آمریکا عامل شکست مذاکرات حل بحران یمن

کد خبر: 478544

عضو هیئت مذاکره کننده صنعا ضمن افشای جزئیاتی از نشست اخیر بررسی حل بحران یمن در سوئیس تاکید کرد: بر اساس تایید سفرای بسیاری از قدرت‌های بین‌المللی آمریکا باعث خیره‌سری عربستان و شکست این دور از مذاکرات شد.

فارس: دور دوم نشست مذاکرات حل بحران یمن15 دسامبر گذشته با حضور سه هیئت شامل نمایندگان دولت مستعفی «عبد ربه منصور هادی»، «جنبش انصارالله» و «کنگره عمومی » نزدیک به علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن، در حومه شهر ژنو سوئیس برگزار شد.
شکست مجدد این دور مذاکرات سوال‌های زیادی را در اذهان درباره دلایل ناکامی نشستی که برای پایان دادن به تجاوز وحشیانه ائتلاف عربی-غربی-صهیونیستی برگزار شده بود، مطرح می‌کند.
«ناصر باقزقوز»، یکی از رهبران حزب تجمع وحدت بخش یمن و عضو هیئت مذاکره کننده صنعا در نشست سوئیس در اظهاراتی از اسرار و پشت پرده این مذاکرات خبر داد.
وی در این خصوص گفت: همه باید بدانند دلیل اینکه قطعنامه‌هایی بین المللی تجاوز علیه کشورمان را مشروع دانسته‌اند، نبود نماینده‌ای از صنعا در اثنای صدور این قطعنامه‌هاست تا بتواند صدای واقعی ملت را به گوش نهادهای بین المللی برساند.
باقزقوز گفت: دشمنان یمن از همین غیبت نماینده یمن در محافل بین المللی بهره برداری کرده و توانستند جامعه بین المللی را با دلارهای نفتی قانع به قبول تجاوز به یمن کنند به گونه ای که نیروهای ملی در یمن و آنهایی که از سرزمینشان دفاع می‌کنند شورشیانی خوانده می‌شوند که قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کرده و مشروعیت نهادهای بین المللی را به رسمیت نمی‌شناسند و بدین ترتیب دشمنان یمن ظرفیت‌های بزرگ رسانه‌ای خود را در راستای پروراندن افکار جامعه بین المللی مطابق با میل خود به خدمت گرفته‌اند.
نماینده صنعا در نشست سوئیس گفت: عربستان از طریق تدارک نشست ژنو به دنبال اثبات ادعاهای خود علیه صنعا بود و گمان می‌کرد که ما در آن شرکت نمی‌کنیم، چون مطابق ادعای رژیم آل سعود انصار الله جز زبان جنگ نمی‌شناسد، در حالی که ما با حضور در این نشست آمال آنها را بر باد دادیم.
وی افزود: دوست دارم بگویم که ما برای توقف جنگ علیه یمن و شکست محاصره 25 میلیون شهروند این کشور به سوئیس رفتیم تا بدین ترتیب صدای یمنی‌ها را به گوش جامعه بین المللی برسانیم و بگوییم که تجاوز ظالمانه ائتلاف سعودی علیه کشورمان هیچ توجیهی ندارد .
باقزقوز گفت: ما در نشست ژنو این پیام را به جامعه بین المللی دادیم که با ابعاد مثبت تصمیم سازمان ملل به طور جدی و مسئولانه تعامل می کنیم و برای مشارکت در این نشست شرط توقف حملات عربستان را مطرح کردیم و سپس منصور هادی اعلام آتش بس کرد.
وی افزود: با وجود اینکه ما به آتش‌بس موقت راضی نبودیم و به دنبال توقف کامل تجاوز و تثیبت دائمی آتش‌بس هستیم و با وجود اینکه می‌دانستیم عربستان و مزدورانش آتش‌بس موقت را نقض می‌کنند به سوئیس رفتیم و آتش‌بس موقت را مقدمه و نشان دهنده حسن نیت خود تلقی کردیم.
باقزقوز گفت: در اولین ملاقات ما با نمایندگان منصور هادی که از ریاض آمده بودند مساله تثبیت دائمی آتش‌بس را مطرح کردیم و جواب هیئت ریاض این بود که برای تحقق خواسته‌هایی مشخص شامل آزادی تنها پنج تن از زندانیان با اسامی معین و شکست محاصره شهر تعز توسط انصار الله به ژنو آمدند و پاسخ ما این یود که آنچه که ما از مذاکرات می‌خواهیم بزرگ‌تر از چیزی است که شما مطرح می‌کنید ما خواستار آزادی همه زندانیان و رفع محاصره از همه یمن هستیم.
باقزقوز با لحنی تمسخر آمیز گفت: اینان ( نمایندگان منصور هادی) بیش‌تر از اینکه برای سخن گفتن از میهن خود به سوئیس آمده باشند، خواسته‌های شخصی برایشان اهمیت داشت و اینکه نقشه‌هایشان علیه یمن عملی شود در حالی که کشور و ملت یمن برایشان اهمیتی نداشت .
وی افزود: برای نمونه ذکر می‌کنم، هنگامی که از نمایندگان منصور هادی پرسیدیم به چه دلیل مسافران یمنی وادار به فرود در فرودگاه بیشه در جنوب عربستان می‌شوند و در آنجا از هیچ اهانت و تحقیری علیه آنها کوتاهی نمی‌شود و در فرودگاه‌های کشورهای مقصد سفرشان هم مورد بازرسی و توهین قرار می‌گیرند و آیا اینکه شما یمنی‌ها این اهانت‌ها به شهروندان یمنی در فرودگاه بیشه را می‌پذیرید و اگر نمی‌پذیرید پس چرا قضیه فرود در فرودگاه بیشه لغو نمی‌شود، آنها جوابی برای این طرح نداشتند.
نماینده صنعا در مذاکرات سوئیس گفت: هیئت ریاض هیچ دلیل محکمی برای اثبات اهتمام به ملت و کشور خود نداشت و تنها خواسته‌هایی مشخص داشت که تنها به نفع خودش تمام می‌شود.
نماینده انصار الله گفت: سازمان ملل همه آنچه را هیئت انصار الله در نشست سوئیس ارائه داد تایید کرد و توضیح داد که رفع محاصره یمن شامل رفع محاصره تعز نیز می‌شود واین یک راه حل جامع است، کما اینکه آزادی همه زندانیان نیز یک راه حل فراگیر است بنابراین سازمان ملل هم طرح جامع انصار الله را بر راه حل جزیی عربستان ترجیح داد.
در سایه مواضع ضد و نقیض سازمان ملل که سوال‌برانگیز و عجیب و غریب است، نماینده انصار الله ناتوانی سازمان ملل در مقابله با عربستان را فاش کرد و گفت: با وجود اینکه سازمان ملل از گستاخی و سرکشی مزدوران عربستان مطلع است و می‌داند که آنها به دنبال راه حل واقعی و جامعی برای کشورشان نیستند، اما نمی‌تواند موضع جدی اتخاذ کند چرا که این نهاد بین المللی از سوی کشورهایی اداره می‌شود که با عربستان منافع مشترک دارند علاوه بر اینکه دلارهای نفتی عربستان نقش بزرگی در همسو کردن مواضع این کشورها با نقشه تجاوز عربستان به یمن داشته است.
باقزقوز در ادامه با اشاره به اینکه مذاکرات سوئیس در دو بخش جریان داشت، گفت: بخش نخست، جلسات مذاکره‌ای بود که با هیئت ریاض تا عصر ادامه داشت و سپس غروب هر روز جلساتی با سفرای کشورهایی مثل روسیه، چین، انگلیس، اتحادیه اروپا، آمریکا، هلند و آلمان داشتیم که برای نظارت بر روند مذاکرات به محل نشست می‌آمدند علاوه بر اینکه هیئت‌هایی از عربستان و امارات هم حضور داشتند.
نماینده انصار الله گفت: طی نشست‌هایی که با سفرای کشورها داشتیم آنها را از جرئیات طرح‌های خود در مذاکرات با هیئت ریاض مطلع کردیم و توانستیم سفرای روسیه، آلمان، چین، اتحادیه اروپا را نسبت به طرح‌های خود راضی کنیم، به گونه‌ای که این سفرا فشارهای زیادی را بر سفیر آمریکا وارد کردند تا بتوانند عربستان را برای تعامل با طرح ارائه شده از سوی ما راضی کند.
وی افزود: این سفرا به صراحت موافقت خود را با توقف جنگ در یمن و رفع کامل محاصره این کشور اعلام کردند اما سرکشی عربستان مانع دستیابی به هیچ راه حلی شد.
باقزقوز گفت: همه باید بدانند که سفیر آمریکا نقش منفی در مذاکرات سوئیس داشت، به گونه‌ای که سفرای کشورهایی که طرح ما را پذیرفته بودند می‌گفتند که هیئت‌های سعودی و اماراتی بدون هیچ دلیل قانع کننده این طرح‌ها را رد می‌کنند، چرا که سفیر آمریکا با قدرت پشتیبان آنها بود.
نماینده انصار الله گفت: همین جا بود که برای ما این حقیقت روشن شد که همان گونه که عبدالملک الحوثی رهبر ما تاکید می‌کند آمریکا حامی عربستان و اساس نقشه‌ای است که یمن را هدف گرفته است و این برای ما در مذاکرات ثابت شد.
باقزقوز گفت: این برای ما کافی است که از حضور در نشست سوئیس دستاورد مهمی بدست آوردیم و آن هم رساندن واقعیت‌ها به گوش جهانیان و جامعه بین المللی است، ما توانستیم تایید کشورهایی بزرگ و در راس آن روسیه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا از طرح‌های خود را بدست آوریم و همچنان نیز به دنبال راه حل واقعی و فراگیری برای کشورمان هستیم.
وی افزود: انصار الله با کسب تایید بین المللی توانست راه را بر عربستان و آمریکا برای اجرای نقشه‌های خود در صدور قطعنامه‌ای بین المللی در حق یمن و ملت آن ببندد که ظالمانه‌تر از قطعنامه پیشین بود و تصمیم داشت جامعه بین المللی را به همراهی در تجاوز علیه یمن سوق بدهد.
در شرایطی که رسانه‌های وابسته به دشمنان یمن اوضاع در استان حضرموت این کشور را پوشش نمی‌دهند سوال‌های زیادی درباره سرنوشت، اهالی و نهادهای این منطقه مطرح می‌شود.
باقزقوز درباره اوضاع اسف‌بار حضرموت گفت: من در نشست سوئیس به عنوان نماینده حضرموت یا یمنی‌های جنوب شرکت نکردم بلکه نماینده همه یمنی‌ها بودم و همین امر موجب شد که رسانه‌های وابسته به حزب الاصلاح ( اخوان المسلمین) و شرکای آن بنده را مورد انتقادهای شدید قرار بدهند، چون من با تجاوز آل سعود مخالفم و در سوئیس نیز برخی افراد وابسته به نیروهای دشمن به من پیشنهاد پناهندگی سیاسی و رشوه و ارائه هر گونه کمک و حمایتی دادند تا بدین شکل در بین نمایندگان هیئت صنعا شکاف ایجاد کنند.
وی با اشاره به اینکه هرگز فریب پیشنهادهای وسوسه انگیز وابستگان آل سعود را نخورده است، گفت: انصار الله حاضر شد کرسی‌های خود را در نشست سوئیس به ما نیز اختصاص بدهد تا ما هم حضور پیدا کنیم بنابراین ما در قبال کشور و ملت خود احساس مسئولیت بزرگی برای کاستن از شدت درد و رنج آنها و توقف حملات سعودی‌ها داریم.
باقزقوز گفت: مزدوران آل سعود گمان می‌کنند که همه مثل آنها هستند و شیخ نشین‌ها می توانند وجدانشان را با پول خریداری کنند اما خدا را سپاس می‌گوییم که ما به اعتماد انصار الله و ملت خود خیانت نکردیم.
باقزقوز گفت : ما کاملا یقین داریم که القاعده حضرموت را کاملا تحت سیطره خود دارد و شرح تحولات این منطقه دشوار است، این چیزی است که در مذاکرات سوئیس هم مطرح کردیم و خشم هیئت ریاض را برانگیخت تا جایی که به درگیری لفظی بین من و «عبدالعزیز جباری»، یکی از اعضای هیئت ریاض منجر شد.
وی افزود: گویی نمایندگان منصور هادی نمی‌خواستند پرونده حضرموت هرگز در نشست سوئیس مطرح نشود در حالی که این منطقه تحت سیطره گروهی تروریستی است که اهالی آن تهدید به مرگ و نابودی شده‌اند .
وی افزود: همین بود که ولد الشیخ، فرستاده سازمان ملل به یمن وارد مشاجره لفظی شد و گفت که القاعده بخشی از مذاکرات است و باید آن را در مذاکرات مطرح کنیم و در این ارتباط به گزارش دبیر کل سازمان ملل اشاره کرد که در آن تاکید شده القاعده حضرموت را اشغال کرده و همه بنادر و نهادهای آن را تحت کنترل خود گرفته است و این دستاوردی مهم برای ما در مذاکرات بود.
باقزقوز گفت: نمایندگان منصور هادی نیز در این نشست ادعا کردند که نیروهایشان هفتاد درصد خاک یمن را تحت سیطره خود دارند و بدین ترتیب آنها القاعده را بخشی از مشروعیت منصور هادی و نیروهایش برمی‌شمرند .
وی افزود: این سوال مطرح است که چرا همه بنادر یمن تحت محاصره ائتلاف سعودی است غیر از بنادر حضرموت چرا تا به حال خبری از بمباران مواضع القاعده در حضرموت توسط هواپیماهای عربستان نمی‌شنویم در حالی که این ائتلاف ادعای مبارزه با تروریسم می‌کند .
باقزقوز گفت: این قضیه برای همه جهانیان روشن است که چشم پوشی از القاعده و داعش در یمن تحت حمایت عربستان و آمریکا کاملا آشکار است و این را در ملاقات‌هایمان با سفرای کشورها متوجه شدیم و آنها برای ما از درک خود نسبت به این واقعیت‌ها توضیح دادند.
وی درباره اوضاع حضرموت زیر یوغ اشغالگری القاعده گفت: اهالی این استان تحت ظلم و جور این گروه‌های تروریستی سر می‌کنند و هیچ کس جرات مخالفت با هیچ چیز را ندارد هیچ کس نمی‌تواند از عربستان یا هیچ کدام از کشورهای عضو ائتلاف سعودی انتقاد کند، گویی القاعده مامور دفاع از محبوبیت این کشورهاست.
باقزقوز ادامه داد: مردم در حضرموت تنها جایز به انتقاد از انصار الله و کنگره مردمی هستند و غیر از این حرام و ممنوع است و مجازات زندان یا اعدام دارد، جنایات القاعده به حدی رسیده که قبور مسلمانان را نبش کرده و شهروندان را تنها به دلیل ارتکاب اشتباه‌های ساده اعدام می‌کنند.
وی تاکید کرد: حضرموت به یک زندان بزرگ مبدل شده است و همه عواید این استان به جیب القاعده می‌رود و اگر صنعا خود را ملزم به پرداخت حقوق کارمندان حضرموت نمی‌دانست اوضاع فاجعه بار شده بود.
باقزقوز گفت: به همین دلیل از مقامات صنعا به دلیل ملاحظه حقوق شهروندان حضرموت قدردانی می‌کنیم و امیدوار به ادامه این کمک‌ها هستیم، این مفهوم مشروعیت واقعی است، در حالی که منصور هادی و خالد بحاح بر سر مشروعیتی با یکدیگر اختلاف دارند که در این شرایط دشوار اهالی حضرموت را فراموش کرده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها