عطریانفر: اکثریت مجلس دهم اصولگرایند

کد خبر: 478378

محمد عطریانفر گفت: ممکن است برخی گمان کنند انتخابات مجلس دهم نیز ممکن است تحت تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی آقای حسن روحانی قرار گیرد و اصلاح‌طلبان موفق شوند اکثریت مجلس را به دست گیرند. به نظر من این اتفاق واقع بینانه نیست وغیرقابل تکرار است.

تسنیم: محمد عطریانفر در گفت و گو با روزنامه آرمان رقابت بین اصلاح طلبان و اصولگرایان را رقابت بین خوب و خوب‌تر نامیده و گفته است:«وضعیت به این شکل بوده که اصلاح‌طلبان گمان می‌کردند اگر آنها وارد مجلس شوند بهترین مجلس تاریخ شکل خواهد گرفت و اگر اصولگرایان پیروز شوند بدترین مجلس تاریخ شکل خواهد گرفت. اصولگرایان نیز عکس این وضعیت را فکر می‌کردند، اگر آنها وارد مجلس شوند جامعه آرمانی شکل خواهد گرفت و اگر اصلاح‌طلبان وارد مجلس شوند منافع ملی و مردم به صورت جّدی به خطر خواهد افتاد. دیدگاه بنده این بوده که در انتخابات آینده باید رقابت بین «خوب» و «خوب تر» صورت گیرد.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا این پتانسیل در بین اصولگرایان وجود دارد که اگر آنها پیروز انتخابات شدند مجلس خوب‌تری شکل خواهد گرفت واگر اصلاح‌طلبان موفق شدند وارد مجلس شوند مجلس خوبی تشکیل خواهند داد گفته است: «در برخی شخصیت‌های اصولگرا این روحیه وجود دارد. در مجلس کنونی برخی از اصولگرایان با اینکه دارای خاستگاه اصولگرایی هستند اما روح همزیستی سیاسی و مدارا در آنها موج می‌زند. البته برخی پدیده‌های منکر نیز در مجلس حضور دارند که جز توهین کار دیگری انجام نمی‌دهند. از نظر عقلای دو گروه، مجلس به تریبونی برای خشونت طلبی و افتراق افکنی و به هم زدن نظم اجتماعی تبدیل شده است. به همین دلیل اگر شخصیت‌های ممتاز اصولگرایی در انتخابات حضور داشته باشند، فرصت جولان از این افراد گرفته می‌شود و سطح رقابت‌های انتخاباتی متناسب با سطح اعتقادی و منافع ملی ارتقا خواهد یافت. ما از رقابت عارف و لاریجانی یا نجفی و ناطق نوری وامثال این شخصیت‌ها دفاع می‌کنیم. هر کدام از این افراد که به پیروزی برسند برای ما قابل احترام هستند.»
وی درباره اینکه از نظر مدیریتی بین آقای عارف و لاریجانی کدام یک برای ریاست مجلس مناسب‌تر هستند گفته است: «در نگاه اول آقای لاریجانی به دلیل اینکه تجربه موفقی در مدیریت مجلس داشته و نسبت به سازوکار پارلمان و مشکلات آن آگاه‌تر است، نسبت به آقای عارف که تجربه پارلمانی نداشته‌اند مناسب‌تر به نظر می‌رسد. درحالی که آقای عارف در مدیریت اجرایی به عنوان وزیر، معاون اول و حتی «رئیس‌جمهور در تقدیر»، دارای تجارب ارزنده‌ای است که روزی به‌کار می‌آید.»
وی ادامه داده: «ممکن است برخی گمان کنند انتخابات مجلس دهم نیز ممکن است تحت تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی آقای حسن روحانی قرار گیرد و اصلاح‌طلبان موفق شوند اکثریت مجلس را به دست گیرند. به نظر من این اتفاق واقع بینانه نیست وغیرقابل تکرار است. نکته دیگر اینکه اگر بپذیریم مجلس آینده از سه اقلیت تشکیل شود بدون شک این سه اقلیت اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نخواهند بود. به نظر من مجلس آینده در اختیار اصولگرایان قرار خواهد داشت. اصلاح‌طلبان نیز یک اقلیت قدرتمند را خواهند تشکیل داد. گروه احتمالی سوم نیز جماعت محدود ورادیکالی خواهد بود که هویت خود را از جبهه پایداری الهام گرفته است.»
وی در پاسخ به نحوه حضور جبهه پایداری در مجلس بعد گفت:«به نظر من حضور خواهند داشت. البته نمی‌توان نام این عده را اقلیت گذاشت. بلکه شامل عناصری پراکنده خواهند بود که فاقد انسجام و تشکیلات منسجم هستند. کسانی که شما از آنها به نام جریان اعتدالی نام می‌برید در فضای انتخاباتی ذیل نام جریان اصلاح‌طلبی فعالیت خواهند کرد و جریان اصلاحات آنها را پوشش خواهد داد. در نتیجه اعتدالگرایان بارویکرد اصلاح‌طلبی وارد مجلس می‌شوند و پرچم مستقلی در مجلس بلند نخواهند کرد. دولت اعتدالی اجازه ورود مستقیم به انتخابات را ندارد.»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها