دیدار سناتورهای دموکرات حامی توافق هسته‌ای ایران با نتانیاهو

کد خبر: 482035

هیاتی شامل ۸ سناتور دموکرات آمریکایی که از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده‌اند، در دیدار با مقام‌های اسرائیلی درباره نظارت بر نحوه اجرای توافق هسته‌ای بحث و تبادل نظر کردند.

تسنیم: به نقل از تایمز اسرائیل، در سفر هفته گذشته هیات آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی فلسطین، کرستن گیلیبراند سناتور ایالت نیویورک، کریس کونز، هایدی هایت کمپ از داکوتای شمالی، تیم کین از ویرجینیا، تامی بالدوین از ویسکانسین، میزی هیرونو از هاوایی، کوری بوکر از نیوجرسی و گری پیترز از میشیگان حضور داشتند.
سناتورهای آمریکایی با انتشار بیانیه ای به توافق هسته‌ای سال گذشته بین ایران و قدرت‌های جهانی و همچنین قول های باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای غلبه بر اختلافات دو طرف تاکید شده است. توافق هسته‌ای با ایران و لغو تحریم‌های بین المللی موجب ایجاد اختلافات زیادی بین واشنگتن و تل آویو شده است.
این 8 سناتور از جمله 42 سناتوری هستند که از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی حمایت کرده‌اند. نمایندگان جمهوریخواه کنگره و نتانیاهو تلاش زیادی کردند تا این توافق هسته‌ای به نتیجه نرسد.
گیلیبراند در بیانیه خود اعلام کرد: در دیدارهایی که با نتانیاهو و سایر رهبران اسرائیلی داشتیم، درباره ادامه تهدیدات از سوی ایران، تروریسم و افراط گرایی خشونت آمیز در منطقه، آینده اسرائیل و اینکه آمریکا چگونه می تواند برای برقراری امنیت اسرائیل همکاری کند، بحث و تبادل نظر شده است.
سناتورهای آمریکایی از مناطق فلسطینی و ترکیه نیز دیدن کرده‌اند. در ترکیه سناتورها با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور دیدار کرده و خواستار آشتی و صلح بین آنکارا و تل آویو شده اند.
سناتورهای آمریکایی همچنین به وین سفر کرده‌اند تا با مقام های آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص نظارت بر همکاری ایران برای اجرای توافق هسته‌ای، گفتگو کنند.
"کین" نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: در نشست وین، بر اعتبار آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اجرای توافق هسته‌ای ایران و نظارت بر اجرای آن تاکید شده است. سناتورها به این مساله اشاره کرده‌اند که اگر ایران هر تلاشی را برای تضعیف توافقنامه یا فریبکاری انجام دهد، این مساله باید سریعا از سوی آژانس گزارش داده شود و در غیر این صورت این مساله یک ضربه مخرب به آژانس خواهد بود.
در بیت المقدس اشغالی نیز آنتونی بلینکن معاون وزیر خارجه آمریکا طی هفته جاری با "دور گلد" مدیر کل وزارت خارجه اسرائیل دیدار و گفتگو کرده است.
بلینکن در این باره گفت: با توجه به تهدیدات بی سابقه در منطقه، آمریکا بر حمایت قاطع خود از امنیت اسرائیل تاکید کرده است.
کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که اوباما هر تلاشی از سوی کنگره را برای جلوگیری از اجرای توافق هسته ای با ایران را رد خواهد کرد.
سرعت آمریکا برای اجرای توافق هسته‌ای با ایران در شرایطی است که کنگره با این مساله مخالف است و نمایندگان مخالف، دولت اوباما را متهم کرده‌اند که در برابر رفتارهای تحریک آمیز تهران، واکنش مناسب و قاطعی را نشان نداده است. نمایندگان منتقد بر این باورند که دولت اوباما، تهران را به خاطر آزمایش موشک‌های بالستیک به طور مناسبی مجازات نکرده است.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، کاخ سفید طرح اولیه خود برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به خاطر آزمایش های موشکی را پس گرفته است، اقدامی که به باور آمریکا نقض قطعنامه‌های شورای امنیت بوده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها