتگوها را رد کرده است، به همین علت سعی کرده توپ را به زمین عربستان بیندازد تا ببیند آیا این کشور می‌تواند تروریست‌ها را دور هم جمع کند.
سرویس‌های اطلاعاتی مخالفان خارجی را خریده‌اند
این کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد انگیزه‌های برخی گروه‌های مخالف دولت سوریه از شرکت نکردن در این اجلاس از جمله تیم وابسته به هیثم مناع گفت: علت آن این است که چهره کنفرانس برای آنها کاملاً مشخص است ،‌ آنها باید بدانند که چهره مخالفان موجود در خارج از کشور برای یکدیگر رو شده است. آنها می‌دانند که مخالفان خارج‌نشین چگونه کار می کنند و با کدام سرویس‌های جاسوسی همکاری دارند از کجا حمایت می‌شوند و اموال و هزینه‌های خود را از کجا تأمین می‌کنند.
وائل الامام در پایان تصریح کرد:‌ من می‌خواهم از جایگاه یک شهروند سوری سخن بگویم. من قبول نمی‌کنم که آرمان‌هایم از طریق این افراد ترسیم شود، چرا که آنها از طریق سرویس‌های اطلاعاتی که وابسته به آن هستند ، خریداری شده اند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها