خودستایی به سبک دستیار ویژه رئیس جمهوری/ یونسی: انتخاب دستیار ویژه برای اقوام و اقلیت ها نشان دهنده رعایت حقوق شهروندی است

کد خبر: 503999

به‌طور ناقص و با محدودیت‌ها و امکانات محدود دولت، کارها و اقداماتی صورت گرفته است و مهم‌تر از هرچیز، سیاست‌های دولت، نگاه منفی به اقوام و مذاهب را کاملا تغییر داده که در جای خود، حرکت بسیار خوبی بوده است و تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام هم به نوبه خود، بسیار مؤثر بوده است.

خودستایی به سبک دستیار ویژه رئیس جمهوری/ یونسی: انتخاب دستیار ویژه برای اقوام و اقلیت ها نشان دهنده رعایت حقوق شهروندی است
ویژه نامه شرق/ مطلب دپوی عیدانه/// خودستایی به سبک دستیار ویژه رئیس جمهوری/ یونسی: انتخاب دستیار ویژه برای اقوام و اقلیت ها نشان دهنده رعایت حقوق شهروندی است
سرویس سیاسی فردا: علی یونسی که سال‌ها به عنوان وزیر اطلاعات در دولت اصلاحات خدمت کرده، پس از تشکیل دولت حسن روحانی، به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی مشغول فعالیت است. به‌همین‌دلیل و متناسب با سِمَت علی یونسی، ویژه نامه نوروزی شرق سؤالاتی از از 2 نماینده اقلیت‌ها در مجلس شورای اسلامی -یعنی سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان، کارن خانلری، نماینده ارامنه شمال کشور و حامد قادرمرزی، نماینده قروه و دهگلان در مجلس درخواست کرده که سؤالاتشان در قالب سؤال کارشناسان برای دستیار ویژه رئیس‌جمهوری ارسال شود. مشروح سؤالات و پاسخ‌های یونسی در ادامه آمده است و نکته جالب در پاسخ های یونسی، خودستایی وی از جایگاهی است که در اختیار گرفته است. این بخش از پاسخ های یونسی نیز با رنگ آبی مشخص شده است.
سیامک مره‌صدق؛ نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی
‌چه اقدام عملی برای تحقق کامل حقوق شهروندی انجام شده است؟ و برای استفاده از توانایی‌های پیروان ادیان توحیدی در سِمت‌های مدیریتی، چه موانعی وجود دارد و چه گام‌هایی برداشته شده است؟
در مرحله نخست، همین که رئیس‌جمهوری بلافاصله پس از آغازبه‌کار، دستیار ویژه‌ای برای اقوام و اقلیت‌های دینی و پیگیری امور آنها ایجاد می‌کند، معنایش این است که برای رئیس‌جمهور و دولت تدبیر و امید، رعایت حقوق شهروندی، بدون توجه به نوعِ مذهب و دین و فرهنگ و قوم، در اولویت است. حرکت‌هایی در زمینه سیاسی و اقتصادی و اجتماعی صورت گرفته و همایش‌ها و جلسات مشترکِ فراوان میان رهبران مذهبی و اقوام به‌طور مرتب و دوره‌ای برگزار می‌شود. حضور آقای دکتر مره‌صدق، در مجلس، به عنوان نماینده اقلیتی که جمعیتش بسیار اقلیت است، بهترین گواه بر رعایت حقوق شهروندی است و این دولت، تا‌کنون تلاش زیادی کرده که حقوق اقلیت‌های کلیمی ایران به‌طور ویژه پیگیری شود. در دولت تدبیر و امید، قدم‌هایی برداشته شده که به گواهی مسئولان و رهبران کلیمی، سابقه نداشته است؛ البته موانع حقوقی و قانونی هم وجود دارد که خود آقای مره‌صدق باید تلاش کنند این موانع از طریق مجلس برداشته شود.
کارن خانلری، نماینده ارامنه شمال کشور در مجلس شورای اسلامی
‌بودجه اقلیت‌ها در دولت آقای روحانی چقدر افزایش یافته است؟ و چرا به میزانی که در بودجه اعلام می‌شود، عمل نمی‌شود؟
اقلیت‌ها در بودجه‌های سالانه دولت، ردیف بودجه دارند و باید دولت کمک کند؛ اما کلا دولت با مشکل بودجه‌ای مواجه است و این سؤال، فقط متوجه این بخش از هم‌وطنان نیست؛ بلکه متوجه اقشار و سازمان‌های مختلف است و دولت محدودیت‌هایی دارد که امیدوارم مرتفع شود.
‌ ما سال ٩٢ پس از پیروزی آقای روحانی به ایشان نامه‌ای دادیم كه برای معاونت و مشاورت نیرو، آموزش‌وپرورش و علوم از نیروهای متخصص استفاده شود؛ چراکه در جامعه ارامنه افرادی را داریم که به لحاظ تخصصی در سطح بالایی قرار دارند؛ اما به این نامه هنوز جوابی داده نشده است. چه اقدامی دراین‌باره صورت گرفته است؟
در کشور ما ارامنه در موقعیت‌ها و مناسب مهم اجتماعی و اقتصادی حضور دارند و بارها با نام مورد تشویق هم واقع شده‌اند. این هم‌وطنان عزیز در موقعیت‌های مهم ملی، علمی، ورزشی و اجتماعی قرار دارند و همیشه از آنها نام برده شده و یاد می‌شود.
حامد قادرمرزی، نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی
‌ستاد آقای روحانی پیش از انتخابات بیانیه‌ای ١٠ بندی منتشر کرد که به بیانیه اقوام معروف شد. جناب‌عالی برای عملیاتی‌کردن آن بیانیه چه کرده‌اید؟
به‌طور ناقص و با محدودیت‌ها و امکانات محدود دولت، کارها و اقداماتی صورت گرفته است و مهم‌تر از هرچیز، سیاست‌های دولت، نگاه منفی به اقوام و مذاهب را کاملا تغییر داده که در جای خود، حرکت بسیار خوبی بوده است و تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام هم به نوبه خود، بسیار مؤثر بوده است. ما با سازمان‌های دولتی برای رفع مشکلات اقوام، در ارتباط نزدیک هستیم و همان‌طورکه حتما شنیده‌اید، نشست‌ها، همایش‌ها، مقاله‌ها و ... انجام گرفته و نوشته شده و حرکت‌های زیادی برای تقویت فرهنگِ حمایت از اقوام و مذاهب و ادیان شکل گرفته است.
در خودِ دولت، تعداد زیادی از وزرا به اقوام تعلق دارند. دو وزارتخانه کلیدی مثل کشور و نفت، به کُردها تعلق دارد و امروز بسیاری از پست‌های مهم و اساسی و بنیادی در اختیار آذری‌هاست و در یک کلمه می‌گویم که قومیت در ایران، مانعی برای ارتقا در هیچ پُستی و موقعیت مدیریتی نیست؛ حتی امنیتی‌ترین پست‌ها ... .
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها