تنها ۴۰ درصد مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها مرتبط است

کد خبر: 489026

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه پسابرجام شرایط مقطعی نیست که گشایش اقتصادی ایجاد کند، گفت: ادعای دولت مبنی بر حل مشکلات اقتصادی پس از برجام با هیچ منطقی سازگار نیست.

فارس: حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در کشور اظهار داشت: بحث شرایط پسابرجام یا پساتحریم و تعابیری مانند اینها که به کار برده می‌شود شرایط مقطعی و گذرایی نیست؛ یعنی اگر دولت چنین ادعایی دارد که ما قول گشایش اقتصادی پس از برجام را می‌دهیم به هیچ وجه در یک مقطع کوتاه مدت امکانپذیر نیست لذا دولت نباید چنین وعده‌ای بدهد.
وی افزود: نباید چنین مطالبه‌ای با چنین مضمونی در بین مردم ایجاد شود. ما نیز نباید چنین توقعی در مردم ایجاد کنیم که با برداشته شدن تعدادی از تحریم‌ها یا لغو آنها (که اکثر آنها تعلیقی است و ممکن است هر لحظه‌ای طرف مقابل عهدشکنی و نقض عهد کند یا تحریم‌های جدیدی علیه ما ایجاد کند) همه مشکلات اقتصادی حل می‌شوند. دولت نباید قولی به مردم بدهد که پس از این تحریم‌ها گشایش اقتصادی در کوتاه‌مدت ایجاد می‌شود. این صحبت اصلا منطقی و صحیح نیست.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: این صحبت‌ها و ادعاها با هیچ منطق اقتصادی سازگار نیست که تصور شود در کوتاه مدت شرایط اقتصادی به شکلی که از رکود خارج شویم تبدیل می‌شود. این گونه نیست. بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی حتی مشاوران اقتصادی دولت معتقد نیستند که در کوتاه مدت از رکودی که اکنون دچار آن شدیم و بی‌سابقه است، خارج شویم.
فولادگر ادامه داد: خروج از رکودی که از آن صحبت می‌شود تنها به شرایط پساتحریم بستگی ندارد. دولت فعلی و صاحب‌نظران آن معتقدند نقش تحریم‌ها در رکود ایجاد شده و مشکلات اقتصادی کشور تنها 30 یا 40 درصد است. پس همه مشکلات اقتصادی کشور به تحریم‌ها وابسته نبود بنابراین خروج از رکود نیز با برداشتن تحریم‌ها حل نمی‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بخشی از خروج از رکود بسته به سرمایه‌گذاری در کشور است. از طریق سرمایه‌گذاری‌های جدید باید بتوانیم مشکلات ارزی و سوئیفت و تحریم‌هایی که بر سیستم حمل و نقل و کشتیرانی و بیمه وجود دارد را برداریم. این مسئله هم به سرمایه‌گذاری داخل کشور هم خارج از کشور بستگی دارد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه تاکید کرد: بخش دیگری از مسائل اقتصادی به مباحث ساختاری و بخش دیگری از آن به مباحث مدیریتی باز می‌گردد. مسائل ساختاری مانند اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تولید ملی همچنین اجرای برنامه‌های ششم توسعه. در بخش مدیریتی نیز باید از مدیران توانمند، معتقد و پرتلاش استفاده شود. همچنین مدیرانی که قوانین مصوب‌شده را به درستی اجرا کنند.
فولادگر با تاکید بر اینکه قوانین حمایتی باید اجرا شود، عنوان کرد: مدیران اجرایی باید قوانین حمایتی تصویب شده را به درستی اجرا کنند و این یکی از راهکارهای گشایش اقتصادی است تا از این طریق شاهد خروج از رکود و رفع مشکلات بیکاری و وضعیت نابهنجاری که در جامعه حاکم است، باشیم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در حوزه انتخابیه خود،‌ گفت: استان اصفهان علی‌رغم اینکه به یک استان توسعه یافته معروف است ولی بیکاری در آن بیش از متوسط نرخ بیکاری کشور است. طبق آمار مسئولان، نرخ بیکاری اصفهان بیش از 2 درصد متوسط بیکاری کل است؛ ما مشکل رکود و بیکاری در استان اصفهان را کاملا احساس می‌کنیم.
فولادگر همچنین یادآور شد که سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر در این استان منفعل شده است. حتی سرمایه‌گذاران اصفهان به استان‌های دیگر یا حتی خارج کشور سرمایه خود را بردند.
وی ادامه داد: در اعتبارات دولتی به این استان کم‌لطفی شده و همچنین سرمایه‌گریزی دارد، مشکلات رکود در استان اصفهان بیش از بسیاری از استان های دیگر مشهود است.
فولادگر خاطرنشان کرد: بسیاری از ظرفیت‌های تولیدی ما بلااستفاده مانده و تنها 30 درصد ظرفیت تولیدی بخش خصوصی مستقر در شهرک‌ها فعال هستند. کارخانه‌جات بزرگی هم که همیشه بالای 90 درصد ظرفیت کارمی‌کردند به خاطر رکودی که اکنون در کشور حاکم است به زیر ظرفیت تقلیل پیدا کرده است و بسیاری از محصولات مانند کارخانه ذوب آهن روی زمین مانده است. حتی ما شاهد صادراتی بسیاری از کارخانه‌ها هستیم که یکی از دلایل آن رکود است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خاتمه با ابراز تاسف از رکود بی‌سابقه در کشور گفت: اصفهان نیز مانند بسیاری از استان‌ها تحت تاثیر رکود قرار گرفته و امیدواریم در سطح ملی قول‌های داده شده عمل شود تا تاثیرات آن را در سطح استان نیز ببینیم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها