توضیحات نماینده الیگودرز درباره سیلاب غرب کشور

کد خبر: 511702

نماینده مردم الیگودرز در مجلس توضیحاتی درباره سیلاب غرب کشور ارائه داد و گفت که در نتیجه بارندگی‌ها بیشترین خسارت به جاده‌ها، پل‌ها و خانه‌های روستایی وارد شده؛‌ همچنین سدهای مسیر سیلاب حدود یک میلیارد متر مکعب آب ذخیره کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا: محمدتقی توکلی عنوان کرد: در جنوب الیگودرز منطقه‌ای به نام شول‌آباد وجود دارد که به دلیل قرار گرفتن در میان کوه‌های اشترانکوه جبهه بارندگی است. این منطقه حدود 270 میلیمتر بارندگی داشته است؛ حدود 95 درصد آب حوزه دز از لرستان و این منطقه تأمین می‌شود.
او ادامه داد: در این منطقه چند رودخانه بزرگ وجود دارد که وسعت تولید آب آنها باعث شده سد دز پر شده و سرریز کند. البته در منطقه ما خسارات زیادی به جاده‌ها، پل‌ها و خانه‌های روستایی وارد شده و میزان زیادی از زیرساخت‌ها تخریب شده‌اند. هرچند خوشبختانه سیلاب کشته‌ای بر جای نگذاشته است.
توکلی در ادامه توضیح داد: جاده‌هایی که ما ساخته‌ایم جاده‌های معمولی هستند و ظرفیت گذر سیلاب را ندارند. در این جاده‌ها معمولاً برای خروج آب از لوله‌هایی استفاده شده که اگر سیل بیاید فشار آب آنها را با خود می‌برد؛ در بعضی از نقاط جاده‌ها هم بر اثر آب‌بردگی، ارتباط دوطرف جاده قطع می‌شود. البته زیرساخت‌ها هم به خوبی طراحی نشده و باعث شده تعدادی از پل‌ها را آب با خود ببرد؛ ظرفیت آب‌گذری از این پل‌ها کم است و سیل در اینگونه موارد تخریب کننده می‌شود.
توکلی در زمینه میزان خسارت‌های وارده در نتیجه سیلاب نیز توضیح داد: میزان خسارات تا به حال اعلام نشده اما این میزان در مناطقی مثل پلدختر بیشتر است؛‌ چرا که خروجی استان است و آب از آن منطقه تخلیه می‌شود.
این نماینده مجلس درباره بازگشت مناطق سیل‌زده به حالت عادی هم گفت: در حال حاضر بارندگی قطع شده و باید تخلیه آب صورت گیرد. وقتی بارش ایجاد می‌شود و زمین به حالت اشباع می‌رسد آب‌های سطحی راه ‌می‌افتند و در حین اینکه بارندگی ادامه پیدا می‌کند، سیلاب بیشتر می‌شود؛ وقتی بارندگی قطع می‌شود تخلیه آب به کاهش تخریب کمک می‌کند.
او تأکید کرد: در حال حاضر سیلاب دیگر قدرت تخریبی قبل را ندارد ولی تا زمانی که آب‌های زیرسطحی و آب‌هایی که در مسیل‌ها قرار دارند تخلیه شوند چند روزی طول می‌کشد.
توکلی از جبران نشدن خسارت سیل سال گذشته به ایلام و لرستان انتقاد کرد و گفت:‌ سال گذشته خسارات زیادی به ایلام و لرستان وارد شد اما پول آنچنانی برای جبران خسارت داده نشد، الان هم مردم گرفتار شده‌اند و دولت باید به آنها کمک کند، البته تا جایی که اطلاع دارم نمایندگان دولت برای بررسی برآورد خسارات به منطقه رفته‌اند.
این عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به آثار مثبت بارندگی‌های اخیر نیز گفت: در این بارندگی‌ها سد کرخه و سد سیمره آبگیری خوبی کردند و حدود یک میلیارد متر مکعب آب در سدها ذخیره شد که کمک بزرگی به ذخیره آب کرد.
او ادامه داد: ضمن اینکه بارندگی‌ها باعث اشباع آب‌های زیرزمینی و شست‌وشوی رودخانه‌ها از فاضلاب نیز شد و در مجموع چنین بارندگی‌هایی به طبیعت کمک می‌کند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها