سیاستهای ریاضتی الجزایر برای مهار بحران اقتصادی

کد خبر: 485050

دولت الجزایر وعده داده که شدت سیاستهای ریاضت اقتصادی علیه شهروندان بویژه فقرا را کاهش دهد.

خبرگزاری تسنیم: به نقل از رأی الیوم، تصمیم برخی از کشورهای منطقه به کاهش بهای نفت به کمتر از یک سوم طی دو سال گذشته اگر چه تصمیمی سیاسی برای ضربه زدن به اقتصاد روسیه و جمهوری اسلامی ایران دشمنان سرسخت آمریکا بود، اما کشورهای دیگر مانند ونزوئلا و الجزایر نیز بیشترین خسارت را از این ناحیه متحمل شدند.
محافل حکومتی الجزایر در حال حاضر به دلیل کاهش شدید بهای جهانی نفت و گاز و پیامدهای منفی آن بر خزانه این کشور و افزایش بهای کالاهای اساسی در نتیجه حذف یارانه و تحمیل مالیاتهای بیشتر نگران آغاز موجی از اعتراضات بویژه در پایتخت و مناطق قبایل نشین هستند.
صادرات نفت و گاز حدود 60 درصد از درآمدهای الجزایر را تشکیل می‌دهند. این کشور روزانه 1.16 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند. کسری بودجه الجزایر در سال جاری میلادی به دلیل کاهش بهای نفت به زیر 40 دلار، حدود 25 میلیارد دلار برآورد می‌شود و اگر بهای نفت به زیر30 دلار برسد این کسری 15 درصد بیشتر می‌شود.
کاهش درآمدها موجب شده است دولت الجزایر سیاستهای ریاضت اقتصادی را در پیش بگیرد و چندین پروژه زیربنایی از جمله احداث بیمارستانها، مترو و راه آهن را متوقف کند.
دولت الجزایر همچنین استخدام در بخش عمومی را متوقف و سن بازنشستگی را به 60 سال کاهش داده است و مالیاتهای بیشتری بر تلفن، اینترنت و سایر وسایل ارتباطی تحمیل کرده است.
دولت الجزایر همچنین در راستای این سیاستها بهای دینار را در مقایسه با بهای دلار 20 درصد کاهش داده است. تقریبا هر 100 دینار معادل یک دلار آمریکا است.
این اقداماتی که دولت الجزایر به ریاست «عبدالملک سلال» انجام داده موجب تورم و درد و رنج مردم این کشور شده است، امری که موجب گسترش دامنه اعتراضات در ایالت "تیزی وزو" و شهرهای "سطیف" و "باتنه" و مناطق قبایل نشین دیگر شده است. بیشتر این اعتراضات صلح‌آمیز بوده اما برخی نیز موجب درگیری بین نیروهای پلیس و معترضان شده است.
یک منبع دیپلمات غربی گفت که دولت الجزایر وعده داده که شدت سیاستهای ریاضت اقتصادی علیه شهروندان بویژه فقرا را کاهش دهد، اما برخی تلاش می‌کنند از بحران اقتصادی برای ضربه زدن به ثبات کشور سوء استفاده کنند.
الجزایر در اوایل دهه هشتاد میلادی به دلیل لغو نتایج انتخاباتی که جبهه نجات اسلامی در آن پیروز شده بود، شاهد اعتراضات و خشونتهایی بود که حدود 10 سال به طول انجامید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها