دعوت از ایران برای نشست تثبیت تولید نفت در قطر

کد خبر: 504067

رسانه های قطری از دعوت از ایران به نشست اوپک و تولیدکنندگان بیرون این سازمان برای تثبیت سطح تولید نفت خبر دادند.

خبرگزاری ایسنا: تولیدکنندگان سازمان کشورهای صادرکننده نفت و خارج از این سازمان قرار است در 17 آوریل در دوحه قطر گردهم بیایند تا درباره توقف سطح تولید مذاکره کنند.
وزارت انرژی و صنعت قطر اعلام کرد که 13 کشور عضو اوپک از جمله ایران به گفتگوهایی که 17 آوریل در دوحه برگزار خواهد شد، دعوت شده اند. روسیه که در اوپک عضویت ندارد نیز به این نشست دعوت شده است.
روسیه، قطر، عربستان و ونزوئلا در فوریه گذشته بر سر تثبیت سطح تولید توافق کردند مشروط بر آن که سایر تولیدکنندگان نفت نیز به این طرح بپیوندند. برخی تولیدکنندگان از جمله کویت، امارات و عمان از این طرح استقبال کرده اند.
ایران هنوز اعلام نکرده که آیا در نشست دوحه شرکت می‌کند یا خیر. اما مسئولان ایرانی تصریح کرده اند که تهران تولید نفت خود را فریز نخواهد کرد زیرا خواهان افزایش صادرات خود در پی لغو تحریمها است.
نشست ماه آتی در دوحه قطر در پی گفتگوهای اولیه ماه گذشته بین قطر، روسیه، عربستان و ونزوئلا برگزار می‌شود.
وزارت انرژی قطر گفت: هدف این گفتگوها دسترسی به توافق میان تولیدکنندگان در خصوص تثبیت تولید در ماه ژانویه به منظور کاهش عرضه مازاد در بازار جهانی است.
عبدالله البدری دبیرکل اوپک در یک کنفرانس خبری در وین گفت: امیدوارم نتیجه این نشست مثبت باشد. آنها(ایران) مخالف این نشست نیستند ولی برای تولید شروطی دارند و احتمالا در آینده به این گروه خواهند پیوست.
عبدالله البدری دبیرکل اوپک نیز گفت این سازمان پیش بینی می‌کند که حتی اگر ایران به برنامه توقف سطح تولید نفت نپیوندد، قیمت نفت به سطح متوسطی بازگردد.
نماینده لیبی در اوپک نیز می‌گوید: این کشور برنامه ای برای شرکت در نشست تولیدکنندگان نفت در 17 آوریل به منظور توقف سطح تولید نفت ندارد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها