شاکله اصلی صنعت هسته­‌ای خدشه‌‌دار نشده

کد خبر: 491641

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: برخی از محدودیت­­‌هایی که در جریان مذاکرات هسته‌ای از سوی ایران مورد پذیرش قرار گرفته، به هیچ وجه به ساختار و شاکله اصلی صنعت هسته­‌ای خدشه‌ای وارد نکرده است.

خبرگزاری فارس: بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی به‌ مناسبت برگزاری مراسم تقدیر از خانواده شهدای هسته‌ای و قدردانی از دست‌اندرکاران برجام پیامی به این شرح صادر کرد.
در این پیام آمده است: اکنون که در پرتو الطاف خداوندی و در سایه رهنمودهای داهیانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و نیز به یمن تدابیر هوشمندانه ریاست محترم جمهوری و همدلی و همزبانی مجموعه خدمتگزاران نظام اسلامی در نهادها و سازمان‌های مختلف، برجام به فرجام رسیده و یکی از اهداف ایران اسلامی در عرصه بین­‌المللی تحقق یافته است، شایسته است تا به‌ مناسبت برگزاری مراسم تقدیر از خانواده شهدای هسته­‌ای و قدردانی از دست­‌اندرکاران برجام، ملاحظاتی را به دور از شرح و بیان تفصیلی، مورد اشاره قرار دهم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه این پیام عنوان کرده است: نخست بر خود فرض می­‌دانم تا به نمایندگی از سوی خانواده بزرگ و افتخارآفرین صنعت هسته­‌ای کشور از الطاف و مراحم جناب آقای دکتر روحانی نسبت به نمایندگان سازمان انرژی اتمی ایران در این کارزار دیپلماتیک از جمله نگارنده این سطور قدردانی کنم. برای بسیاری از ناظران و تحلیلگران مذاکرات هسته­‌ای، این واقعیت، عیان و آشکار بود که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این مصاف نفس‌گیر، تضمین مصالح عالی نظام اسلامی و تأمین منافع ملی ایران را به‌ عنوان امر مقدس تلقی کرده و خود را سربازان ملت بزرگ و قدرشناس ایران اسلامی در این آوردگاه تاریخی می­‌دانند.
کمالوندی با بیان اینکه به فرجام رسیدن برجام در شرایطی صورت گرفته است که به یمن تأییدات الهی، شاهد گشوده شدن فضای مناسبات بین­‌المللی و آغاز فصلی نو در گسترش و تعمیق روابط و تعاملات خود با کشورهای جهان هستیم، می‌افزاید: برای ما، مایه مسرت فراوان است که روند تحولات و فعل و انفعالات سیاسی در صحنه بین­‌المللی در دوره پسابرجام، بیش از پیش، جوانان برومند این مرزو بوم را به آینده روشن ایران اسلامی امیدوار ساخته است.
وی با تاکید بر اینکه نمایندگان سازمان انرژی اتمی ایران در این مذاکرات با مدیریت و هدایت استاد گرانقدر جناب آقای دکتر صالحی تلاش کردند تا ضمن حفظ دستاوردها و زیرساخت­‌های این صنعت راهبردی، موانع فنی موجود در مسیر دستیابی به یک توافق جامع را برطرف کنند، عنوان داشته است: اگرچه در آغاز، تحقق این هدف ناممکن به نظر می‌رسید اما تدابیر راهگشای ریاست محترم سازمان انرژی اتمی ایران در موارد و مقاطع حساس، گره‌گشایی کرد و راه برای رسیدن به یک نقطه مشترک هموار شد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این پیام افزوده است: ده‌ها جلسه فنی با حضور جمع کثیری از دانشمندان و متخصصان هسته­‌ای کشورمان برای بررسی دقیق موضوعات فنی مورد مذاکره، برقرار شد تا از صحت تصمیمات قبل از مذاکره و حصول توافق در هر مورد خاص اطمینان کامل حاصل شود.
کمالوندی با اشاره به اینکه افزون بر موارد یاد شده، ذکر این نکته ضروری است که برخی از محدودیت­­‌های که در جریان این مذاکرات از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد پذیرش قرار گرفته است به هیچ روی به ساختار و شاکله اصلی صنعت هسته­‌ای خدشه‌ای وارد نکرده است، تصریح کرده است: به دیگر سخن، از رهگذر تعاملات و تفاهمات صورت گرفته، بستر مناسبی برای همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با هدف بهره‌مندی از آخرین دستاوردهای کشورهای صاحب این فناوری فراهم آمده است.
وی در ادامه افزوده است: در حال حاضر، برخی از کشورهای پیشرفته در این صنعت برای برقراری و ایجاد ارتباط با کشورمان در حوزه علوم و فنون هسته­‌ای گام در راه نهاده و منتظر تصمیم جمهوری اسلامی ایران هستند. در آینده نزدیک تبادل هئیت­‌ها با استفاده از این فضای جدید آغاز خواهد شد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرده است: تلاشگران صنعت هسته­‌ای کشور با تکیه و تأیید بر همان عهد و پیمان نخستین و با تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل (ره) و شهدای والامقام هسته‌ای و با تکیه بر فرامین و رهنمودهای مقام معظم رهبری با گام‌های استوار به حرکت خود در این راه پرافتخار تداوم بخشیده و براین باورند که بدون همراهی و همگامی همه دلبستگان سربلندی ایران اسلامی، دستیابی به اهداف رهیافت ترسیم شده در این زمینه امکانپذیر نخواهد بود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها