چرا کسی بازخواست نمی‌شود

کد خبر: 493533

اگر یکی از رسانه ها و یا یکی از منتقدین سوالی را نسبت به عملکرد یک مدیر مطرح کندبه دلیل نبود همین فرهنگ پاسخگویی مورد حمله شدید و بی رحمانه دیگران قرار می‌گیرد و متهم به انواعی از اتهامات می‌شود که کمترین آن اتهام سیاه نمایی و اتهام برخورد جناحی است.

خبرگزاری تسنیم: متن یادداشت محمد اسماعیلی دهقی کارشناس مسائل سیاسی با عنوان " چرا کسی بازخواست نمی‌شود" به شرح ذیل می باشد:
وقتی جلسه تودیع و معارفه برگزار می‌شود همه از زحمات همدیگر تقدیر و تشکر می‌کنند و مدیر بعدی می ماند و کوله باری از مشکلات که بعضا ناشی از سوئ مدیریت مدیر قبلی است ولی ظاهرا همه با هم به توافق رسیده اند که سرپوشی گذاشته شود بر کارنامه و سابقه بر جای مانده از مدیر قبلی .
سوال اساسی این است چرا در کشور ما مسئولین در سازمان ها و مراکز دولتی پاسخگوی گذشته خود نیستند و هیچ کس نسبت به تصمیمات گرفته شده در دوران مدیریت خود و خسارت های سنگین ناشی از این تصمیمات حرفی به میان نمی آورد ؟
پرواضح است اگر فرهنگ پاسخگویی و بازخواست نسبت به عملکرد افراد امری بدیهی و طبیعی شود مدیران و مسئولین فعلی نسبت به وضعیت فعلی و فرایند تصمیم گیری خود تجدید نظر خواهند کرد و به روزی فکر می‌کنند که باید در پیشگاه افکار عمومی و خصوصا رسانه ها پاسخگوی تصمیمات خود باشند .
شاید علت اصلی این فرهنگ غلط و این تبانی نانوشته این باشد که همه خسارت ها از جیب ملت و از پول نفت هزینه می‌شود و چون مدعی العموم گرفتار مشکلات روزمره است و پول نفت هم که کم و بیش می‌رسد بنابر این همه داستان مدیریت پایانی به ظاهر خوش دارد و همه کسانی که سالها بر مسند ریاست و مدیریت می‌نشینند کمترین نگرانی از روز بازخواست ندارند.
مصیبت وقتی غیر قابل تحمل می‌شود که برخی از مدیرانی که باید به دلیل ناتوانی و سوء مدیریت مورد مواخذه قرار گیرند و چه بسا مورد پیگیری قضایی قرار گیرند به دلیل همین مماشات و نبود فرهنگ پاسخگویی به سمتی بالاتر و پستی رفیع تر نایل می‌شوند و روز از نو روزی از نو آغاز می‌شود.
در این بین اگر یکی ازرسانه ها و یا یکی از منتقدین سوالی را نسبت به عملکرد یک مدیر مطرح کند به دلیل نبود همین فرهنگ پاسخگویی مورد حمله شدید و بی رحمانه دیگران قرار می‌گیرد و متهم به انواعی از اتهامات می‌شود که کمترین آن اتهام سیاه نمایی و اتهام برخورد جناحی است .
نگاهی به وضعیت دیگر کشور ها نشان میدهد که وضعیت کاملا متفاوت است و مدیران و مسئولین نسبت به گذشته و سابقه عملکرد خود به شدت پاسخگو هستند به طوری که شنیده شد یکی از مسئولین در کشور چین به دلیل ناتوانی نسبت به تعهدات خود اقدام به خودسوزی در مقابل مردم کرد و جان خود را در مقابل ناتوانی خود نسبت به تعهدات شغلی خود گرفت.
کمترین نتیجه جا افتادن فرهنگ پاسخگویی این می‌شود که صدها اتاق فکر و تیم کارشناسی در ادارات و سازمان ها شکل می‌گیرد و مدیران برای هر تصمیم حتما یک فرایند منطقی و حساب شده را طی می‌کنند و تلاش می‌کنند بهترین تصمیم در خصوص مسائل و موضوعات مختلف اتخاذ شود .
نگاهی به متون تاریخی صدر اسلام و سیره مدیریتی ائمه اطهار نیز نشان میدهد که افراد درقبال مسئولیت خود پاسخگو بوده اند و نسبت به خطاهای خود بازخواست می‌شدند که به دلیل پرهیز از اطاله از ذکر نمونه های آن خودداری می‌کنیم .
به نظر می‌رسد رسانه ملی در این خصوص وظیفه خطیری را بر عهده دارد و باید شجاعانه در این زمینه وارد شود و با رعایت تقوا و حدود شرع مقدس اسلام تلاش خود را در عمومی کردن فرهنگ پاسخگویی مبذول دارد در همین راستا خوب است پیگیری و سوال از مسئولین در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به موضوعات مختلفی که مورد تاکید معظم له بوده است و متاسفانه هنوز به سرانجام نرسیده است آغاز میمون مبارکی است برای رواج فرهنگ پاسخگویی و ارائه شفاف عملکرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها