تغییر آزمون دکتری در صحن مجلس متوقف ماند

کد خبر: 472069

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توقف بررسی تغییرات آزمون دکتری، ماده مربوط به آزمون را به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع دادند.

مهر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی طرح «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور»، ماده پنج این طرح را برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ارجاع دادند.
بر اساس این ماده، سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته بر اساس هر یک از شیوه‌های «آموزشی پژوهشی» و «پژوهش‌محور» به شرح ذیل انجام می‌شود:
الف- دکترای آموزشی پژوهشی: سنجش برای پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی پژوهشی بر اساس معیارهای زیر صورت می‌گیرد:
۱ ـ آزمون‌های متمرکز ۵۰ درصد
۲ ـ سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد
۳ ـ مصاحبه علمی و سنجش عملی ۳۰ درصد
ب - دکتری پژوهش‌محور: سنجش و پذیرش برای دوره دکتری ناپیوسته پژوهش‌محور بر اساس معیارهای زیر صورت می‌گیرد:
۱ ـ آزمون‌های متمرکز ۳۰ درصد
۲ ـ سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد
۳ ـ مصاحبه علمی و بخش عملی ۳۰ درصد
۴ ـ تهیه طرح‌واره ۲۰ درصد
تبصره یک: برگزاری آزمون‌های متمرکز زیر نظر هر کدام از وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت برگزار می‌شود.
تبصره دو: توزیع سهم آزمون‌های عمومی و تخصصی، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و مصاحبه‌های علمی و سنجش عملی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام می‌شود.
تبصره سه: طرح‌واره موضوع بند ۴ دکتری پژوهش محور باید در جهت رفع یکی از مشکلات ملی باشد و به تصویب دستگاه اجرایی ذیربط رسیده باشد.
تبصره چهار: شورای سنجش و پذیرش دانشجو می‌تواند هر پنج سال یکبار نسبت به اضافه کردن معیارهای دیگر و تعدیل حداکثر ۱۰ درصد معیارهای موجود اقدام کند. زمان اعمال این تغییرات حداقل یک سال پس از اعلام عمومی امکانپذیر است.
تبصره پنج: سهمیه‌های مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی همچنان به قوت خود باقی است.
تبصره شش: افرادی که بر اساس قوانین و مقررات جاری از شرکت در آزمون ورودی دوره‌های تحصیلات تکمیلی معاف شده‌اند، از شمول این قانون مستثنی هستند.
ارجاع این ماده به کمیسیون آموزش و تحقیقات با ۱۲۴ رای موافق، ۲۳ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر صورت گرفت؛ به این ترتیب تکلیف این ماده پس از بررسی در کمیسیون آموزش و تحقیقات و ارائه مجدد به صحن مجلس مشخص خواهد شد.
نمایندگان در پایان ماده ۶ طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی را تصویب و مقرر کردند که آئین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ آن توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها