آمریکا به دنبال گرفتن اهرم‌های قدرت ایران است

کد خبر: 509645

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه برداشت آمریکایی‌ها این است که برجام یکی از مؤلفه‌های قدرت ایران را گرفته است، گفت: سکوت دولت در قبال اظهارات آمریکایی‌ها نشانه رضایت از مواضع آنهاست.

خبرگزاری فارس: فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل، با بیان اینکه اظهارات وزیر انرژی آمریکا مبنی بر پاره کردن برجام توسط رئیس‌جمهور آینده امکان وقوع دارد، گفت: همانطور که رهبر انقلاب در سخنرانی اول فروردین خودشان هم تاکید کردند و همچنین بنده در یک سال گذشته در مصاحبه‌های مختلف مطرح کردم این مسئله طراحی طرف مقابل در برجام است.
وی افزود: وزیر خارجه آمریکا بارها در ماه‌های قبل از برجام و در کنگره آمریکا اعلام کرد که متن برجام از نظر حقوقی الزام‌آور نیست. بحث کری با نمایندگان کنگره این بود که شما اجازه توافق با ایران را بدهید تا فرصت بهره‌برداری از متن عدم الزام‌آور برجام فراهم شود.
ایزدی ادامه داد: جان‌کری خطاب به نمایندگان تاکید می‌کرد که چون متن برجام الزام‌آور نیست می‌توانیم بعد از تصویب آن هر کاری اعم از اعمال تحریم جدید، عدم اجرای برجام را انجام داد و تاکید می‌کرد که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا نیز در این زمینه الزامی نخواهد داشت.
کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه صحبت‌های او نیز بارها در داخل کشور مطرح شده بود، گفت: یکی از نقص‌های برجام این بود که اگر ایران برجام را نقض کند طرف مقابل قابلیت برخورد پیدا می‌کند.ا کنون آمریکایی‌ها می‌توانند درون سازمان ملل قطعنامه صادر کرده و در خارج از آن تحریم جدید وضع و تهدید به حمله نظامی کنند.
وی با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده حاضر نیستند وقتی در تلویزیون حضور دارند فرد دیگری در مقابلشان بنشینند گفت: اگر آنها از عملکردشان راضی‌اند نیاز است که در فضایی که نظر دیگران نیز ارائه می‌شود حاضر شوند.
ایزدی خاطرنشان کرد: برداشت آمریکایی‌ها این است که برجام یکی از مولفه‌های قدرت را از ایران گرفته است و آمریکا اکنون دنبال گرفتن اهرم‌های دیگری از ایران است.
کارشناس مسائل بین‌الملل در همین زمینه اظهار داشت: در حوزه اهرم نفوذ منطقه‌ای عربستان وارد مرحله می‌شود و برای محدود کردن نفوذ منطقه‌ای ایران به آمریکا کمک می‌کند و سفر اخیر کری به منطقه نیز در همین راستا قابل تحلیل است.
وی ادامه داد:‌ همچنین توانمندی دیگری در حوزه موشکی و تسلیحاتی در ایران وجود دارد که با قطعنامه‌های سازمان ملل و تهدید به تصویب قطعنامه‌های جدید قصد مهار آن را نیز دارند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مدیریت مباحث داخلی به عنوان اهرم قدرت دیگر جمهوری اسلامی گفت: جمهوری اسلامی تا حد زیادی توانسته است در این حوزه مدیریت داشته باشد که این نیز مدنظر آمریکایی‌ها است و در نهایت تغییر رفتار ایران که مدام از آن صحبت می‌کنند هدف آنهاست.
وی با انتقاد از عدم موضع‌گیری دولت در قبال اظهارات مقامات آمریکایی گفت: سکوت علامت رضایت از مواضع آمریکایی‌هاست و اگر چنین نباشد باید دولت در قبال این اظهارات اعلام موضع کند.
ایزدی در همین راستا با بیان اینکه دولت در سطح مقام ارائه‌دهنده اظهارات با ادبیات شفاف برخورد کند در پایان ضمن تاکید براینکه برخی در داخل کشور از ادبیاتی چون الگوی برجام و برجام‌های دو و سه صحبت می‌کردند تصریح کرد: طبیعی است وقتی ترجمه اظهارات مقامات داخلی را به دست اوباما و جان‌کری می‌دهند آنها به این نتیجه خواهند رسید که سیاست تحریم صحیح است و امکان امتیازدهی ایران در حوزه‌های دیگر نیز با استفاده از ابزار تحریم میسر خواهد بود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها