گزارش رئیس اسبق MI6 از نقش بندر بن سلطان در تأسیس داعش

کد خبر: 473389

رئیس اسبق سرویس جاسوسی انگلیس گفت: رئیس استخبارات عربستان، داعش را برای قتل‌عام شیعیان راه‌اندازی کرد.

کیهان: به گزارش الشرق الاوسط به نقل از ایندیپندنت، ریچارد دیرلاو که تا 10 سال پیش رئیس سازمان جاسوسی MI6 بوده، می‌گوید: بندر بن سلطان رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان گفته بود بلایی که نازی‌ها بر سر یهودیان آوردند بر سر شیعیان و علوی‌ها خواهد آمد. عربستان به داعش کمک کرد تا بر شمال عراق تسلط یابد زیرا ریاض این کار را بخشی از «عملیات گسترده قتل‌عام شیعیان و تبدیل زندگی آنها شبیه زندگی یهودیان در سایه نازی‌های آلمان» می‌دانست.
دیرلاو در موسسه سلطنتی خدمات انگلیس گفته است: «بندر بن سلطان پیش از عملیات یازده سپتامبر سال 2001 میلادی در نیویورک به طور شفاهی به من گفت آن روز در خاورمیانه، دور نیست که بر شیعیان تسلط یابیم». منظور بندر بن سلطان از این جمله نیز قتل‌عام شیعیان است. لحظه مرگباری که بندر بن سلطان به شیعیان وعده آن را داده بود فرا رسید و این کار نیز فقط به قتل‌عام گسترده شیعیان به واسطه عملیات انتحاری که از سال 2003 میلادی تاکنون بیش از یک میلیون شیعی بر اثر خودروهای بمب‌گذاری شده و عملیات انتحاری کشته شدند محدود نبوده است بلکه به طور ویژه به واسطه کمک‌های عربستان برای تسلط بر شمال عراق یعنی نینوا و موصل بود؛ زمانی که داعش به کشتار زنان و کودکان شیعی و ایزدی‌ها و قتل‌عام دانشجویان دانشکده هوایی (پایگاه اسپایکر) و دفن آنان در گورهای جمعی دست زد.
دیرلاو گفت: مزارهای شیعیان و مساجد آنان در موصل و در یک شهر ترکمنی شیعه‌نشین در نزدیکی تلعفر منفجر شد و داعش روی چهار هزار خانه به اعتبار «غنیمت جنگی» دست گذاشت و بدین ترتیب زندگی شیعیان در عراق و همچنین علوی‌هایی که شعبه‌ای از شیعیان در سوریه هستند و همچنین زندگی مسیحیان و اتباع اقلیت‌های دیگر از زندگی یهودیان در مناطق تحت کنترل نازی‌ها در اروپا در دهه 1940 میلادی، خطرناک‌تر شد.
وی افزود: بدون تردید حمایت‌های هنگفت و مداوم مالی عربستان و قطر از داعش در تسلط و سیطره داعشی‌‌ها بر مناطقی از عراق نقش مهم و اساسی داشته است.
ایندیپندنت می‌نویسد: رسانه‌ها به بمب خبری که رئیس سابق سازمان اطلاعات انگلیس در سخنرانی‌اش در خصوص طرح بندر بن سلطان برای کشتار شیعیان و علوی‌ها و اقلیت‌های دیگر منفجر کرد متمرکز نشدند بلکه به تهدید داعش علیه غرب متمرکز شدند، در صورتی که دیرلاو تاکید کرد، تهدید داعش علیه غرب بر خلاف تهدید القاعده، بزرگنمایی می‌شود. در حالی که القاعده به تهدید منافع غرب متمرکز شده بود داعش به اجرای طرح بن سلطان برای کشتار کسانی متمرکز شده است که آنها را براساس عقیده وهابیت غیرمسلمان و کافر می‌داند.
دیرلاو درباره نفاق عربستان درخصوص ادعای مبارزه با تروریسم گفت: سعودی‌ها، جهادی‌ها را در داخل سرکوب می‌کنند اما در خارج تروریست‌ها را با استناد به عقیده وهابیت به ویژه برای کشتار شیعیان تشویق و ترغیب و حمایت می‌کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها