نفوذ گفتمانی مهمترین رکن نفوذ

کد خبر: 486231

معاون مرکز بررسی راهبردی وزارت اطلاعات گفت: استراتژی اول نظام سلطه امروز علیه جمهوری اسلامی استراتژی تعامل و فشار است و در همه اسناد پنهان و رسمی آنها نیز این مسئله وجود دارد.

خبرگزاری فارس: شفیعی معاون مرکز بررسی راهبردی وزارت اطلاعات در نشست علمی «انقلاب اسلامی و تحولات منطقه» که صبح امروز به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران برگزار شد گفت: یکی از مهم‌ترین سوالات پس از برجام این است که آیا این اتفاق تاثیری بر الگوی تهدیدات ما داشته یا خیر. شاید برای مجموعه اطلاعاتی کشور مهم‌ترین سوال چنین سوالی است.
وی افزود: همانطور که مستحضرید برجام با هدایت و نظارت تام مقام معظم رهبری صورت گرفته است ولی این اتفاق مانند سایر اتفاقات مملو از تهدید و فرصت است. یعنی نباید آنقدر خوشبین باشیم که احساس کنیم همه مسائل تمام شده یا اینکه فکر نکنیم که هیچ اتفاقی رخ نداده است در صورتی که اتفاق مهمی افتاده است.
شفیعی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تقریبا از سال 68 به بعد بارها به مسئله نفوذ تاکید کردند که به تناسب شرایط استفاده از این کلیدواژه کاهش یا افزایش داشته است.
معاون مرکز بررسی راهبردی وزارت اطلاعات تصریح کرد: تهدیدات نظام سلطه علیه ما مستمرا ادامه داشته است و به دلیل ماهیت انقلاب اسلامی تقابل ما با نظام سلطه و استکبار تقابل مستمری بوده است.
وی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما از میان ده‌ها پرونده در یک پرونده با طرف مقابل نشستیم و بحث کردیم ولی در سایر پرونده‌ها نه رهبر معظم انقلاب اجازه دادند که مذاکره صورت گیرد و نه نگاه ما این است.
شفیعی با اشاره به استراتژی‌هایی که نظام سلطه علیه ایران طراحی کرده است افزود: استراتژی اول نظام سلطه علیه جمهوری اسلامی استراتژی تعامل و فشار است و در همه اسناد پنهان و رسمی خودشان این مسئله وجود دارد.
وی ادامه داد: تصور نظام سلطه این است که جمهوری اسلامی ایران یک بازیگر است که اگر کنترل نشود منافع آمریکایی‌ها را تهدید می‌کند. نسبت به این مسئله هم هیچ کدام از نخبگان آمریکایی تردید ندارند.
شفیعی تصریح کرد: استراتژی براندازی اکنون به دلایل شرایطی که وجود دارد مانند قدرت، نفوذ، پایگاه مردمی و استحکام ساخت درونی جمهوری اسلامی ایران برای آمریکا ممکن نیست به همین دلیل مجبور هستند با جمهوری اسلامی به عنوان دشمن بنشینند و مذاکره کنند.
معاون مرکز بررسی راهبردی وزارت اطلاعات اظهار داشت: امروز منطقه برای آمریکا اهمیت بسیار بالایی دارد و آنها بر این اعتقاد دارند که اگر جا خالی کنند جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بالایی دارد تا خلأ قدرت را پر کند. به این دلیل به دنبال ایجاد توازن با قدرت‌های منطقه هستند.
وی افزود: رفتارهایی که عربستان امروز دارد به نظر ما تلاش برای ایجاد توازن با ما است که ما به آن فرار رو به جلو می‌گوییم.
شفیعی اضافه کرد: آمریکایی‌ها می‌دانند عربستان ظرفیت مادی و معنوی ندارد که بخواهد جایگزین ما باشد لذا به عنوان یک بازیگر اخطارگر می‌تواند برای ما مزاحمت ایجاد کند.
وی اظهار داشت: متاسفانه بعضی از افراد در داخل رفتارهایی می‌کنند که به نفع طرف مقابل تمام می‌شود به طور مثال اقدامی که در مقابل سفارت و کنسولگری عربستان رخ داد باعث شد که عربستان با این اقدام غلط جلو بیفتد، کشورهای عربی را پای کار بیاورد و علیه ما اقداماتی انجام دهد.
وی افزود: عربستان به دنبال این بود که یک اجماع کامل از کشورهای عربی علیه ما تشکیل دهد و البته موفق نشد ولی بخشی از فشار روی ما به دلیل این بود که تعدادی این بصیرت و نگاه آینده‌نگر را نداشتند که آینده را ببیند و در جریان هستید که در این رابطه آقای کردمیهن هم بازداشت داشت.
معاون مرکز بررسی راهبردی وزارت اطلاعات گفت: آمریکایی‌ها دوست دارند در پروژه‌هایی که در منطقه وجود دارد مانند پروژه عراق، یمن و سوریه دخالت کرده و فضا را از ایران بگیرد که البته ما با نگاه عمیقی که مقام معظم رهبری دارند راه آمریکا را سد کرده‌ایم.
وی افزود: حرف ایران در رابطه با سوریه این است که مردم این کشور سرنوشت و آینده خود را تعیین کنند ولی نظام سلطه چون می‌داند مردم در نهایت بشاراسد را انتخاب می‌کنند با چنین طرح‌های مخالفند.
معاون مرکز بررسی راهبردی وزارت اطلاعات با اشاره به تلاش دشمن برای نفوذ در جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: نظام سلطه بنا دارد که از جنس راهبردی به جمهوری اسلامی ایران نفوذ کند. نظام سلطه تمام تلاش خود را انجام می‌دهد که در ایران یک اتفاقی رخ دهد و تلاش می‌کند که تیمی را هدایت کند که در کشور ما اقدام ضد امنیتی انجام دهد ولی با توفیق خدا این تیم حرکت می‌کند و در تور اطلاعاتی شما گیر می‌کند.
وی افزود: نفوذ فکری و فرهنگی برای مقام معظم رهبری اهمیت اول را دارد و بعد از آن نفوذ سیاسی، امنیتی و اقتصادی قرار دارد.
وی گفت: نفوذ فکری و فرهنگی نفوذی از جنس گفتمانی است و به نظر ما نفوذ گفتمانی مهم‌ترین نفوذ است یعنی اینکه آمریکای دشمن بشود آمریکای دوست و تمام دغدغه مقام معظم رهبری هم همین است.
وی در خاتمه با اشاره به تبادل زندانیان که اخیرا صورت گرفت، گفت: ما در این تبادل 4 زندانی دادیم و 7 زندانی را آزاد کردیم و از طرفی هم یک پرونده داشتیم که 400 میلیون دلار به واسطه آن بلوکه شده بود و بعد از گفت‌وگو هم اصل پول را به صورت اسکناس گرفتیم و هم قرار شد سود پول را واریز کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها