دستگاه‌های حکومتی شریک خلافکاری موسسات مالی هستند

کد خبر: 481775

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه نباید مردم را در جریان اعتماد به مؤسسات مالی غیرمجاز ملامت کرد، گفت: مردم در این زمینه به حکومت اعتماد کردند و دستگاه‌های حکومتی باید خود را شریک خلافکاری‌های این مؤسسات بدانند که به موقع از گسترش آنها جلوگیری نکردند.

فارس: احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه 22 دی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به حوادث بازار مالی ایران در چند سال اخیر که آثار کوتاه مدت و بلندمدت دارد وجه مشترک آنها را ناتوانی در ایفای تعهدات از سوی برخی شرکت‌های تبلیغ شده و مؤسسات غیرمجاز خواند و گفت: نکته مهم این است که عمده این شرکت‌ها از تائید حکومت برای تبلیغ خودشان استفاده کردند.
وی با طرح این سؤال که چرا باید مردم را درباره اطمینان به این شرکت‌ها ملامت کنیم، اظهار داشت:‌ مردم در این زمینه به حکومتی اعتماد کردند و حتی اگر طمع را در فریب خوردن از این شرکت‌ها مؤثر بدانیم اما رفتارهای حکومت در این فریب مؤثر بوده است.
توکلی با تاکید بر اینکه اگر مدیرعامل شرکت ثامن‌الحجج بازداشت نشود فرایند رسیدگی مختل شده و ممکن است با جابجایی حساب‌ها و اعمال نفوذ دیگر امکان بازگرداندن سرمایه مردم نباشد، گفت: دستگاه‌های حکومتی باید خود را شریک خلافکاری‌های مؤسسات غیرمجاز بدانند چرا که به موقع از توسعه آنها جلوگیری نکردند.
وی با اشاره به استفاده شرکت پدیده از صدا و سیما برای تبلیغ خود آن را نشان‌دهنده تائید این مؤسسه از سوی اجزایی از حاکمیت دانست و بیان داشت: به عنوان مثال شرکت «میزان» و «ثامن‌الحجج» از نشان قوه قضائیه برای سردر دفتر خود استفاده می‌کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس اینگونه اقدامات را هزینه کردن از آبروی حاصل شده از خون شهدای این کشور برای مقاصد مالی برشمرد و گفت: آن روز که شرکت ثامن‌الحجج با سرمایه‌ای اندک به عنوان مؤسسه‌ای تعاونی افتتاح شد و بلافاصله پی در پی شعبه افتتاح کرد، مسئولان کجا بودند؟
وی تصریح کرد: اگر فردی عادی بخشی از منزل خود را تبدیل به زیرپله کرده تا فرزندش در آن به کسب و کار بپردازد یا کلیسایی در بخش کوچکی از ساختمان خود کلیدسازی راه‌اندازی کند از سوی دستگاه‌های قضایی برایشان مزاحمت ایجاد می‌شود اما چگونه است که مؤسسه‌ای با 6 میلیون تومان آغاز به کار می‌کند و پس از آن 500 شعبه افتتاح می‌کند ولی کسی متعرض آن نمی‌شود؟
توکلی با حق دادن به مالباختگان به واسطه فریب خوردن از سوی این شرکت‌ها تحت عناوین اعتباربخش گفت: درباره «میزان» نسبتا خوب عمل شد و مشکل سهامداران در حال برطرف شدن است و درباره شرکت «پدیده» هم تلاش‌هایی صورت گرفت که امیدوارم آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی همت بیشتری در این زمینه به خرج دهد.
وی با تاکید بر اینکه اتلاف وقت در قبال تخلفات مؤسسات مالی غیرمجاز چاره کار نیست، خاطرنشان کرد: چند ماه پیش با آقای طیب‌نیا وزیر اقتصاد گفتم نگذارید مردم به این نتیجه برسند که حتی اگر شرکتی مجاز هم از مردم درخواست سرمایه‌گذاری کرد مردم به آن اعتماد نکنند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی حل مشکل سهامداران شرکت پدیده را عملی ذکر کرد و با ابراز امیدواری نسبت به رسیدن آنان به حقوق‌شان گفت: درباره شرکت ثامن‌الحجج که مدیرعامل آن 119 چک برگشتی رفع سوءاثر شده دارد، مورد حمایت چه کسانی قرار گرفته است که هر چه می‌گذرد باز هم به تخلفاتش ادامه می‌دهد؟!
وی با یادآوری اینکه زمانی که عضو شورای پول و اعتبار بوده است، تعطیلی این شرکت در شورا به تصویب رسیده، اظهار داشت: از آن تاریخ یعنی 10 تیر سال 93 تاکنون این کار میان زمین و هوا معلق مانده است. البته رئیس کل بانک مرکزی هر کجا لازم بوده نامه‌نگاری کرده اما این کار نیاز به پیگیری نیز دارد.
توکلی از تلاش‌های بانک مرکزی در دوره جدید برای حل موضوع شرکت پدیده سخن گفت و اضافه کرد: این مسئله قابل حل است و سپرده‌گذاران باید آرامش خود را حفظ کنند و ابزار دست مدیرعامل شرکت قرار نگیرند.
وی آزاد بودن مالک مؤسسه ثامن‌الحجج را موجب تداوم تخلفاتش برشمرد و با اشاره به افتتاح شعبه جدید مؤسسه در همین ماه، افزود: ما همانطور که درباره بابک زنجانی تقاضای بازداشت کردیم درباره مالک مؤسسه ثامن نیز همین درخواست را نیز داریم چون هم‌اکنون احتمال زیادی وجود دارد که بتوان حقوق سهامداران را استیفا کرد اما بیم آن می‌رود که با جابجایی حساب‌ها و اعمال نفوذ و اعطای رشوه، برخی امکانات و راه‌حل‌ها برای بازگرداندن سرمایه مردم از دست برود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ولخرجی‌های گسترده شرکت ثامن‌‌الحجج در سراسر کشور از جمله تبلیغات بر روی پیراهن تیم‌های ورزشی، برنامه‌های تلویزیونی و بیلبوردهای تبلیغاتی گفت:‌این مؤسسه از نام امام رضا (ع) ناجوانمردانه سوءاستفاده کرده است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره سوءاستفاده مالک این مؤسسه از نسبت خود با امام جمعه سبزوار ابراز بی‌اطلاعی کرد و افزود: تصور این است که اگر مالک مؤسسه ثامن‌الحجج بازداشت نشود ممکن است با تفاهمات بتوان میزان دقیق دارایی‌های آن را شناخت و حقوق مردم را بازگرداند اما تجربه به ما نشان می‌دهد اگر وی بازداشت نشود فرایند رسیدگی به پرونده این مؤسسه مختل خواهد شد و تا مسئولان بخواهند به این موضوع پرداخته و مدارک را ارائه کند مبلغ هنگفتی پول توسط وی جابجا می‌شود.
توکلی در بخش دیگری از این نشست با طرح موضوع پروژه «پردیس‌بان» گفت: اطلاعات استان قزوین و ضابطان قضایی هنگام آغاز به کار این پروژه کجا بودند؟
وی با ذکر این نکته که در این قبیل پروژه‌ها ممکن است نمایندگان مجلس نیز فریب بخورند، تصریح کرد: دستگاه‌های حکومتی باید خود را شریک این خلافکاری‌ها بکنند چرا که به موقع از گسترش آنها جلوگیری نکردند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پروژه پردیس‌بان حتی به اندازه شرکت «پدیده» ساخت و ساز نکرده بلکه صرفا بیابان را به مردم فروخته است، گفت: نهادهای مسئول باید جبران کوتاهی‌های خود را در قبال سوءاستفاده مؤسسات مالی از اعتماد مردم بکنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها