محجوب: رکود بحرانی ناشناس است

کد خبر: 495962

نماینده مردم تهران گفت: بعضی وقت‌ها همکاران ما اقداماتی انجام می‌دهند که برخی شبهه‌ها را تقویت می‌کند که اغراض خاصی برای تحقیق و تفحص‌ها وجود دارد. اراده‌ها در مبارزه با فساد سست است.

خبرگزاری مهر: علیرضا محجوب گفت: یکی از معضلات مهم اقتصاد معاصر، رکود است. رکود، بحرانی ناشناس و شناخته‌‌شده‌ترین بحران مشهور سرمایه‌داری است که درمانی برای آن کشف نشده است. اگر جامعه دچار رکود شده است، به خاطر پذیرش اقتصاد بازار است.
نماینده مردم تهران اقتصاد بازار را بلای جان اقتصاد ایران خواند و گفت: اقتصاد بازار، بدترین نسخه اقتصادی است که بدترین جلوه آن رکود است که در قالب تجارت کالا و خدمات خود را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد:در شرایطی که قاچاق و واردات قانونی، مرزهای نامعینی دارند؛ وقتی تصمیم بگیریم نزدیک به اقتصاد بازار شویم، وارد این بلا می‌شویم.
وی با اشاره به سابقه طولانی رکود در اقتصاد کشور گفت: پس از انقلاب ما فقط رکود موضوعی داشتیم که در بخش ساختمان و در بخش‌های دیگر به وجود آمد، ولی رکودی که امروز در آن گرفتار شده‌ایم؛ نام مشهورش «بیماری هلندی» است که ناشی از توأم شدن رکود و تورم است. رکود در مقابل تورم، مانند سرطان در مقابل سردرد جلوه می‌کند؛ باید بدانیم با چه بلایی مواجه هستیم.
محجوب با بیان اینکه من جزو منتقدین اقتصاد بازار هستم گفت: راه‌حل مشکل ما بازگشت به اقتصاد مختلط است.
وی با انتقاد از عدم حل مشکل تورم اقتصاد کشور در سال های گذشته گفت: در اقتصاد کشور نتوانستیم در تورمی که همه کشورها به راحتی بر آن چیره می‌شوند، چیره شویم. تعجب می‌کنم که از نسخه‌ای استفاده می‌کنیم که بلا، درد بی‌درمان برای فقرا تولید می‌کند. نسخه‌هایی که برای ثروتمندان فایده دارد اما برای کارگران، بیکاری و ناامنی شغلی در پی خواهد داشت.
از پافشاری دولت در ادامه سیاست های ضد تورمی حمایت می کنم
رئیس فراکسیون کارگری مجلس با تایید اظهارات رئیس جمهور مبنی بر ادامه سیاست های اقتصادی برای کاهش نرخ تورم گفت: حرف رئیس‌جمهور درست است امکان ندارد بدون غلبه بر تورم، بر رکود غلبه کرد. قطعاً حل تورم که راه علمی برای آن پیدا شده، امکانپذیر است. باید سیاست‌های دولت برای مقابله با تورم ادامه یابد تا تورم به چهار درصد برسد. بعد از آن پافشاری بر حل مشکل تورم معنا ندارد.
وی تصریح کرد:من طرفدار دولت کم هزینه هستم. مردم چه بدهی دارند که باید به کارمندان، دستگاه‌ها و ساختمان‌های بی‌مصرف پول بدهند؟ باید مالیات به مردم و فقرا برگردد اما در حال حاضر ما درآمدهای نفتی و مالیات را خرج دستگاه‌های دولتی بی‌مصرف می‌کنیم. تورم و رکود فعلی ناشی از واردات هشت ساله منتهی به سال ۹۲ است.
محجوب اقتصاد بازرگانی و تجاری را سرمنشأ رکود خواند و گفت: وقتی تجار وسط میدان بیایند، تولیدکننده به هیچ حساب می‌شود. یکی از مخالفت‌های من با هدفمندی، به خاطر تورم بود.
بودجه 95 بودجه انقباضی با عملیات انبساطی است /دولت یازدهم به مولفه های اقتصادی ثبات بخشیده است/تراز فعالیت دولت در تولید مثبت است
وی افزود: در بودجه سال ۹۵ نشانه‌ای از کوچک شدن دولت دیده نمی‌شود. با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این خصوص صحبت کرده بودم. ایشان نوید بودجه‌های کوچک را می‌داد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بودجه سال ۹۵، بودجه انقباضی با عملیات انبساطی است که از بیماری هلندی رنج می‌برد. تا پایان سال ۹۴ هیچ حجمی به نقدینگی افزوده نشده است به همین دلیل دولت توانسته است تورم را کنترل کند. من آمار بانک مرکزی را قبول ندارم. دولت یازدهم مؤلفه‌های اقتصادی را ثبات بخشیده و تحرک ایجاد کرده و ما منتظر نتایج آن هستیم.
وی ادامه داد: مصادیق زیادی از فعال شدن کارخانجات و صنایع و همچنین برعکس بیکار شدن و تعطیل شدن صنایع دیده‌ایم اما معتقدم فعلا تراز فعالیت دولت در تولید مثبت است.
اقتصاد بازار از قوانینی که مجلس به تصویب رسانده، نشأت گرفته است
وی با بیان اینکه رکود موجود در کشور از اقتضائات اقتصاد بازار است گفت: دولت فعلی به اقتصاد بازار معتقد است و قوانین کشور ما نیز مبتنی بر اقتصاد بازار است. این قوانین در مجلس نوشته شده است و اقتصاد بازار از قوانینی که مجلس به تصویب رسانده، نشأت گرفته است. هیچ دولتی متهم نیست، سیاست‌های دولت قبل هم مبتنی بر قوانین مصوب مجلس بود.
محجوب با اشاره به حضورش در فهرست های متفاوت گفت: خیلی‌ها چپ‌شان چپ قلابی است ما امروز با کسانی ائتلاف کردیم که رفقای سابق ما هستند. ما با کسی ائتلاف نکردیم اما هر کسی اسم ما را در لیستش نوشت، دعا می‌کنیم و با آرمان صنفی به مجلس می‌رویم.
کاندیدای فهرست اصلاح طلبان ادامه داد: به طور طبیعی به رفقای دیروزم که چپی‌های سال‌های گذشته هستند، اقبال بیشتری نشان می‌دهم.
محجوب ادامه داد: در مجلس ششم به خاطر اینکه نظرات اقتصادی من با نمایندگان اصلاح‌طلب در تهران یکی نبود، بنده را در لیست قرار ندادند و گفتند نظراتت را عوض کن و اقتصاد خصوصی را قبول کن اما من قبول نکردم.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از بودجه 95 گفت: 70 پیشنهاد حذف برای بندهای مختلف بودجه ۹۵ نوشتم.
فقط سه جلسه در جلسات فراکسیون رهروان شرکت کردم
وی ادامه داد: طبق بودجه ۹۵، ۲۰ سال فاینانس تفویض می‌شود که این امر موجب بی‌انضباطی مالی می‌شود. از ریشه با فاینانس مخالف هستم و فاینانس را پول کثیف می‌دانم. فاینانسورها، پولشورهایی هستند که پول سیاه را وارد کشور می‌کنند.
نامزد فهرست اصلاح طلبان مجلس گفت:در ابتدا عضو فراکسیون رهروان بودم. سه جلسه در این فراکسیون شرکت کردم و به ریاست آقای لاریجانی رأی دادم و دیگر در این فراکسیون حضور نیافتم. من تعهدی به هیچ فراکسیونی ندارم.
عضو کمیته تحقیق و تفحص از سازمن تامین اجتماعی گفت: اقداماتی که ما برای مبارزه با فساد انجام داده‌ایم مثل خش انداختن به صفحه فولادی با ناخن است. هیات رئیسه مجلس اجازه تحقیق و تفحص نمی‌دهد. بیش از ۳۰ مورد درخواست تحقیق و تفحص امضا کردم اما هیات رئیسه برای وظایف نظارتی مجلس ارزش قائل نیست.
وی ادامه داد: البته بعضی وقت‌ها همکاران ما اقداماتی انجام می‌دهند که برخی شبهه‌ها را تقویت می‌کند که اغراض خاصی برای تحقیق و تفحص‌ها وجود دارد. اراده‌ها در مبارزه با فساد سست است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها