روانچی: گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا فقط سیاسی نیست

کد خبر: 487965

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: نخستین دور گفت‌وگوهای سیاسی ایران و اتحادیه اروپایی از هفته آینده آغاز می‌شود، موگرینی در رأس این تشکیلات است و فقط بحث سیاسی هم در آن مطرح نیست بلکه مسایل اقتصادی محیط زیست و علمی هم مطرح می‌شود.

خبرگزاری فارس: مجید تخت روانچی عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای و معاون اروپا و آمریکایی وزارت خارجه در سمینار معاونان بین الملل دانشگاه‌ها در دانشگاه شهید بهشتی گفت: ما پس از برجام در بسیاری زمینه‌ها باید جبران مافات کنیم زیرا حدود 10 سال کشور ما به ناحق تحت تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه بود، زمانی که نام تحریم می‌آید بیشتر تحریم اقتصادی به ذهن می‌آید که این هم واقعیت است زیرا ما بیشتر تحت تحریم‌های اقتصادی بودیم و فشار به کشور وارد شد ولی دلیل پیوستن ما به مذاکرات آن طور که غربی‌ها ادعا می‌کنند نبود.
وی افزود: آنچه در مذاکرات به طرف مقابل می‌گفتیم و حرفی هم برای گفتن نداشتند این بود که گفتیم ما از نظر علمی از نقطه‌ای رد شدیم و شما این وضعیت را به نفع خود نمی‌بینید زیرا پیشرفت علمی ما بخصوص در حوزه هسته‌ای برای شما ضرر داشت و خواستید جلوی فعالیت علمی ما را بگیرید.
معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه اظهار داشت: بحث مذاکرات هسته‌ای به نحوی به وضعیت علمی ما برمی‌گردد و طرف مقابل به این دلیل وادار شد که اعلام کند حق غنی‌سازی را به رسمیت می‌شناسد تا بگوید قبول می‌کنم که ایران به تحقیقات هسته‌ای ادامه دهد و تحریم‌ها برداشته شود.
تحت‌روانچی افزود: واقعیت این بود که ما از نظر علمی هم تحت فشار بودیم که کشور به ناحق در سال‌های گذشته تحت نوعی تحریم علمی بود.
وی اضافه کرد: در قطعنامه 1737 شورای امنیت که در تاریخ سوم دی ماه سال 85 تصویب شد در فصل هفتم آمده است که از تمامی دولت‌ها می‌خواهیم که هوشیاری به خرج دهند و از تدریس و آموزش اتباع ایرانی در قلمروشان در رشته‌های فعالیت هسته‌ای حساس و موشکی جلوگیری کنند، ادبیاتی که در این جا استفاده شده است قطعی و دستور اکید و صریح نیست. در حالی که تمام تحریم‌ها دستور قطعی بود ولی این بند به نوعی هشدار به کشورها است اما این هشدار سال‌ها منجر به مشکلات ما در فعالیت‌های علمی شد.
وی اضافه کرد زمانی که صحبت از تحریم می‌کنیم گاهی بحث در مورد متن یک قانون تحریمی است ولی گاهی فضایی که در اثر تحریم ایجاد می‌شود فشار وارد می‌کند که این بند به همان نوع بود یعنی در سطح بین‌المللی فضایی ایجاد کرد که حتی کشورهایی که حسن نیت داشتند را هم ترساند.
تخت‌روانچی گفت: در آن زمان در نروژ بسیاری از دانشجویان ما مشکل پیدا کردند و دلیلش همین مسئله بود که به پاراگراف 17 قطعنامه 1737 استناد شده بود.
معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: همین فضای روانی را در بخش اقتصادی نیز دیدیم به طوریکه یک شرکت خصوصی در کشور سوئیس براساس تحریم‌های اتحادیه اروپا که تعدادی از بانک‌های ما را تحریم کردند با بانک‌های ما قطع ارتباط کرد در حالی که برخی از بانک ها جزو موارد تحریم نبودند ولی به دلیل فضای روانی تحریم حتی بانک‌های خصوصی ما نیز تحریم شدند.
وی با اشاره به وجود اختلال در همکاری‌های دانشگاهی گفت: اساتید ما قصد داشتند به آمریکا یا اروپا بروند ولی برای دریافت روادید با مشکل مواجه می‌شدند یا در پروژه‌های علمی کلان از ورود ایران به این مباحث استقبال نمی‌شد.
تخت‌روانچی گفت: در دوره پسابرجام فضای جدیدی به وجود آمده است و نخستین دستاورد برجام در فضای علمی و فناوری شکستن فضای تحریمی بود.
وی افزود: آمادگی برای آوردن پول برای ایران‌ تولید کار می‌کند به طول مثال یک نمونه همکاری پژو با ایران خودرو را داریم که چند نوع ماشین تولید می‌شود. یعنی بدون سرمایه زیاد می‌توانیم کار تولید کنیم.
معاون وزیر امور خارجه عنوان کرد: در آن زمان ایتالیا و فرانسه می‌خواستند با ایران همکاری علمی داشته باشند ولی این کار را نمی‌کردند در حالی که حالا فضا مهیا شده است و در تفاهمنامه ایران با فرانسه به تسهیل ارتباط بین دانشگاه‌های ایران و فرانسه و همچنین برگزاری دوره‌های مشترک بین دو کشور اشاره شده است.
به گفته وی روابط با کشور کانادا نیز به سمت خوبی پیش می‌رود.
تخت‌روانچی از آغاز نخستین دوره گفت‌وگوهای سیاسی ایران و اتحادیه اروپا از هفته آینده خبر داد و گفت: موگرینی در راس این تشکیلات است و فقط بحث سیاسی در این جلسات مطرح نمی‌شود بلکه بحث‌های اقتصادی،‌ محیط زیست و همکاری‌های علمی هم مطرح می‌شود و فرصت مغتنمی است که بتوانیم از آن برای توسعه ارتباطات علمی استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه ارتباطات با اتحادیه اروپا در حال وارد شدن به فاز جدیدی است، گفت: در برجام یک کانال خرید پیش بینی شده است که اقلام با کاربرد دوگانه که مراکز علمی ما در زمان تحریم از خرید آن منع بودند می‌توانند از آن استفاده کنند به این صورت که هر قلم کالا در این کانال تائید شده و سپس به ایران فروخته می‌شود.
وی افزود: در دوره جدید می‌توانیم سطح علمی کشور را از آنچه که هست، بالاتر ببریم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها