ترکیه بازگشت آرامش به روابط ریاض- تهران را خواستار شد

کد خبر: 479242

دولت آنکارا با بیان این مطلب که ادامه تنش ها بین ریاض و تهران تنها موجب دامن زدن به بحران های منطقه ای می شود، آنها را به آرامش دعوت کرد.

مهر: «نعمان کورتولموش» معاون «احمد داود اغلو» نخست وزیر ترکیه با تشبیه خاورمیانه به انبار باروت ضمن انتقاد از اعدام روحانی شیعه شیخ «نمر النمر» به دست آل سعود، حمله معترضان به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران را نیز محکوم کرد.
وی در این باره گفت: از هر دو کشور عربستان و ایران می خواهیم تا از شرایط پر تنشی که تنها موجب تشدید بحران های جدی منطقه ای می شود، فاصله بگیرند چرا که منطقه نیازمند صلح است.
کورتولموش با بیان این مطلب که ترکیه با مجازات اعدام آن هم به دلایل سیاسی مخالف است، از ایران خواست تا امنیت مراکز دیپلماتیک دیگر کشورها را تامین کند.
وی بی آنکه اشاره ای به مواضع یکسان آنکارا - ریاض در قبال بحران های منطقه ای به ویژه اوضاع سوریه کند و از حمایت های آشکار ترکیه از معارضین سوری سخن بگوید، گفت که عربستان و ایران هر دو از دوستان ترکیه به شمار می آیند و آنکارا خواستار خاتمه دادن به خصومت ها است چرا که این آخرین چیزی است که منطقه به آن نیاز دارد.
لازم به ذکر است که عربستان سعودی پس از اعتراض گسترده مردم ایران به اعدام شیخ نمر از سوی رژیم آل سعود روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرده و به دنبال آن کشورهای دنباله رو ریاض نظیر بحرین و سودان نیز اقدام مشابه ای انجام دادند. این در حالیست که روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا به شدت از قطع رابطه ریاض - تهران ابراز نگرانی کرده و آن را برای آینده منطقه به ویژه مذاکرات صلح سوریه غیر ساززنده توصیف کردند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها