رانت‌خواری برای ورود به مجلس خبرگان در تاریخ می‌ماند

کد خبر: 481765

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم با بیان اینکه یک جریان سیاسی «سید حسن خمینی» را به محل نزاع تبدیل کرده است گفت: تنش و هیاهو تا پایان اسفند ماه تمام می‌شود اما این مسئله که سید حسن خمینی با رانت‌خواری به مجلس خبرگان راه یافت در تاریخ می‌ماند.

حجت‌الاسلام حسن غفاری‌فر عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم، با اشاره به جایگاه آزمون علمی برای احراز اجتهاد کاندیداهای خبرگان و مساوی بودن همه افراد در مقابل قانون اظهار داشت: قبل از تحلیل وضع کنونی باید مروری بر تاریخ داشته باشیم؛ در زمان مشروطه در متمم قانون اساسی تاکید شد که باید پنج تن از علمای بزرگ در مجلس شورای اسلامی بر قوانین از حیث اسلامی بودن نظارت کنند و آن زمان اینکه چه کسی این کار را انجام دهد و چگونه معرفی شوند به نزاع کشیده شد و هرکس داعیه «عالم بودن» داشت.
حجت‌الاسلام غفاری‌فر با بیان اینکه این تجربه تلخ باعث شد حضرت امام و یارانشان در قانون اساسی بگویند شورای نگهبان چه کسی را تعیین کند تا هرکس داعیه فقیه بودن نداشته باشد،‌ اظهار داشت: این تجربه در دوران اول خبرگان رهبری در سال 61 اتفاق افتاد و زمانی که گفتند کسانی که اجازه اجتهاد یا اجتهاد دارند، خیلی‌ها مدعی شدند اما در روزهای اول انقلاب احزاب سیاسی مسئله‌دار، هنوز جایگاه خبرگان را به درستی تشخیص نداده بودند لذا به طور جدی مساله‌سازی نکرد.
**طبق مصوب مجلس خبرگان، مرجع تشخیص خبرگان، شورای نگهبان است
وی ادامه داد: این مسئله‌سازی در آنجا موجب شد با توجه به اختیاری که قانون اساسی به خبرگان رهبری داده بود آنها در دوره اول تعیین کنند که چگونه و چه کسی شرایط خبرگان را دارد و از این رو طبق مصوب دور اول خبرگان، مرجع تشخیص خبرگان، شورای نگهبان است.
**کروبی می‌گفت من هم از بزرگان اجازه اجتهاد دارم
حجت‌الاسلام غفاری‌فر با تاکید براینکه شورای نگهبان این مسئله را در دور دوم قدری باز گذاشت و منتهی به قضیه سر و صدای یکی از سران فتنه شد، افزود: وی آن زمان درون نظام قرار داشت و مدعی بود از چند تن از بزرگان حوزه اجازه اجتهاد دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بنده خود پای صحبت‌های آقای مومن در حیاط فیضیه در باره این قضیه بودم که ایشان توضیح داد برخی مراجع که اجازه اجتهاد دارند گفته‌اند وقتی اصرار اتفاق می‌افتد ما راضی نیستیم و ما به شهادت دیگران، اجازه اجتهاد دادیم نه به علم شخصی؛ لذا این مسئله شورای نگهبان را بر آن داشت که راه عادلانه و قابل داوری ارائه دهد و از این رو مسئله گرفتن امتحان کتبی و شفاهی مطرح شد.
**آزمون علمی توهین نیست بلکه رویه شورای نگهبان است
وی با تاکید براینکه در تمام مراکز معتبر علمی موقعیت دانشی اساتید برجسته توسط آزمون علمی تعیین می‌شود یادآور شد: آزمون علمی توهین به افراد و مراجع تقلید نیست بلکه رویه شورای نگهبان است.
حجت‌الاسلام غفاری‌فر تصریح کرد: کسانی که پیش از این گفته بودند باید نام خمینی را به موزه‌ها سپرد، امروز پشت سر این برادر بزرگ و محترم سنگر گرفته‌اند و درواقع انگیزه علمی یا احترامی برای امام قائل نیستند و از این رو این شخصیت را به محل نزاع تبدیل کرده‌اند.
**راه یافتن سید حسن خمینی به خبرگان بدون آزمون توهین است نه تجلیل
مدیر گروه فقه و اصول موسسه عالی حوزه علمیه معصومیه تصریح کرد: اگر سید حسن خمینی بدون امتحان به مجلس خبرگان راه یابد این توهین به این بزرگوار است نه تجلیل او، تنش و هیاهو تا پایان اسفند ماه تمام می‌شود اما این مسئله که سید حسن خمینی با رانت‌خواری به مجلس خبرگان راه یافت در تاریخ می‌ماند.
وی متذکر شد: اگر این مسئله صورت بگیرد،‌ در دوره‌های بعدی با استناد به راه یافتن بدون آزمون سیدحسن خمینی به خبرگان از او باج‌گیری می‌کنند و مدعی می‌شوند که ما با فشار سیاسی شما را مجتهد و مرجع ساختیم.
** موضوع یک جریان سیاسی سیدحسن خمینی نیست بلکه تخریب بیت امام است
حجت‌الاسلام غفاری‌فر با تاکید براینکه موضوع این جریان سیاسی، سیدحسن خمینی نیست بلکه تخریب بیت امام است، گفت: آنها قطعا در آینده مدعی می‌شوند که بیت امام در بالاترین رده نظام با رانت به خبرگان راه یافته است که این تخریب بیت امام توسط مدعیان حمایت از ایشان، درواقع تخریب انقلاب است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها