تیتر مشهور «شاه رفت» کار چه کسی است؟

کد خبر: 471745

شاید این سوال برای بسیاری پیش آمده باشد که تیتر مشهور «شاه رفت» در روزنامه اطلاعات، اثر چه کسی است.

ایسنا: «تابناک‌دیلی» غلامحسین صالحیار را طراح تیتر «شاه رفت» معرفی می‌کند و می‌نویسد: صالحیار در دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ روزنامه‌نگار شماره یک ایران به شمار می‌رفت. او دو دوره سردبیر روزنامه اطلاعات شد و تیراژ این روزنامه را به مرز یک میلیون نزدیک کرد. وی همچنین موسس خبرگزاری رادیو تلویزیون، نخستین سردبیر روزنامه آیندگان، موسس نخستین خبرگزاری غیردولتی ایران (پرس ای‌جنت)، از موسسان سندیکای خبرنگاران و نویسندگان و مولف چند کتاب از جمله «چهره مطبوعات معاصر» بود.
صالحیار ۱۸ سال پیش از قرار گرفتن اخبار رویدادها در اینترنت، به نشست بین‌المللی ناشران و سردبیران نوشت که رسانه‌های چاپی باید بیشتر به تحلیل‌های خبری، حاشیه‌نویسی و مطالب آموزش‌دهنده توجه کنند زیرا اینک ابزارهای خبررسانی سریع‌تری در جهان پدید آمده‌اند که مخاطبان را تا حد زیادی از خواندن آنها در روزنامه بی‌نیاز می‌کنند. یکی دیگر از ابتکارهای صالحیار که در اجرایش تعصب می‌ورزید، از دست‌نرفتن اخبار مربوط به روزنامه‌نگاری و روزنامه‌نگاران از هر گوشه دنیا بود.
وی هر روز حتی تعطیلات، ساعت چهار بامداد به روزنامه می‌رفت. در سال‌های آخر عمر در صدد تاسیس بنیادی غیرانتفاعی مرکب از روزنامه‌نگاران حرفه‌ای به منظور ارتقای کیفیت ژورنالیسم وطن برآمده بود و طرح خود را همراه با امضای ده‌ها روزنامه‌نگار برای تصویب به وزارتخانه‌های مربوط و دفتر ریاست جمهوری فرستاد اما پیش از اخذ نتیجه درگذشت.
تیتر معروف «شاه رفت» در روزنامه اطلاعات یادگار اوست. در پی مصادره‌شدن این روزنامه در تابستان سال ۱۳۵۸ صالحیار که با دولتی‌شدن هرگونه روزنامه مخالف بود خود را خانه‌نشین کرد و به اصرار دیگران مبنی بر ترک ایران اعتنا نکرد.
غلامحسین صالحیار ۱۹ آذر سال ۱۳۸۲ درگذشت.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها