واکنش هواپیمایی ایران به جنجال آفرینی سعودی‌ها

کد خبر: 507478

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران می گوید ممنوعیت عبور هواپیما‌های شرکت هواپیمایی ماهان از آسمان عربستان صرفا جوسازی سعودی ها می باشد.

پرس تی وی: مقصود اسعدی سامانی هیچ یک از ایرلاین‌های ایرانی نه به مقصد شهرهای عربستان سعودی پرواز دارند و نه از حریم هوایی این کشور برای عبور استفاده می‌کنند.
به گزارش ایسنا، مقصود اسعدی سامانی تصریح کرد: «پس از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و عربستان سعودی از چند ماه قبل تمام روابط ایرلاین‌های ایرانی با این کشور قطع شده و در این زمینه در حال حاضر برنامه‌ای نیز وجود ندارد.»
وی گفت: «در حال حاضر هیچ پروازی از سوی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به مقصد شهرهای مختلف کشور عربستان انجام نمی شود و برای انجام پروازهای حج نیز سازمان حج و زیارت و مسوولان عالی‌رتبه کشور برنامه‌ها را اعلام خواهند کرد.»
وی درباره استفاده احتمالی هواپیماهای ایرانی از حریم هوایی عربستان نیز تاکید کرد: «عربستان به عنوان مسیر اتصال به بعضی از کشورهای آفریقایی به حساب می‌آید که با توجه به آنکه ایرلاین‌های ایرانی در حال حاضر برنامه خاصی برای سفر به این کشور‌ها ندارند، استفاده از حریم هوایی این کشور نیز در دستور کار نیست.»
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پایان خاطر نشان کرد: «از این‌رو به نظر می‌رسد خبر مربوط به ممنوعیت عبور هواپیما‌های یک ایرلاین از آسمان عربستان صرفا جوسازی بوده و با واقعیت سازگاری ندارد.»
عربستان سعودی به بهانه نگرانی‌های امنیتی، پرواز هواپیماهای شرکت ماهان ایران را ممنوع اعلام کرده است.
به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، مدیر شرکت هواپیمایی کشوری سعودی روز دوشنبه اعلام کرد این شرکت تصمیم گرفته است تا «مجوزهای اعطا شده به هواپیمایی ماهان ایران را لغو و این شرکت را از استفاده از فرودگاه‌ها و حریم هوایی عربستان منع کند.»
مقامات هواپیمایی عربستان سعودی «تخلفات اداری از ضوابط و قوانین ناظر بر ایمنی پروازهای بین المللی» را علت ممنوعیت پروازهای هواپیمایی ماهان ایران اعلام کرده است.
اگرچه مقامات سعودی اشاره ای نکردند که چه زمانی هواپیمایی ماهان این تخلفات را مرتکب شده است.
این تصمیم عربستان سعودی در حالی اتخاذ شده است که روابط دیپلماتیک تهران و ریاض همچنان قطع است.
وزارت کشور عربستان در تاریخ 12 دی با انتشار بیانیه‌ای از اعدام 47 نفر از جمله شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعی خبر داد. اعدام شیخ نمر، با واکنش‌های شدید مردم و سیاست‌مداران ایران و چندین کشور دیگر روبرو شد.
مردم ایران در اعتراض به اعدام این روحانی در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد تجمع اعتراضی برپا کردند، اما عده‌ای خودسر اقدام به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به سمت این ساختمان‌‌ها کردند.
با وجود محکومیت این حملات از سوی مقامات ایرانی، ریاض به بهانه این حوادث، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و موج تازه‌ای از اقدامات سیاسی را در مجامع جهانی و عربی علیه جمهوری اسلامی به راه انداخت.
گفتنی است، عربستان سعودی پیشتر نیز کلیه پروازهای شرکت‌های هواپیمایی این کشور به ایران را لغو کرده بود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها