دوستی هند با ایران در دوران تحریم ثابت شد

کد خبر: 486573

حداد عادل در مراسم روز جمهوری هند با اشاره به اینکه روابط خوب بین ایران و هند زمینه گسترش روابط در آینده را فراهم می کند گفت: دوستی هند در دوره تحریم ها به ما ثابت شده است.

خبرگزاری مهر: شب گذشته ۲۶ ژانویه ( ۶ بهمن)، مراسم «روز جمهوری هند» با حضور «عباس عراقچی» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه، «منوچهر متکی» وزیر خارجه پیشین، «غلامعلی حداد عادل» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و «ساروئاب کومار» سفیر هند در هتل آزادی تهران برگزار شد.
حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: به اقتضای علاقه من به فرهنگ و تمدن هند، چند سالی هست که در مراسم روز ملی هند سخنرانی می کنم. تبریک می گویم روز ملی هند را به مردم هند. در ابتدای کار لازم است یادی بکنم از سفیر پیشین هند که سخنرانی سال آخرشان را به فارسی انجام دادند امیدوارم سفیر جدید هم در ۲ یا ۳ سال بعد سخنرانی به فارسی انجام دهند.
وی افزود: در تاریخ پیش از اسلام، اجداد مشترک ما از سرزمینهای شمال ایران به سمت ایران کوچ نمودند. عده ای در ایران ساکن شدند و عده ای به جنوب مهاجرت کردند و در هند ساکن شدند. در روزگار امپراطوران قدرتمند هخامنشی و ساسانی ایران و هند روابط دوستانه ای داشتند. کتاب کلیله و دمنه توسط ایرانی ها از هند آورده می شود و به دنیا ارایه می گردد.
حداد عادل گفت: در یک بازه زمانی هزار ساله بعد از اسلام هزاران دانشمند، مهندس، معمار، متخصص، و دیوانی به هند رفته اند. در دوره بعد از اسلام هند سرزمین رویاها و آرزوهای خردمندان و دانشمندان بوده است. اگر حمله نادر به هند را استثنا کنیم، همیشه رابطه میان دو کشور دوستانه و صمیمانه بوده و در واقع جنگ بین دو کشور استثنا بوده است.
وی در ادامه اضافه کرد: در بازه زمانی بعد از انقلاب هند دوست صمیمی و خوب ما بوده است. روابط خوب میان ما زمینه گسترش روابط در آینده را فراهم می کند. دوستی هند در دوره تحریم ها که ما زیر فشار بوده ایم به ما ثابت شده است. امیدوارم که روابط ما با هند در دوره پس از تحریم ها گسترش بیابد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها