تلاش نخست وزیر ژاپن برای اصلاح قانون اساسی

کد خبر: 480924

نخست‌وزیر ژاپن امروز (یکشنبه) تاکید کرد، برای پیروزی در انتخابات تابستان مجلس علیا و کسب دو سوم اکثریت حزب حاکم و همکاری با احزاب اپوزیسیون همفکر تلاش می‌کند تا بتواند قانون اساسی را بازنگری کند.

ایسنا: به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به وضوح گفته است که می‌خواهد قانون اساسی صلح‌طلب تدوین شده به دست آمریکا را اصلاح کند اما اصلاحات رسمی نیازمند تایید دو سوم هر دو مجلس پارلمان ژاپن و همچنین کسب اکثریت در رفراندوم است.
حزب لیبرال دموکرات آبه (LDP) و شریک ائتلافی کوچک آن از حزب کومئیتو هم اکنون اکثریت دو سومی را در مجلس سفلی در اختیار دارند اما اکثریت محدودی در مجلس علیا دارند.
شینزو آبه در برنامه خبری تلویزیونی گفت: برای حزب حاکم بسیار دشوار است که به تنهایی دو سوم اکثریت را به دست آورد. علاوه بر حزب حاکم و کومئیتو، من تلاش دارم تا اکثریت دو سومی با مردم مثبت و مسوولیت‌پذیری که به فکر اصلاح قانون اساسی هستند، تشکیل دهم.
نخست‌وزیر ژاپن به حزب "اوزاکا ایشین نو کای" یا حزب نوآوری اوزاکا به عنوان شریک احتمالی حامی اصلاح قانون اساسی اشاره کرد. بسیاری از حامیان قانون اساسی کنونی، آن را منبع صلح‌، آسایش و دموکراسی می‌دانند. اما بسیاری از حامیان محافظه‌کار ژاپن که خواستار بازنگری قانون اساسی هستند و ابزار سیاسی لازم را ندارند، این قانون را "سند قلابی مکتوب، با کلمات تفسیر شده" می‌دانند که "با کینه‌توزی و انتقام برای تسخیر همیشگی ژاپن" تدوین شده است.
تغییر پیشنهادی نخست‌وزیر ژاپن بر حق حفظ و استقرار نیروی نظامی در داخل و خارج تاکید دارد اما آبه می‌گوید که باید مذاکراتی انجام شود تا مشخص شود که کدام فصل‌های قانون اساسی باید مورد بازنگری قرار گیرند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها