«کاسترو» در جلسه پارلمان کوبا حضور یافت

کد خبر: 477395

رسانه ونزوئلایی «تله سور» گزارش داد که رئیس جمهور کوبا با هدف تصویب طرح اقتصاد ملی سال 2016 و بودجه سال جدید در جلسه پارلمان این کشور شرکت کرد.

فارس: «رائول کاسترو» رئیس جمهور کوبا روز گذشته با هدف تصویب طرح اقتصاد ملی سال 2016 و بودجه سال جدید در ششمین جلسه عادی هفتمین مجلس قانون‌گذاری پارلمان این کشور حضور یافت.
طبق گزارش‌های دریافتی از رسانه‌های رسمی کوبا، 10 گروه از نمایندگان فعال در کمیسیون دائمی کار گزارش‌های خود درباره سرنوشت بودجه سال جدید و اهداف حاصل شده از برنامه اقتصاد کوبایی در سال 2015 را ارائه دادند.
«برونو رودریگز» وزیر امور خارجه کوبا به همراه رئیس جمهور این کشور در جلسه مجلس شرکت کرد و درباره نقش کوبا در امور بین‌المللی صحبت کرد.
کوبا در سال 2016 به منظور تامین مالی بخش گردشگری، انرژی و نفت به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.
«رودریگز» در این جلسه اذعان داشت که در سال 2016، پیشرفت‌های خوبی در روابط دو کشور آمریکا و کوبا در زمینه لغو تحریم‌های اقتصادی و یک‌جانبه آمریکا که طی 54 سال گذشته اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار داده است، ایجاد خواهد شد.
وی همچنین به پیشرفت‌های دو کشور در مذاکرات درباره تحویل منطقه اشغال شده «گوآنتانامو» توسط «واشنگتن» (پایتخت آمریکا) اشاره کرد.
وزیر امور خارجه کوبا همچنین اعلام کرد که مبارزه کوبا با مدل سیاست امپریالیستی آمریکا و علاوه بر این حمایت از فرآیند انقلابی کنونی در نیکاراگوئه، ونزوئلا، اکوادور و بولیوی همچنان ادامه دارد.
«مارینو موریو» وزیر اقتصاد و برنامه ریزی کوبا از برآورد سرمایه گذاری 841 میلیون پزویی در کشور خبر داد که در بخش‌های گردشگری و توریسم، انرژی و نفت هزینه خواهند شد.
گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که نمایندگان پارلمان کوبا از شنبه هفته گذشته تاکنون به بحث و گفت‌و‌گو درباره تصویب اعمال یک سری از پروژه‌ها در بخش‌های اجتماعی و اقتصادی کشور از طریق به کارگیری سرمایه‌های خارجی مازاد و تنوع بازارهای فعال با مدل سوسیالیستی، پرداخته‌اند.
«رودریگو مالمیرکا» وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی کوبا نیز طی سخنانی درباره اهمیت سرعت بخشیدن به فرآیندهای قانونی، فنی و اداری به منظور دستیابی به حرکت و تغییر اقتصادی در کشور تاکید کرد.
به گزارش فارس، «واشنگتن» (پایتخت آمریکا) از سال 1961 (1340) روابط دیپلماتیک خود را با کوبا قطع و این کشور را تحریم کرد.
پس از گذشت نیم قرن از این اقدام آمریکا، دو کشور با میانجی‌گری واتیکان 18 ماه مذاکرات محرمانه داشتند و در نهایت در 26 آذر (17 دسامبر) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر می‌گیرند و زندانیان یکدیگر را آزاد خواهند کرد.
یک ماه بعد آمریکا کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کرد؛ همچنین، در پی این چرخش در سیاست خارجی آمریکا، «باراک اوباما» رئیس جمهور این کشور دستور اجازه‌ سفرهای بیشتر و افزایش میزان حواله پول نقد از آمریکا به کوبا و کاهش محدودیت‌های برخی از بخش‌های بازرگانی با کوبا را صادر کرد.
با وجود این که کوبا و آمریکا در 17 دسامبر 2014 (26 آذر 1393) از سرگیری مجدد روابط دیپلماتیک خود را اعلام و در همین راستا در 20 جولای 2015 (30 تیر 1394) نیز اقدام به بازگشایی سفارتهای خود در کشور مقابل کردند، مشکلات اساسی جهت عادی‌سازی روابط بین هر دو کشور باقی مانده که رفع کامل تحریم‌های آمریکا علیه کوبا مهمترین این مشکلات محسوب می‌شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها