نهاوندیان: اجازه تکان‌های پرالتهاب را در عرصه اقتصاد نمی‌دهیم

کد خبر: 478132

رئیس دفتر رئیس جمهور، گفت: اجازه تکان‌های پر التهاب را در عرصه اقتصادی نمی‌دهیم و تلاش می‌کنیم اقدامات و برنامه‌ریزی‌های ما قابل پیش بینی باشد.

مهر: محمد نهاوندیان در نشستی خبری که غروب جمعه در تالار امام رضا(ع) استانداری قم و با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه استان برگزار شد در سخنانی با ارائه گزارشی از سفر خود به استان قم و دیدار با تعدادی از مراجع معظم تقلید اظهار داشت: به مناسبت هفته وحدت و در سال همزمانی و همدلی دولت و ملت، فرصتی برای تأکید مضاعف بر وحدت و همدلی پدید آمد و از روز پنجشنبه توفیقی حاصل شد که به شهر مقدس قم سفر کنم.
وی با اشاره به اهمیت نعمت وحدت که آرامش و ثبات را برای کشور به دنبال داشته، افزود: اگر توجه کنیم به شرایط کلی منطقه، قدرشناسی از این نعمت امنیت که در سایه انقلاب اسلامی پدید آمده بسیار مهم و ضرورت دارد.
سرپرست نهاد ریاست جمهوری، ادامه داد: امروز در اکثر کشورهای همسایه شاهد آتش‌افروزی‌های بدخواهان هستیم که در سوریه، یمن، عراق و برخی دیگر از کشورهای به‌صورت حرکات تروریستی دیده می‌شود.
وی افزود: دشمنان اسلام و مسلمین به دنبال پروژه ناامن کردن جهان اسلام هستند و در این میان به فضل الهی و با وحدت و همدلی ملت ایران یک ثبات و آرامش و امید به آینده‌ای در بین ملت و کشور ایران حکم‌فرماست.
نهاوندیان تصریح کرد: در هفته وحدت باید شکر گذار نعمت وحدت بود و از این نعمت بزرگ حفظ و حراست کرد.
حفظ وحدت و یکپارچگی در این شرایط حساس مهم است
وی با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک شاهد برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری هستیم، افزود: حفظ وحدت و یکپارچگی در این شرایط حساس مهم است و در این انتخابات نیز باید به این مهم پافشاری کرد.
رئیس دفتر رئیس جمهور، ادامه داد: باید تلاشمان این باشد که از این شور و تحرک سیاسی که معمولاً در ایام انتخابات ایجاد می‌شود در راستای تقویت وحدت و انسجام ملی استفاده کرد تا یکبار دیگر حماسه سیاسی توسط مردم و با حضور گسترده مردم شکل بگیرد و این امر محقق نمی‌شود مگر این که در فضای انتخابات اصول اخلاقی، رعایت حریم همدیگر، تأکید بر برنامه گرایی به جای برخوردهای شخصی و گروهی؛ ملاک عمل باشد.
وی بیان داشت: در هر انتخاباتی یک جلوه‌ای از شعور و آگاهی سیاسی جامعه را می‌بینیم که در این انتخابات نیز امیدواریم شاهد برداشتن یک گام بلند در مسیر تعالی کشور باشیم و یک انتخابات سالم، قانونی، پرشکوه و افتخار آفرین را برگزار کنیم.
همواره در دولت نکات و ارشادات مراجع مورد تأکید است
نهاوندیان با اشاره به اهداف خود در سفر به شهر مقدس قم علاوه بر زیارت بارگاه کریمه اهل بیت(س) به دیدار با تعدادی از مراجع معظم تقلید اشاره کرد و اظهار داشت: ارائه گزارشی از تلاش‌های مسئولان در نهادهای مختلف، تشریح وضعیت عمومی کشور در مسائل اقتصادی و بین‌المللی و استفاده از راهنمایی‌ها و ارشادات مراجع عظام تقلید در این دیدارها صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه دکتر روحانی تأکید همیشگی دارند که همه اعضای دولت از راهنمایی‌های مراجع معظم تقلید استفاده کنند، بیان داشت: مراجع تقلید در واقع سخنگو و بیانگر نیازها و خواسته‌های مردم هستند و همواره در دولت نکات و ارشادات مراجع مورد تأکید است.
سرپرست نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: در اصلی‌ترین رویکردهایی که دولت اتخاذ کرده است مراجع تقلید ارشاد و حمایت داشته‌اند؛ به خصوص در موضوع هسته‌ای که چالش بزرگ بین‌المللی کشورمان به شمار می‌رود که با درایت رهبری و همراهی مردم در موضوع هسته‌ای با عزتمندی به توفیقی دست یافتیم که هم حفظ حقوق هسته‌ای حاصل شد و هم زنجیرهای ظالمانه تحریم به واسطه این توافق برداشته خواهد شد.
وی ابراز داشت: با وجود تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای تصویب نشدن برجام خوشبختانه امروز از این مرحله عبور کردیم و با هوشمندی مذاکره کنندگان تعهدات طرف مقابل نیز در حال انجام است و قطعنامه‌های شورای امنیت و آژانس بین‌المللی هسته‌ای لغو شده و پرونده پی‌ام دی نیز بسته شده است.
نهاوندیان عنوان کرد: با وارد کردن مواد هسته‌ای، اورانیوم و کیک زرد مراحل مقدماتی قبل از اجرای برجام انجام شده و این در حالی است که ایران اقدامات خود را تا قبل از انجام تعهدات طرف مقابل انجام نداده است.
وی اضافه کرد: امروز هم شاهد ماجراجویی‌ها و فتنه افکنی‌هایی از سوی دشمنان هستیم که مسئولان وزارت امور خارجه در برابر این اقدامات و اظهارات بی‌اساس موضع گیری‌های شایسته‌ای داشته‌اند.
رئیس دفتر رئیس جمهور، گفت: دشمنان باید با درک واقعیت‌های ایران از هرگونه اقدامی که به فضای توافقنامه لطمه وارد می‌کند جلوگیری کنند تا شاهد اجرایی شدن برجام باشیم.
دستاوردهای اجرای برجام
وی افزود: امیدواریم با اجرایی شدن برجام بسیاری از هزینه‌هایی که این تحریم‌های ظالمانه بر اقتصاد ایران تحمیل کرده از جمله مشکلات صادرات واردات مرتفع شود و محصولات ایرانی با قیمت‌های رقابتی به دنیا عرضه شود.
نهاوندیان افزود: از دیگر دستاوردهای اجرای برجام نیز در عرصه‌های دیگر همانند بیمه و کشتیرانی است که به دنبال اجرای برجام می‌توانیم شاهد شکوفایی بیشتر بنگاه‌های اقتصادی باشیم.
وی بیان داشت: موسسه‌های اقتصادی دنیا پیش بینی مثبتی برای رشد اقتصادی ایران در سال آینده را داشته‌اند و این رشد را از متوسط رشد اقتصاد جهانی بیشتر می‌دانند.
رئیس دفتر رئیس جمهور، افزود: صندوق بین‌المللی پول رشد ۵ درصد را برای اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۶ پیش بینی کرده است که در مقایسه با رشد ده سال اول سند چشم انداز وضعیت بهتری خواهیم داشت.
وی تأکید کرد: در برنامه ششم توسعه باید کاهش رشد اقتصادی را جبران کرد و سال آینده را باید سال آغاز خیز رشد اقتصادی کشور دانست.
نهاوندیان با بیان اینکه، امروز در صنعت فولاد، خودروسازی و برخی از صنایع مربوط با فلزات، شاهد کاهش تولید هستیم، افزود: امیدواریم با افزایش صادرات و کاهش قیمت تولیدات، شاهد رشد مثبتی در این عرصه‌ها نیز باشیم هرچند که در برخی از صنایع مانند صنایع غذایی رشد خوب و مثبتی داریم.
وی با اشاره به برگزاری نشستی با فعالان اقتصادی استان قم اظهار داشت: در این نشست چالش‌ها و مشکلات اقتصادی استان مورد بحث قرار گرفت و باید عنوان کرد که در مجموع استان قم از ظرفیت خوبی در بخش‌های مختلف اقتصادی برخوردار است که صنعت گردشگری و صنعت معدن از نقاط قوت استان بوده و ظرفیت‌های ترانزیتی خوبی نیز در این استان وجود دارد.
افزایش تعداد کاندیداها نشان از افزایش اعتماد مردم به نظام و امید به آینده است
سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به استقبال خوب کاندیداها برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از قم افزود: آمار ثبت‌نام کننده‌ها در این دو انتخابات، نشان دهنده یک حضور قوی و با رویکرد مثبت است که این امر نشان از افزایش اعتماد مردم به نظام و افزایش امید به آینده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر رکود در واحدهای تولیدی استان قم و دریافت هزینه‌های سنگین مالیاتی از این واحدها ابراز داشت: ساختار بودجه‌ای کشور بر دو پایه منابع مالی همچون فروش نفت و مالیات استوار است.
نهاوندیان ادامه داد: در سیاست‌های کلی نظام تأکید شده که اتکای به نفت در بودجه کشور باید کم شود و این یعنی اینکه تکیه بیشتر بودجه باید بر روی مالیات باشد اما این امر در صورتی امکان‌پذیر است که رونق اقتصادی وجود داشته باشد.
به مشکلات واحدهای تولیدی قم رسیدگی شود
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم ساختار بودجه را درست کنیم، باید تأکید بیشتری بر روی مالیات داشته باشیم و از طرفی هم رونق باید در دستور کار قرار گیرد.
رئیس دفتر رئیس جمهور، با بیان اینکه تحریم‌ها آثار منفی خود را بر تولید گذاشته و گام بزرگی برای ایجاد گشایش و رفع موانع تحریم برداشته شده است، افزود: برخی از کارخانه‌ها به دلیل تحریم از رقابت جا ماندند و با رکود مواجه شدند که امیدواریم با رفع تحریم‌ها قیمت تمام شده تولیدات کاهش یابد.
وی اضافه کرد: با کاهش تورم هزینه‌های تولید محصول کاهش خواهد یافت و بنده نیز به طور ویژه از مسئولان امر درخواست می‌کنم که به مشکلات واحدهای تولیدی استان قم رسیدگی کنند و مشکلات مالیاتی آنان نیز برطرف شود.
در ۱۵ سال گذشته نگاه بلند مدتی به موضوع رفع آلودگی هوا نداشتیم
نهاوندیان، در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران در زمینه مشکلات آلودگی هوا و تصمیمات دولت در این عرصه بیان داشت: در خصوص برخی از مشکلات همانند آلودگی هوا و یا کاهش سطح سفره‌های آبی باید ریشه‌ای با مشکل برخورد کرد و برای حل آنان باید برنامه‌ریزی‌های بلند مدت و چندین ساله داشت.
وی عنوان کرد: یکی از عوامل دودزا در تهران موتورسیکلت‌ها هستند که البته استفاده کنندگان از این موتورسیکلت‌ها در واقع با این وسیله نقلیه در حال امرا معاش هستند که در این زمینه می‌بایست تصمیمی مقتضی اتخاذ کرد که نیازمند زمان طولانی است.
سرپرست نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: اگر در ۱۵ سال گذشته نگاه بلند مدتی به موضوع رفع آلودگی هوا می‌داشتیم امروز کمتر با این مشکل مواجه بودیم.
وی افزود: در دو سال اخیر آلاینده‌های مضر سلامتی انسان که با استفاده از فراورده‌های پتروشیمی ایجاد می‌شد متوقف شده که به گواه کارشناسان سلامت، حذف این آلاینده‌ها نقش بسیار مهمی در سلامتی مردم داشته است.
نهاوندیان بیان داشت: آنچه در روزهای اخیر در زمینه آلودگی هوا شاهد آن بودیم سکون هوا بود که منشأ آن آلاینده‌های سمی نبودند و آلاینده‌های کربنی در به وجود آمدن این آلودگی تأثیر داشتند.
در برنامه ششم باید تصمیمات بلند مدتی برای رفع مشکلات مهم کشور داشته باشیم
وی تصریح کرد: در برنامه ششم باید تصمیمات بلند مدتی برای رفع مشکلات مهم کشور داشته باشیم که ملاحظات زیست‌محیطی و رفع آلودگی کلان شهرها و نیز مشکل کمبود منابع آبی در این برنامه دیده خواهد شد.
رئیس دفتر رئیس جمهور، در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری در خصوص اعلام افزایش دستمزد کارمندان در سال آینده افزود: امیدواریم حقوق کارکنان دولت را متناسب با تورم افزایش یابد و جبرانی برای خرید کارمندان دولت داشته باشیم.
وی ادامه داد: البته توجه ویژه‌ای در برنامه ششم به حقوق بازنشستگان به خصوص آن‌هایی که از رده‌های درآمدی پایین‌تری هستند شده است که در آینده‌ای نزدیک جزییاتش در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
نهاوندیان در خصوص نوسانات قیمت ارز نیز بیان داشت: رابطه پول ملی با ارزهای خارجی پدیده‌ای لحظه‌ای نیست و اتفاقاتی که در بخشی از اقتصاد می‌افتد در جاهای دیگر اثر خود را می‌گذرد.
وی گفت: از سال ۹۰ قدرت خرید پول ملی در مقایسه با ارزهای خارجی یک سوم شد که اگر در همان دوره علاج می‌شد اثرگذار بود که متأسفانه چنین نشد و این امر موجب شد تا کاهش ارزش پول ملی در همه عرصه‌ها خود را نشان دهد.
از نظر اقتصادی در شرایط بهتری هستیم
سرپرست نهاد ریاست جمهوری بیان داشت: در سال‌های گذشته به جای کنترل تورم به‌صورت مصنوعی نرخ ارز را ثابت نگه می‌داشتند و به همین دلیل سرنوشت هزینه ۲۲ میلیارد دلار در بازار ارز مشخص نیست.
وی افزود: امروز از نظر اقتصادی در شرایط بهتری هستیم که همزمان می‌توانیم از صادرات حمایت کنیم و مصرف کننده داخلی نیز قدرت خرید خود را از دست ندهد.
نهاوندیان با تأکید بر اینکه همه مسائل مؤثر در امر تورم و افزایش نرخ ارز را باید به‌صورت متوازن کنترل کرد و پایین آورد افزود: برای واردات و صادرات می‌بایست هزینه‌های اضافی برای حمل و نقل را می‌دادیم که در اثر رفع تحریم‌ها گشایش‌هایی در این زمینه رخ خواهد داد و قیمت تمام شده محصولات کاهش می‌یابد.
وی تصریح کرد: کار عاقلانه‌ای که در این زمینه می‌توان انجام داد این است که اجازه تکان‌های پر التهاب در عرصه اقتصادی را ندهیم و اقدامات را با برنامه‌ریزی و قابل پیش بینی کنیم چرا که این امر مورد انتظار فعال اقتصادی است.
رئیس دفتر رئیس جمهور، ادامه داد: اگر دولت کار خود را به درستی انجام دهد بنگاه‌ها نیز فعالیت خود را دنبال می‌کنند و دولت در دو سال اخیر تلاش کرده تا آرامش و ثبات را به فضای اقتصادی کشور برگرداند و امروز نرخ ارز و سایر قیمت‌ها قابل مقایسه با دو سال گذشته نیست.
دولت وظیفه دارد زمینه تجلی همه آرا و سلیقه‌های سیاسی را فراهم کند
وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص عملکرد دولت در زمینه اجرای انتخابات بیان داشت: واقعیت جامعه ما این است که عده‌ای در جناح اصولگرا و عده‌ای اصلاح طلب هستند و عده زیادی هم نظرات هر دو گروه را می‌پسندند و مردم را نباید محدود به دو اردوگاه کرد.
نهاوندیان اضافه کرد: نظر رهبر معظم انقلاب نیز که به صراحت در انتخابات ۹۲ فرمودند این است که رأی مردم حق الناس است که این مطلب بسیار مهمی است و بدان معناست که مردم باید اجازه داشته باشند رأی خود را با آگاهی و آزادی ابراز کنند.
وی با بیان اینکه دولت ممکن است سلیقه سیاسی خاصی داشته باشد اما وظیفه دارد زمینه تجلی همه آرا و سلیقه‌های مختلف سیاسی مردم را فراهم کند افزود: ما از استانداران و فرمانداران می‌خواهیم که سلیقه سیاسی خودشان را دنبال نکنند و تنها به دنبال برگزاری انتخابات سالم و قانونی باشند و پرشور و پرشکوه بودن انتخابات نیز زمانی حاصل می‌شود که همه سلایق حس کنند که می‌توانند نظرات خود را بیان کنند.
رئیس دفتر رئیس جمهور، تأکید کرد: اگر دولت خودش از نامزد خاصی جانب‌داری کنند پسندیده نیست و هیچ مسئولی حق ندارد از امکانات دولتی و از تریبون‌های رسمی به نفع نامزد خاصی استفاده کند که این امر غیرقانونی و ناعادلانه است.
وی گفت: در هیئت‌های اجرایی و نظارت توقع از همه این است که شرعی و قانونی عمل کنند و از همه جناح‌ها انتظار می‌رود که مسائل اخلاقی و پایبندی به عدالت و انصاف را رعایت کنند.
نهاوندیان با بیان اینکه تلاش شده تا همگرایی لازم در هیئت‌های اجرایی انتخابات فراهم شود افزود: در این راستا از افرادی دعوت به کار شده که از پختگی کار انتخابات و انصاف لازم برخوردار باشند که نهایت تلاش در این جهت صورت گرفته است و امیدواریم بقیه مسیر امر انتخابات تا پایان نیز با رعایت انصاف و قانون پیش رود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها