مجلس از رسالت نظارتی خود عقب مانده است

کد خبر: 507779

یک حقوقدان گفت:‌ مجلس شورای اسلامی از رسالت نظارتی خود به‌شدت عقب مانده و به وظایفش در این راستا به‌درستی عمل نکرده است.

خبرگزاری ایسنا: قاسم شعبانی اظهار کرد:‌ یکی از مهمترین وظایفی که مجلس شورای اسلامی در حال حاضر بر عهده دارد، تنقیح قوانین موجود است؛ در واقع قبل از نگارش قانون و این حجم متراکم از قوانینی که شاید خیلی از آنها ضرورت نداشت، تنقیح و اصلاح قوانین موجود از سوی مجلس شورای اسلامی بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: با تنقیح و اصلاح قوانین موجود در مجلس شورای اسلامی بسیاری از مشکلاتی که حقوقدانان، قضات و مردم دارند، مرتفع خواهد شد.
این حقوقدان خاطرنشان کرد:‌ بررسی ساز و کارهای نظارتی و عملکرد مدیران، مسئولان یکی دیگر از رسالت‌های مجلس شورای اسلامی است؛ یعنی رسالت نظارتی مجلس شورای اسلامی در حال حاضر به مراتب نسبت به قانونگذاری واجب تر و ضرورتی‌تر است.
این وکیل دادگستری تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در رابطه با قانون تجارت و مسائل مربوط به حوزه اقتصاد، حتما باید تلاش کند تا مقررات موجود را کارآمد و قابل اجرا کند؛ زیرا این مقررات به شدت دچار ابهامات و مشکلات جدی هستند، به‌ویژه در حوزه مسائل مالیاتی کشور، مقررات موجود ناچیز و دارای مشکل است؛ لذا این قوانین باید پالایش و کارآمد شود.
وی افزود: بجای اینکه زندان‌های‌مان را از افرادی که دچار گرفتاری‌های مواد مخدر و نابسامانی‌های شخصیتی و خانوادگی شدند پر کنیم، باید مملو از کسانی شود که مرتکب مفاسد اقتصادی و مالی در کشور شدند؛ در واقع بسیاری از خانواده‌هایی که گرفتار نان شب خود هستند مجبور می‌شوند مرتکب جرم شوند و به عقیده من عامل این موضوع به مفاسد اقتصادی باز می‌گردد.
شعبانی گفت: مجلس شورای اسلامی باید نظارت بر رشوه‌خواری و تحصیل مال نامشروع توسط دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف کشور را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهد.
این حقوقدان خاطرنشان کرد: مجلس جدید شورای اسلامی هنوز تشکیل نشده و بافت واقعی مجلس شکل نگرفته، اما امیدواریم چنین قابلیت‌هایی را داشته باشد و بتواند بحث نظارت مفاسد اقتصادی و غیره را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها