گزارش وزارت خارجه متناسب با نامه رهبری نیست

کد خبر: 512521

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گزارش وزارت خارجه از روند اجرای را متناسب با نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی ندانست و گفت: کمیسیون امنیت ملی این نامه را به وزارت خارجه برگرداند.

خبرگزاری تسنیم: حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس در تذکری شفاهی نسبت به گزارش اخیر وزارت خارجه درباره روند اجرای برجام انتقاد و گفت: طبق مصوبه مجلس وزارت خارجه باید هر سه ماه یک بار گزارش روند اجرای برجام را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و هر 6 ماه یک بار گزارش را به صحن ارائه دهد.
وی با افزود: مشروعیت اجرای برجام به مصوبه مجلس و شورای عالی امنیت ملی نبوده، بلکه به امضای مقام معظم رهبری است؛ در نامه ایشان پس از تایید برجام تذکر داده شده است که محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری و موارد متعددی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه به لحظه می‌تواند خسارت‌های بزرگی برای حال و آینده کشور به بار آورد.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه رهبر انقلاب وضع موجود از اجرای برجام را خسارت محض خوانده‌اند،تصریح کرد: گزارش وزارت امور خارجه درباره برجام به مجلس باید ناظر و متناظر و متناسب با تذکرات و مطالبات ذکر شده در نامه رهبر معظم انقلاب و مصوبه مجلس باشد، وزارت امورخارجه متن برجام را کپی کرده و به عنوان گزارش به مجلس ارائه داده که ما باید این کارها را بکنیم و طرف مقابل نیز این کارها را بکند.
حجت‌الاسلام رسایی اضافه کرد: گزارش وزارت خارجه درباره برجام طرف مقابل را تبرئه و داخلی‌ها را متهم کرده است. این گزارش متناسب با نامه مقام معظم رهبری نیست.
وی همچنین به نامه مقام معظم رهبری درباره برجام استناد و تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بند 9 این نامه فرموده‌‌اند که در موارد ابهام برجام تفسیر طرف مقابل قابل قبول نیست و مرجع متن مذاکرات است؛ وجود پیچیدگی‌ها و ابهام‌ها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلفات و فریبکاری در طرف مقابل، به‌ویژه آمریکا ایجاب می‌کند که یک هیئت قوی، آگاه و هوشمند برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا به آن تصریح شد امور را بع دست گیرد.
نماینده مردم تهران در مجلس بر ضرورت بازگرداندن گزارش وزارت خارجه توسط مجلس به دستگاه دیپلماسی تأکید کرد و گفت: همه حرف‌هایی که آقای سیف و زنگنه روز گذشته مطرح کردند، قبلا پیش‌بینی شده بود، همه کسانی که دلسوزانه خون دل خوردند و نیز نامه رهبر انقلاب نیز اینها را پیش‌بینی کرده بود.
حجت‌الاسلام رسایی با تأکید بر اینکه گزارش وزارت خارجه درباره برجام به کمیسیون امنیت ملی کلی و بی‌فایده است، اظهار داشت: گزارش باید متناسب با 9 بند نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی تهیه و به مجلس ارائه شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از رئیس جلسه می‌خواهم که به کمیسیون امنیت ملی بگوید گزارش وزارت خارجه را بازگرداند و در اصلاح آن دقیقا بگوید که متناسب با هر بند نامه رهبر انقلاب چه پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.
به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر رسایی، گفت: از کمیسیون امنیت ملی می‌خواهم با توجه به مفاد متنی که رهبری تبیین فرمودند و در چارچوب، اجرای برجام را تائید کردند، گزارش را بررسی و نظرشان را به وزارت خارجه ابلاغ کنند.
وی تصریح کرد: در ضمن، هیئتی هم که در هیئت عالی شورای عالی امنیت ملی انتخاب شده، باید به وظایفش دقیقا و در چارچوب تعریف شده از سوی رهبر معظم انقلاب عمل کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها