پولیتیکو: ایران کشوری منطقی‌تر نسبت به عربستان است

کد خبر: 479717

یک وبسایت معتبر ضمن اشاره به تنش‌های سیاسی اخیر بین ایران و عربستان نوشت: این بسیار خطرناک است که در جنگ نیابتی بین دو کشور شیعه و سنی، آمریکا بخواهد طرف یکی را بگیرد، در واقع منافع ما بیشتر با تهران پیوند خورده است.

تسنیم: وبسایت پولیتیکو در مطلبی نوشت: دوست قدیمی ما عربستان سعودی هفته گذشته یکی از اعدام های دسته جمعی معمولی خود را انجام داد و در بین این قربانی ها یک روحانی برجسته شیعه حضور داشت. دشمن دیرینه ما یعنی ایران به شدت از این اقدام عربستان سعودی خشمگین شد و معترضان با حمله به سفارت عربستان آن را آتش زدند. روز بعد عربستان سعودی روابط خود با ایران را قطع کرد.
آمریکا باید هر اقدام ممکنی را انجام دهد تا از جانبداری از یک کشور خاص در یک جنگ نیابتی شدید بین دو قدرت سنی و شیعه در خاورمیانه، خودداری کند. تاریخ به ما می‌گوید که اگر آینده نگر باشیم، ایران شریک منطقی تری برای آمریکا خواهد بود. دلایل این مساله روشن است: منافع امنیتی ایران نسبت به منافع عربستان به ما نزدیک تر است.
اکثر مشکلات خاورمیانه مربوط به مناطقی است که اداره سیاسی باثباتی ندارد مثل عراق، سوریه، فلسطین لیبی و سایر مناطق. این بحران متفاوت است. این بحران بین دو کشور باثبات علیه یکدیگر است.
ولی جانبداری از عربستان سعودی یک فاجعه خواهد بود. البته دو کشور از نظر قدرت نظامی چندان یکسان نیستند. عربستان سعودی یکی از مجهزترین ارتش های جهان را در اختیار دارد. عربستان هزینه های سنگینی را برای خرید پیشرفته ترین سامانه های نظامی به خصوص از آمریکا اختصاص داده است. ولی ایران بالعکس، تحت تحریم های سنگینی طی دهه های اخیر بوده و ارتش این کشور بهتر از 30 سال قبل در زمان جنگ ایران و عراق، تجهیز نشده است.
سعودی‌ها تمایل چندانی برای ایثار و از جان گذشتگی ندارند. آنها حتی برای انجام کارهای روزمره خود نیز خارجی ها را استخدام می کنند. مردان و زنان کمی در عربستان سعودی حاضر هستند جان خود را برای این کشور به خطر بیندازند. برای جنگ یمن نیز عربستان سعودی صدها مزدور خارجی از کلمبیا را اجیر کرده است. البته عربستان نیروی هوایی کافی را برای نابود کردن هر کشوری بر روی کره زمین دارد.
ایرانی ها متفاوت هستند. اگر به این باور برسند که ایمان و اعتقادشان با تهدید روبرو شده، به صحنه نبرد وارد می شوند. عربستان سعودی تنها 83 سال از عمرش می گذرد ولی ایران تاریخی 2500 ساله دارد.
تصمیم عربستان برای تحریک بیشتر این بحران با این هدف بوده تا آمریکا را مجبور به جانبداری کند. حمایت از عربستان سعودی در برابر ایران، به ضرر منافع آمریکا خواهد بود.
کشورها باید 2 معیار اصلی داشته باشند تا به عنوان شریک آمریکا به شمار روند. نخست اینکه منافع آنها با ما هماهنگ باشد و دیگر اینکه جوامع آنها دیدگاه های مشابهی مانند ما داشته باشند. در هر دو زمینه ایران جلوتر از عربستان است.
ایران و آمریکا در زمینه مقابله با گروه های سنی تروریستی منافع مشترک دارند و علاوه بر این ایران از نزدیک با جمعیت شیعه افغانستان عراق لبنان و بحرین پیوند خورده است. ایران می تواند به نحوی بر مردم شیعه این کشورها تاثیر داشته باشد که هیچ کشور دیگری قادر نیست. ایران می تواند نقش بیشتری در برقراری ثبات در منطقه ایفا کند و برقراری ثبات در خاورمیانه نیز بی شک به نفع آمریکا خواهد بود.
با هر معیاری که بخواهیم بسنجیم، جامعه ایرانی نسبت به جامعه سعودی، نزدیکی بیشتری به جامعه ما دارد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها