بصیرت سیاسی ملت در انتخابات خط بطلانی بر همه تفکرات نادرست می کشد

کد خبر: 476948

معاون سیاسی استانداری تهران با اشاره به نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در استحکام مردم‌سالاری دینی گفت: رسانه‌ها باید در جامعه از کارکرد مخرب شبکه‌های اجتماعی محافظت کنند.

فارس: سید شهاب‌الدین چاوشی معاون سیاسی استانداری تهران در هم‌اندیشی مسئولان و اعضای ستاد انتخابات تهران با اصحاب رسانه که صبح امروز (دوشنبه) 7 دی‌ماه در استانداری تهران برگزار شد، گفت: امسال در آستانه یک تحول بزرگ تاریخی در جهت تقویت ثبات سیاسی جامعه هستیم و در سال دولت، ملت، همدلی و همزبانی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نام گرفته است شاهد دو انتخابات مهم خواهیم بود.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران که مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی مردم ایران است امروز در عرصه یک آزمون مهم قرار گرفته و پس از 37 سال از پیروزی انقلاب، ملت بزرگ ایران می‌خواهند به دنیا نشان دهند که هنوز به جمهوری اسلامی و آموزه‌های اصلی انقلاب پایبند هستند.
چاوشی انتخابات را فرصتی مغتنم برای تجدید حیات سیاسی یک نظام و ملت دانست و تصریح کرد: همه پذیرفته‌ایم که براساس قانون اساسی اداره امور کشور باید با رای مردم باشد و امسال برای تجدید حیات سیاسی نظام جمهوری اسلامی با 2 انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، دو رکن جمهوریت و اسلامیت ملت با سلیقه‌های خود دوام و قوام می‌بخشند.
معاون سیاسی استانداری تهران جمهوریت را بخشی از تفکر سیاسی حاکم در قانون اساسی و منبعث از آموزه‌های دینی خواند و اظهار داشت: از الزامات آن تشکیل مجلس شورای اسلامی مرکب از نخبگان ملت برای قانونگذاری شایسته در جهت اداره صحیح امور کشور و نظارت بر حسن اجرای قوانین است.
وی با بیان اینکه تشخیص اینکه چه کسانی صلاحیت ورود به این عرصه خطیر و تصمیم‌ساز را دارند، بر عهده مردم است، خاطرنشان کرد: هیات‌های اجرایی و نظارت حداقل صلاحیت‌های پیش‌بینی شده در قانون را در مورد کاندیداها بررسی و اعلام می‌کنند و انتخاب افراد اصلح و شایسته از اهم وظایف آحاد ملت است.
وی ادامه داد: ملت بزرگ ایران رفتار تمام مسئولان و نمایندگان خود را رصد می‌کند و نسبت به موضع‌گیری‌های آنان و نحوه رعایت حقوقشان در جریان انتخابات به داوری می‌نشینند و فرصت انتخابات برای قضاوت در مورد رفتار مسئولان برای مردم حائز اهمیت است.
چاوشی با بیان اینکه هرچه سطح آگاهی و دانش مردم توسط رسانه‌ها بالا رود اشتباه در تصمیم‌گیری مردم کمتر رخ خواهد داد، تصریح کرد: ملت با انتخابات تاریخی خود علاوه بر پیام به بیگانگان که حامی نظام سیاسی خود هستند سرنوشت کشورشان را طی 4 سال آینده به دست نخبگان جدیدی می‌سپارند که امید بیشتری به کارآمدی و شایستگی آنها پیدا می‌کند.
معاون سیاسی استانداری تهران با بیان اینکه حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی صیانت از جمهوریت نظام اسلامی است، خاطرنشان کرد: حضور مردم در انتخابات بیانگر نقش اراده و رأی آنان در شکل‌گیری مجلس است که تمام مقدرات کشور را در عرصه قانونگذاری باید به نیکی و درستی رقم بزند.
وی ادامه داد: اصلاح قوانین ناکارآمد و بازدارنده در مسیر توسعه کشور و رفع نواقص سیستم اداره فاقد بهره‌وری و مسدود کردن راه نفوذ بیگانگان از اهم وظایفی است که ملت ما را در مسیر قانونگذاری و در سرلوحه وظایف نمایندگان منتخب قرار داد.
چاوشی با بیان اینکه مردم شایستگانی را که صلاحیت قانونگذاری در زمینه‌های مختلف را دارند به مجلس می‌فرستند، تصریح کرد: از این طریق از حقوق اساسی مردم در رابطه با قوانینی که برای نظم سیاسی و اجتماعی کشور تدوین می‌شود صیانت شده و از جمله اجزایی که با انتخابات رابطه بسیار نزدیکی دارند رسانه‌ها و مطبوعات هستند چرا که رسانه رکن پنجم دموکراسی است.
معاون سیاسی استانداری تهران با بیان اینکه امروز در عرصه سیاست و انتخابات دو عامل قدرت پول و شبکه‌های اجتماعی رای و اراده مردم را تحت تاثیر جدی قرار داده است، خاطرنشان کرد: اگر از نقش سازنده و تاریخی مطبوعات و رسانه‌های رسمی و قانون غافل شویم و امر به معروف و نهی از منکر را فراموش کنیم دو عامل مذکور می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را بر پیکره دموکراسی وارد کند و مشت کسانی که می‌خواهند با خرج پول‌های سنگین در حاکمیت نفوذ کنند، تنها رسانه‌های مدافع حقوق مردم می‌توانند باز کنند.
چاوشی با بیان اینکه رسانه‌های عمومی باید حوزه وسیعی از مخاطبین را جذب کنند، اظهارداشت: هرچه از دامنه نفوذ رسانه‌های رسمی و قانونی کشور کاسته شود شاهد تاثیرگزاری عوامل منفی و شبکه‌های غیر رسمی در آستانه انتخابات در افکار عمومی خواهیم بود که این امری بسیار پر مخاطره است.
وی ادامه داد: سیاست‌گذاران خبری جامعه باید به موضوع اعتماد مردم بیاندیشند و اگر این سرمایه از دست رسانه‌های رسمی خارج شود جامعه متضرر خواهد شد.
معاون سیاسی استانداری تهران با بیان اینکه اگر کاندیداها بجای تخریب طرف مقابل نقاط قوت خود را به مردم نشان دهند، فضای انتخابات سمت و سویی اخلاقی خواهد یافت، اظهارداشت: در این صورت مردم کاندیداها را درگیر قدرت نخواهند دید و اعتماد بیشتری به آنان نشان خواهند داد، کاندیدایی که با بی‌خبری و یا در فضای مشوش و مه‌آلود رای بیاورد مطمئناً کاندیدایی نخواهد بود که به درد جامعه، اسلام و مسلمین بخورد.
وی مهمترین آفت دموکراسی را جهل شهروندان و رای دهندگان دانست و تصریح کرد: این آفت بزرگ با آگاهی بخشی مثبت رسانه‌ها قابل کنترل خواهد بود، دموکراسی در بستر جهل و ناآگاهی منجر به رشد فکری و سیاسی در جامعه نخواهد شد، همچنان که دین‌داری و جهل تبدیل به شمشیر، تحجر و رفتار تکفیری خواهد شد.
معاون سیاسی استانداری تهران خاطرنشان کرد: مجلسی که در شرایط آگاهی پایین مردم جامعه شکل بگیرد مجلس کارآمدی نخواهد بود و نخواهد توانست به رسالت خود در قانون‌گذاری و بررسی گره‌ها و مشکلات کشور عمل کند، در نتیجه چنین مجلسی به جای مشکل گشایی خود مشکل آفرین خواهد بود و ارتقای سطح و آگاهی و بینش جامعه به عهده رسانه‌های مدافع حقوق مردم است.
چاوشی یکی از دلایلی که می‌تواند شبکه اجتماعی را جایگزین رسانه‌ها و مطبوعات کند، ضعف رسانه در عمل به رسالت خود دانست و تصریح کرد: اگر مخاطب مرادش را از روزنامه‌ها و رسانه‌های رسمی نگیرد، به دنبال دیگر منابع خواهد رفت که شبکه‌های اجتماعی راحت‌ترین آنها هستند.
چاوشی شبکه‌های اجتماعی را با توجه به ویژگی و ماهیتی که دارند هم کارامد و هم بسیار مخرب دانست و تصریح کرد: اینکه شبکه‌های اجتماعی به طور کارآمد عمل کنند یا تاثیرات مخرب یا مسموم داشته باشند بستگی به نوع استفاده جامعه از آنان خواهد داشت بنابراین رسانه‌ها باید از جامعه در مقابل کارکردهای مخرب این شبکه‌ها محافظت کند.
معاون سیاسی استانداری تهران تصریح کرد: یکی از کج‌کارکردی‌ها پخش محتوا و مطالبی است که حکم شب‌نامه را دارد و هیچ راه موثری هم برای پیگیری و بررسی این شب‌نامه‌ها پیدا نمی‌شود.
وی با بیان اینکه احزاب در کنار رسانه‌ها مهمترین نقش را در نهادینه شدن مردم‌سالاری دینی ایفا کنند، تصریح کرد: احزاب می‌توانند ضمن مشارکت در شکل‌گیری ارکان قدرت با نظارت مستمر خود در قدرت سیاسی فریضه امر به معروف و نهی از منکر را که ضامن جلوگیری از انحراف امت اسلامی است به منصه ظهور برساند.
چاوشی رسانه‌ها را در کنار احزاب دارای نقش بی‌بدیلی در استحکام مردم سالاری دینی اظهارداشت: با طراوت رسانه‌ها و احزاب جامعه دچار خشکی و اغواگری نمی‌شود و بصیرت سیاسی ملت در انتخابات خط بطلانی در همه تفکرات نادرست می‌کشد بنابراین احزاب و رسانه با پیام‌هایی که به جامعه منتقل می‌کنند می‌توانند مردم و حکومت را از بروز بحران‌ها آگاه کنند و به آنها امکان دهند برای حفظ بقای سیستم تلاش کنند.
چاوشی ادامه داد: به باور متفکران حوزه اندیشه سیاسی شرایط پیدایش وفاق و اجماع از میان بردن شکاف‌ها و سرکوب افراد، گروه و رسانه‌ها نیست بلکه یافت قاعده‌ها، وضعی قوانین عقلایی و تعیین چارچوب‌هایی برای ائتلاف و همکاری میان نیروها، احزاب و رسانه و میان این نهادها با نهاد دولت و حاکمیت است.
معاون سیاسی استانداری تهران با بیان اینکه قانون اساسی کشورمان پیش‌نیازها و ضرورت‌ها را در بخش حقوق ملت توصیه و تضمین کرده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین وظایف و شاید اولین وظیفه رسانه‌ها چه رادیو، چه تلویزیون و مطبوعات و سایت‌های خبری روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم درباره مسائل جامعه است.
چاوشی با بیان اینکه نباید تحلیل و سهم خود را به مردم تحمیل کنید، تصریح کرد: قدرت تحلیل در مردم باید از طریق رسانه‌ها و احزاب ارتقا یابد تا همه اهل تعلیم و دقت نظر شوند و اتباع احسن در جایگاه رفیع انتخاب قرار بگیرند.
چاوشی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مطبوعات 3 وظیفه نقد و نظارت، اطلاع‌رسانی صادقانه و شفاف و طرح و تبادل آرا و افکار در جامعه را بر عهده دارند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنان خود فرمودند معتقدم که آزادی قلم و بیان حق مسلم مردم و مطبوعات است و در این مهم هیچ تردیدی ندارم و این جزء اصول مطرح قانون اساسی است که اگر جامعه‌ای مطبوعات آزاد و دارای رشد و قلم‌های آزاد و فهمیده را از دست بدهد، خیلی چیزهای دیگر را از دست خواهد داد. وجود مطبوعات آزاد یکی از نشانه‌های رشد یک ملت و حقیقتاً خودش مایه رشد است یعنی از یک طرف رشد و آزادگی ملت آن را به وجود می‌آورد و از طرف دیگر آن هم به نوبه خود می‌تواند رشد ملت را افزایش دهد.
چاوشی با بیان اینکه افکار عمومی باید با مطبوعات هدایت شوند، تصریح کرد: اگر کسی غیر مسئولانه و خدای ناکرده مغرضانه بخواهد این هدایت را در دست گیرد یقیناً خطا کرده است اما صیانت از اسلامیت نظام و جایگاه ولایت فقیه به عنوان نماد اصلی مدیریت دینی، ارتباط مستقیمی با حضور و مشارکت همگانی مردم دارد.
معاون سیاسی استانداری تهران خاطرنشان کرد: اهمیت حضور در پای صندوق‌های رای خبرگان نه تنها از حضور در پای صندوق‌های رای مجلس شورای اسلامی کمتر نیست بلکه این حضور مکمل نقش مردم در بقای جمهوری اسلامی و صیانت از جایگاه رفیع رهبری عالی در نظام جمهوری اسلامی است.
وی ادامه داد: هر دو انتخابات یک آزمون تاریخی بزرگ برای ملت ایران است و حضور یکپارچه و پرشور مردم ایران با همه گرایشات و سلیقه‌ها نظام جمهوری اسلامی را در قبال فشارهای بیگانگان و انحرافات داخلی رویین‌تن خواهد کرد.
چاوشی با بیان اینکه پیوند جمهوریت و اسلامیت در شاکله نظام سیاسی ما جدی است، اظهارداشت: هم خبرگان نمود مردم سالاری است و هم مجلس شورای اسلامی؛ با این تفاوت که در یکی صیانت از قوانین اسلام و در دیگری توجه به خواست‌ها و نیاز عمومی جامعه مورد توجه قرار گرفته است.
معاون سیاسی استانداری تهران در پایان تصریح کرد: برگزاری یک انتخابات خوب، باشکوه و آرام با مشارکت حداکثری مردم به تقویت مبانی اصلی انقلاب استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رقم خواهد زد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها