ربیعی: وجود تبعیض‌ در ایجاد اشتغال را می‌پذیرم

کد خبر: 472395

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه وزیر کارگران و بیکاران هستم، گفت: برنامه‌ریزی ما برای آمایش اشتغال سرزمینی به سمت مناطق محروم است و نابرابری‌ها و تبعیض‌های موجود را می‌پذیرم.

مهر: در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سئوال ایرج عبدی نماینده مردم خرم‌آباد از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در مورد علت عدم توزیع عادلانه منابع اشتغالزایی با توجه به درصد بیکاری کشور در دستور کار مجلس قرار گرفت.
علی ربیعی در ابتدای بررسی سئوال گفت: الگوی اقتصاد برای ایجاد اشتغال قطعا باید سه حیطه بازار پول و سرمایه، بازار ارز، کالا و خدمات و بازار کار را به صورت همزمان و در کنار هم دربربگیرد.
وی با اشاره به مشکلاتی که کشور در حوزه پایه پولی و نقدینگی داشت، گفت: برای حل این مشکلات برنامه‌ریزی کردیم و برای اجرای آن نیاز به زمان داریم.
ربیعی ادامه داد: هنوز نقدینگی بیش از اندازه در جامعه ما وجود دارد و برای حل مشکلات نیاز به برنامه‌ها و تلاش‌های بیشتری داریم.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش نرخ مشارکت در بهبود فضای اشتغال، گفت: تلاش کردیم میان مزد و بهره‌وری رابطه ایجاد کرده و در سال گذشته دستمزد کارگران را بالاتر از نرخ تورم افزایش دهیم.
وی تصریح کرد: در اقتصاد ضعیف شده تغییرات به سختی انجام می‌شود.
ربیعی: وزیرِکارفرمایان، کارگران و بیکاران هستم
ربیعی ادامه داد: به یکباره ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تحصیلکرده وارد بازار کار می‌شوند که بستر مناسب برای کار آنها وجود ندارد و تنها برای ۲۰ درصد از این افراد بازار کار وجود دارد.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دستورات رئیس جمهور در شورای عالی اشتغال گفت: رئیس جمهور تاکید کرده‌اند که برای هر فردی که وارد دانشگاه می‌شود جهت ورود به بازار کار و فعالیت حرفه‌ای برنامه‌ریزی کنیم.
وی با اشاره به مشکلات کشور در حوزه عرضه، تقاضا و نهادها گفت: در فرهنگ کار نیز دچار مشکل هستیم.
ربیعی با بیان اینکه من وزیرِ کارفرمایان، کارگران و بیکاران هستم، گفت: به صورت مدام در حال تغییرات و اصلاحات هستیم.
ربیعی: با پدیده رشد اقتصادی بدون ایجاد اشتغال روبرو هستیم
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: تجربه ۱۵ سال گذشته نشان داده که همیشه رشد اقتصادی با اشتغال همراه نیست. ما با پدیده رشد بدون اشتغال روبرو هستیم.
وی تصریح کرد: در برنامه‌های جدید بر رشد اقتصادی همراه با اشتغال تمرکز کرده‌ایم.
ربیعی با بیان اینکه این سئوال باعث می‌شود نمایندگان با استراتژی‌های وزارت کار جهت ایجاد اشتغال آشنا شوند، گفت: ما نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بزرگ هستیم.
عبدی: بی‌عدالتی در کشور در حوزه ایجاد اشتغال موج می‌زند
در ادامه ایرج عبدی نماینده خرم‌آباد گفت: در شبکه‌های اجتماعی استان مطالبی مطرح کرده بودند که عبدی به خاطر انتخابات این سئوال را مطرح کرده، در حالی که این سئوال مربوط به سال ۹۲ است و امروز نوبت بررسی آن رسیده است.
این نماینده مجلس در ادامه اصول متعدد قانون اساسی در خصوص رفع تبعیض ناروا در خصوص ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری و محرومیت‌زدایی را قرائت کرد.
وی تاکید کرد: تا امروز برای محرومیت‌زدایی یک برنامه و یا یک اقدام عملی توسط دولت‌ها انجام نشده است. بی‌عدالتی در کشور در حوزه اشتغال موج می‌زند.
عبدی تصریح کرد: آمار بالای بیکاری عوارض بسیار شدید و پرهزینه اجتماعی دربردارد که به استان‌های برخوردار نیز منتقل خواهد شد.
وی افزایش سن ازدواج، خودکشی، حاشیه‌نشینی، اعتیاد و مهاجرت را از عوارض بیکاری خواند و گفت: چرا برخی استانها دارای آمار بیکاری ۳۰ درصدی و استان دیگر دارای نرخ بیکاری ۳ درصدی هستند؟ چه اقدامی دولت برای کاهش فاصله نرخ بیکاری در مناطق توسعه یافته و محروم انجام داده است؟
ربیعی: ایجاد عدالت استراتژی اساسی دولت در برنامه ششم توسعه است
در ادامه علی ربیعی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: سرمایه گذاری‌ها در سال‌های گذشته بر اساس آمایش سرزمینی برای رفع تبعیض و نابرابری صورت نگرفته و کمتر پیوست عدالت برای سرمایه‌گذاری‌ها مدنظر قرار گرفته است.
وی ادامه داد: هر چه به سمت استان‌های مرزی و دورتر می‌رویم، می‌بینیم که بر اساس عدالت در سرمایه‌گذاری‌ها عمل نشده است.
ربیعی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم عدالت بنیان بودن برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: عدالت و کم کردن نابرابری‌ها از استراتژی‌های مهم دولت در برنامه ششم توسعه است.
ربیعی: برنامه وزارت کار برای آمایش اشتغال در مناطق محروم
وزیر تعاون ادامه داد: بر اساس مطالعات دقیق در راستای برنامه‌ریزی برای آمایش اشتغال در سطح استانها با تمرکز بر استانهای محروم حرکت کرده‌ایم.
وی گفت: ما باید به سمتی حرکت کنیم که رونق و اشتغال در روستاها و شهرهای کوچک ایجاد شود. برای حل مشکل بیکاری نمی‌توان منتظر سرمایه‌گذاری‌های بزرگ بود.
ربیعی تاکید کرد: ما باید با تمرکز بر سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های غیررسمی، خرد و کوچک، رونق اقتصادی را به مناطق محروم و روستاها ببریم که در این راستا بر آموزش فنی و حرفه‌ای در روستاها تمرکز کرده‌ایم.
ربیعی: نظام تامین مالی کشور آمادگی سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های کوچک را ندارد
وی، تامین مالی را یکی از مشکلات مهم ایجاد بنگاه‌های کوچک خواند و گفت: نظام تامین مالی ما آمادگی برای ایجاد شغل‌های خرد و کوچک در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته را ندارد. باید از صندوق توسعه، بازار سرمایه و سیستم بانکی در راستای تامین مالی بنگاه‌های خرد کمک بگیریم.
ربیعی: وجود نابرابری‌ها و تبعیض‌ها در ایجاد اشتغال را می‌پذیرم
ربیعی تصریح کرد: برنامه‌ریزی ما برای آمایش اشتغال سرزمینی به سمت مناطق محروم است و نابرابری‌ها و تبعیض‌های موجود را می‌پذیرم.
عبدی: سرمایه‌گذاران حاضر به سرمایه‌گذاری در مناطق محروم نیستند
در ادامه ایرج عبدی نماینده مردم خرم‌آباد گفت: در حکومت اسلامی توجه اصلی به محرومان جامعه است که در همین راستا امام (ره) در اوایل انقلاب کمیته امداد و بنیاد مسکن را برای کمک به محرومان ایجاد کردند.
عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه عملا توجهی به مناطق محروم نمی‌شود، گفت: حتی نهادهایی که دستور گرفته‌اند در مناطق محروم سرمایه‌گذاری کنند، این کار را انجام نمی‌دهند.
وی ادامه داد: نیروگاهی ۱۲ سال است که در خرم‌آباد کلنگ زده شده است، اما قرارگاه خاتم با سایر سرمایه‌گذاران حاضر به سرمایه‌گذاری در آن نیستند.
عبدی با اشاره به عدم فعالیت و تعطیلی صنایع استان مثل صنایع نساجی و یخچال‌سازی، گفت: خودکشی جوانان در استانهای محروم نرخ بالایی دارد و مادران و پدران آبرودار را دیده‌ام که برای پیدا کردن شغل برای فرزندانشان دست و پای مدیران را می‌بوسند.
وی با تاکید بر اینکه اشتغال باید در اولویت اول دولت باشد، تصریح کرد: دولت باید برنامه عملیاتی برای حل این مشکل ارائه دهد.
عبدی تاکید کرد: مشکل اشتغال ۳۰ سال است که در کشور ما مغفول مانده و استان لرستان مقام اول بیکاری در کشور را دارد.
در ادامه عبدی اعلام کرد در صورت حل مشکلات شرکت پارسیلون، تدوین برنامه ششم بر اساس اقتصاد مقاومتی و حضور وزیر در فراکسیون اشتغال از پاسخ‌های وزیر قانع شده است.
ابوترابی نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، خطاب به ربیعی وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی گفت: آقای عبدی با سه شرط قبول کردند که از رأی‌گیری انصراف دهند، اول اینکه مشکل کارگران شرکت پارسیلون حل شود، ثانیا برنامه ششم در راستای حل مشکل اشتغال و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرا شود و ثالثا اینکه شما به صورت فعال در جلسات فراکسیون اشتغال مجلس حضور جدی داشته باشید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها