اقتصاد ضعیف، همه ارکان جامعه را دچار آسیب می‌کند

کد خبر: 508370

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر اقتصاد را زیربنای توسعه دانست و گفت: اقتصاد یکی از ارکان زندگی بشری بوده و اسلام تاکید زیادی بر اقتصاد جامعه داشته است و چنانچه اقتصاد ضعیف باشد، همه ارکان جامعه دچار آسیب می شود.

خبرگزاری ایسنا: عبدالعظیم رضایی پنج شنبه ١٩ فروردین ماه در نشست هم اندیشی اعضای اتاق بازرگانی و نمایندگان بخش اقتصادی و صنعتی شهرستان ملایر، افزود: در دوره قبل از انقلاب 5 برنامه 5 ساله مصوب شد که محور آن اقتصاد بود و در نظام جمهوری اسلامی نیز همواره اقتصاد مورد تاکید بود.
وی اظهارکرد: ما همیشه دچار چالش‌ها و تنش‌های زیادی در عرصه منطقه‌ای و بین المللی بودیم و فرصت زیادی برای اجرای برنامه‌های اقتصادی فراهم نشد.
رضایی افزود: اخیراً دوره بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم و فرصت بسیار خوبی در بخش منطقه‌ای، بین المللی و داخلی برای جهش و پیشرفت اقتصادی فراهم شده بود اما به بدترین شیوه از آن استفاده شد و در حالیکه اقتصاد ما رو به رشد بود، بر اساس آن چشم انداز 20 ساله تدوین شد اما آنچنان که باید این ظرفیت‌ها مورد استفاده قرار نگرفت و فرصت‌ها و منابع هدر رفت.
وی خاطرنشان کرد: با به روی کار آمدن دولت یازدهم امیدی برای جامعه و مردم و فعالان اقتصاد ایجاد شد، به گونه‌ای که بیشتر از همه فعالان اقتصادی این لطمه‌ها را در این سالها درک کردند.
رضایی یادآورشد: با شروع فعالیت‌ها و تدوین برنامه‌ها، اما هنوز شرایط مساعد و زیرساخت‌های لازم برای پیشرفت و توسعه اقتصادی و ترمیم حوزه‌های اقتصادی به درستی فراهم نشده است.
وی اظهار کرد: با وجود اینکه در سال سوم فعالیت دولت تدبیر و امید هستیم، به علت وجود تحریم‌های ظالمانه این برنامه‌ها به درستی اجرایی نشده و دولت اولویت خود را بر حل مسائل و بحران‌های بین المللی و حل مساله هسته‌ای قرار داد و به خوبی این مشکلات را تشخیص داد.
فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه مسیر برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ایجاد شده در کشور فراهم است، گفت: محور اصلی برنامه ششم توسعه بحث اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری هم امسال را به نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نامگذاری کردند که نیاز است همه فعالان دولتی و اقتصادی و بخش خصوصی دست در دست هم دهند تا بتوانیم اقتصادمان را محکم کنیم.
در عرصه اقتصاد باید از مدیران خوب و متعهد استفاده شود
رضایی افزود: در گذشته برنامه‌های خوبی مبنی بر کاهش وابستگی بودجه به نفت مطرح بود که به خوبی پیش نرفت اما امروز باید مدیریت صحیح اعمال و از مدیران خوب و متعهد استفاده شود و ساز و کارهای قانونی باید به جد و نظارت درست پیش برود تا از هرگونه اختلاس و سوء استفاده پیشگیری شود.
وی ادامه داد: با وجود اینکه مدیران خوب و فعالان اقتصادی خوبی در شهرستان داریم، مصمم هستیم که از همه ظرفیت‌های ملایر به نحو شایسته ای استفاده کنیم.
رضایی گفت: در پایان 20 ساله چشم انداز توسعه باید به جایگاه واقعی خودمان برسیم و کشور ما از نظر اقتصادی در جایگاه نخست باشد که این امر نیاز به همکاری و همفکری همه مدیران و مسئولان و مردم در حوزه‌های مختلف دارد.
فرماندار ویژه خاطرنشان کرد: فعال شدن بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرارگرفته و همه ما بر این اعتقاد هستیم که کار باید به اهلش واگذار شود و بخش خصوصی باید به درستی مورد باور مسئولان قرار گیرد تا بتوانیم این بخش را به خوبی فعال کنیم و از توانمندی های آنان استفاده کنیم.
وی یادآور شد: نگاه عامه مردم امروز به سرمایه گذار و فعالان اقتصادی و کارآفرینان نگاه مثبت و مورد احترام است و مسئولان هم به این امر رسیده‌اند و ما نیز به عنوان خدمتگزار مردم، این آمادگی را داریم که در حدود قانون و امکانات و شرایطی که برای ما وجود دارد تمام و کمال در خدمت بخش خصوصی باشیم و این بخش همواره بسیار مورد قبول و احترام ما هستند.
وی اولویت اصلی در شهرستان را اقتصاد، ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: ما دست نیاز به سمت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دراز می‌کنیم و از آنها کمک می خواهیم که پیشنهادات و نظرات و راهکارهای خود را به ما ارائه دهند و یکی از اهداف تأسیس اتاق بازرگانی در ملایر نیز همین امر است.
رضایی تاکید کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی و ادارات مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی و فعالان اقتصادی، موظف هستند همکاری لازم را با این بخش داشته باشند.
وی ادامه داد: در عین حال برخی قوانین و مقررات قانونی که برای بخش خصوصی از جمله استاندارد سازی و قوانین زیست محیطی اعمال می شود، در میان مدت و دراز مدت به نفع آنهاست و نباید به عنوان مانع و محدودیت تلقی شود.
رضایی تصریح کرد: ملایر از نظر اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و سایر حوزه‌ها ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و باید با تلاش همه جانبه واحدهای تولیدی و صنعتی موجود را حفظ کرده و برای رفع مشکلات آنها تلاش کنیم و به دنبال سرمایه گذاری های جدید باشیم.
رضایی تاکید کرد: باید به دنبال فرصت‌های جدید در حوزه اقتصاد باشیم و از ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی در همه بخش‌ها غفلت نکنیم و اقدام و عمل به منصه ظهور برسد و برای همه مردم محسوس باشد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها