ریاض مسئول عدم انجام حج ایرانیان

کد خبر: 515210

سخنگوی وزارت خارجه از دیدار ظریف با چند نماینده کنگره در نیویورک خبر داد و درباره حکم دادگاه عالی آمریکا گفت: این اقدام نشان داد که واشنگتن هیچ اراده‌ای برای خاتمه بخشیدن به دوران طولانی تاریخ بی‌اعتمادی و برخورد با ملت ایران ندارد.

خبرگزاری فارس: حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران به پرسش‌های آنها پاسخ داد.

*سیاست عقیم در منطقه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در خصوص تحرکات عربستان در منطقه عنوان کرد: منطقه ما دستخوش تحولات درونی و بیرونی است و برخی از دولت‌ها تلاش می‌کنند در برابر روند تحولات ممانعت ایجاد کرده و شرایط را به شرایط پیش از آغاز این تحولات نگهدارند.

وی افزود: واقعیت این است که سیاستی که تحولات طبیعی سیاسی و غیرسیاسی را نمی‌پذیرد و در برابر روند تحولات مقاومت می‌‌کند، سیاست عقیمی است و در نهایت در برابر اراده ملت‌های منطقه مجبور به تسلیم خواهد بود.

جابری‌انصاری ادامه داد: اقداماتی که منجر به تشدید اختلافات بین کشورهای منطقه و بین اجزای طبیعی ملت‌های منطقه است، اقدامات و تاکتیک‌هایی است برای جلوگیری از تحقق مطالبات و خواسته‌های طبیعی تحول خواهانه دولت و ملت‌های منطقه و دیر یا زود محکوم به شکست خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدواریم دولت‌هایی که این امر بدیهی را مورد توجه قرار ندادند با لحاظ این مسئله، از تحمیل هزینه‌های بیشتر به ملت‌ها و دولت‌های منطقه پرهیز کنند.

* تاکید بر حل مسالمت‌آمیز بحران قره‌باغ

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص بحران قره‌باغ و نقض پی در پی آتش‌بس در این منطقه، عنوان کرد: ما از ابتدای دور جدید تشدید درگیری‌ها در این منطقه صراحتا اعلام کردیم و اقدامات دیپلماتیک مبتنی بر این اقدام در پیش گرفتیم که تشدید درگیری و ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی با توجه به مجموعه بحران‌های موجود در سطح منطقه، می‌تواند نتایج خطرناکی داشته باشد و کمربند بی ثباتی و ناامنی را را در کل منطقه گسترش دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما از دولت‌های آذربایجان و ارمنستان در رایزنی‌هایی که انجام شد با انتقال این موضع درخواست کردیم که به سمت حل مسالمت‌‌آمیز این موضوع پیش بروند و اجازه ندهند که بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه و در شرایطی که بحران گسترش تروریسم و افراط‌گرایی باعث نگرانی دولت‌های منطقه شده، گسترش یابد.

جابری‌انصاری گفت: در همین چارچوب آمادگی خود را برای ایفای نقش فعال‌تر در این زمینه اگر دو دولت مرتبط با این بحران، درخواستی داشته باشند، اعلام کردیم که در صورت تمایل دو دولت ذیربط، آمادگی داریم نقش فعا‌لتری در مسیر حل این بحران داشته باشیم.

وی در عین حال یادآور شد: اما تا وقتی چنین درخواستی وجود نداشته باشد به طور طبیعی از سازوکارهای بین‌المللی در این زمینه که مورد توافق دو دولت است، حمایت می‌کنیم و امیدواریم با نقش‌آفرینی جدی سازمان‌های بین‌المللی و گروه تماسی که شکل گرفته، زمینه کنترل هر چه سریع‌تر این بحران و حرکت دو دولت ذینفع در این مسئله به حل مسالمت‌آمیز آن براساس سازوکارهای بین‌المللی فراهم شود.

* هرگونه مداخله خارجی در سوریه منجر به تشدید بحران این کشور می‌شود

خبرنگاری در خصوص اعزام 250 نظامی آمریکا به سوریه سؤال کرد که جابری‌انصاری اظهار داشت: از ابتدای بحران سوریه اعلام کردیم که هرگونه مداخله خارجی در این بحران در صورتی که بدون هماهنگی با دولت سوریه انجام شود، تنها به تشدید بحران منجر خواهد شد و نقشی در زمینه مهار بحران و جلوگیری از تشدید آن نخواهد داشت.

وی ادامه داد: همین قاعده در ارتباط با هر گونه مداخله و اعزام نیرو در سوریه حاکم است. می‌بایست تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در هماهنگی کامل با دولت سوریه انجام شود و در مسیری که زمینه‌های مهار بحران فعلی و حرکت به سمت پایان آن را فراهم کند، خارج از این قاعده‌مندی هر اقدامی تنها به تشدید بحران و پیچیده‌تر شدن ابعاد بحرانی که واقعا تاکنون پیچیده است، منجر خواهد شد.

* برخی از دولت‌ها صراحتا و آشکارا قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در پی اقدامات آمریکا و از جمله در خصوص برداشت 2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در آمریکا چرا از آمریکا به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت نمی‌کنیم؟ گفت: برای مقابله با اقدامات مختلفی که توسط دولت‌ها در سطح جهان بر خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی و موازین اصولی حقوق بین‌الملل انجام می‌شود، انجام هرگونه اقدامی بر اساس محاسبات نتیجه بخشی و میزان تاثیرگذاری آن انجام می‌شود و این یک قاعده‌مندی کلی است.

به گزارش فارس، وی افزود: واقعیت این است در سطح بین‌المللی برخی از دولت‌ها براساس قدرتی که دارند یا تصور می‌کنند که دارند قوانین بین‌المللی را صراحتا و آشکارا نقض می‌کنند و در احکامی که مورد اشاره سؤال شما بود، نقض مبانی اولیه حقوق بین‌الملل و قوانین و مقررات بین‌المللی بارز است اما این اولین بار نیست که توسط برخی از دولت‌ها،‌قوانین بین‌المللی و مبانی حقوق بین‌الملل نقض می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: منازعه‌ همیشگی در تاریخ روابط بین‌الملل بین موازین حقوقی و موازین سیاسی مبتنی بر قدرت وجود داشته و واقعیت‌های این تناقض بین سیاست و روابط بین‌الملل و مقتضیات آن و مقتضیات حقوق بین‌الملل را نمی‌توانیم از بین ببریم. هر دولتی تلاش خواهد کرد براساس امکانات موجود، امکانات خود را برای استیفای حقوق ملت و دولت خود انجام دهد.

جابری‌انصاری عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران هم براساس همین قاعده‌مندی در صورتی که امکان تاثیرگذاری و نتیجه بخشی در پیگیری روش‌هایی خارج از چارچوب‌های دوجانبه در قواعد بین‌المللی و دادگاه‌های بین‌المللی وجود داشته باشد، حتما چنین فرصتی را از دست نخواهد داد.

* دیدار ظریف با چند تن از نمایندگان کنگره آمریکا

یکی از خبرنگاران درباره سفر ظریف به نیویورک و دیدار وزیر خارجه با تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا سؤال کرد که جابری‌انصاری با تشریح این سفر که به منظور شرکت در مراسم رسمی امضای موافقتنامه تغییرات آب و هوایی (موافقتنامه پاریس) صورت گرفت، اظهار داشت: در این مراسم نمایندگان 175 کشور از جمله ایران حضور داشتند.

وی ادامه داد: در این سفر مجموعه‌ای از گفت‌وگوهای مطبوعاتی، رسانه‌ای، سخنرانی در محافل فکری آمریکا، دیدارهایی با برخی از شخصیت‌ها در برنامه وزیر خارجه تدارک دیده شده بود و دیدارها و گفت‌وگوهایی از جمله با چند تن از نمایندگان کنگره آمریکا در این سفر انجام شد.

* حضور سرمدی در اجلاس سیکا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اجلاس وزرای خارجه سیکا که قرار است آخر هفته در چین برگزار شود، گفت: از ایران برای حضور در این اجلاس دعوت به‌ عمل‌آمده اما وزیر خارجه در این اجلاس شرکت نمی‌کند و به‌ احتمال‌زیاد مرتضی سرمدی قائم‌مقام وزیر خارجه در اجلاس مذکور حضور خواهد یافت.

وی همچنین گفت که ایران در اجلاس گفت‌وگوی تمدن‌ها در باکو شرکت می‌کند و سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور به نمایندگی از ایران در اجلاس مذکور حضور می‌یابد.

* رژیم صهیونیستی ریشه بسیاری از نابسامانی‌ها و بی‌ثباتی‌های منطقه

جابری‌انصاری در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص عادی سازی روابط برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی و از جمله ترکیه، مصر و عربستان عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران موضع ثابت و آشکارش از ابتدای پیروزی انقلاب، عدم شناسایی مشروعیت این رژیم است و این موضع ثابت و اصل جدایی ناپذیر سیاست خارجی ایران است که همچنان ادامه می‌یابد.

وی افزود: معتقدیم رژیم صهیونیستی یک رژیم جعلی است که براساس نفی موجودیت و حقوق پایه ملت فلسطین شکل گرفته و منشا بحران‌ها و تروریسم نهادینه و سازماندهی شده دولتی در منطقه ماست و بسیاری از نابسامانی‌ها و بی‌ثباتی‌ها و به هم ریختگی‌های موجود در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا به دلیل نقش‌آفرینی این رژیم جعلی صهیونیستی در چند دهه گذشته و عدم تحقق حقوق بدیهی ملت فلسطین و ادامه اشغال سرزمین فلسطین اتفاق افتاده و هرگونه اقدامی در زمینه به رسمیت دادن به این اشغال و تعامل با این رژیم از دید ایران پذیرفتنی نیست و تاثیری جز تشدید وضعیت بحرانی در منطقه نخواهد داشت.

جابری‌انصاری اضافه کرد: امیدواریم دولت‌های اسلامی با توجه به این امور، منافع و حقوق اولیه و بدیهی ملت فلسطین در زمینه رفع اشغال و حق تعیین سرنوشت هیچگونه اقدامی که ناقض منافع ملت فلسطین و تشدید کننده وضعیت بحرانی در منطقه خاورمیانه را انجام ندهند و این مسائل را مورد اهتمام قرار دهند.

* توافق جمعی بین دولت‌های منطقه‌ای راه‌حل بحران‌ها

حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست هفتگی امروز خود در پاسخ به سؤالی درباره پیشنهاد آمریکا در شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر برقراری همکاری و رابطه بین ناتو و این شورا و موضع ایران در قبال گسترش ناتو به این منطقه عنوان کرد: اینکه ما در منطقه زیست طبیعی خود زندگی می‌کنیم و منشاء تهدیدی برای هیچ یک از همسایگانمان نیستیم و تاریخ بیش از دو سده اخیر به روشنی نشان می‌دهد که ایران تهدیدی نسبت به همسایگان خود نبوده و نخواهد بود.

وی افزود: اینکه بلوک بندی‌های نظامی جهانی که دوران آنها مدت‌هاست خاتمه پیدا کرده، بخواهد در حوزه‌های دیگر جغرافیایی گسترش یابد، بیش از آنکه یک امر واقعی باشد نوعی جنگ رسانه‌ای و روانی است و هیچ تاثیری در بهبود وضعیت امنیتی و وضعیت عمومی منطقه نخواهد داشت بلکه تشدیدکننده مسائل خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: راه‌حل امنیت و ثبات در منطقه و تامین منافع ملت‌های منطقه، توافق جمعی بین دولت‌های منطقه‌ای است برای امنیت دسته جمعی و ثبات و توسعه پایدار.

به گزارش فارس، وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها در طول چند دهه گذشته طرح‌های عملیاتی را در این زمینه ارائه کرده، ولی متاسفانه با پاسخ مثبت لازم از سوی برخی دولت‌های دیگر مواجه نشده که ترجیح می‌دهند مسائل منطقه را بین‌المللی کنند و پای دولت‌های دیگری را به حل و فصل مسائل در منطقه باز کنند. سیاست تجربه‌شده‌ای که جز به ناامنی و بی ثباتی در منطقه ما منجر نشده و از این پس هم ادامه این سیاست‌های عقیم و شکست خورده، تاثیری جز همین‌هایی که تاکنون داشته، نخواهد داشت.

جابری‌انصاری افزود: البته آنچه در ارتباط با این موضوع در گزارش‌های رسانه‌ای منتشر شده، اغراق شده و مبتنی بر نتایج واقعی نشست برگزار شده، نیست. برخی بزرگ‌نمایی‌ها و پروپاگانداهای تبلیغاتی و رسانه‌ای است و حتی اگر به این سمت حرکتی صورت گیرد، تنها به تشدید مشکلات در منطقه منجر خواهد شد.

به گفته وی راه‌حل مسائل منطقه را در درون منطقه و در تعامل و گفت‌وگو بین دولت‌ها و ملت‌های منطقه باید جست، برای وصول به راه‌حل‌های دسته‌جمعی به منظور دستیابی به ثبات، امنیت و توسعه پایدار.

* در جزئیات سیاسی دیگر کشورها دخالت نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره انتخابات آمریکا عنوان کرد: مسئله انتخابات در آمریکا مسئله داخلی این کشور است و هر دولتی در آمریکا بر سر کار باشد، طبیعتا منافع این کشور و تصوری از منافعی که دارد را پیگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما عمداً در جزییات زندگی داخلی و سیاسی کشورهای مختلف هیچگونه نظر خاص و ویژه‌ای را اعلام نمی‌کنیم، این منوط به انتخاب ملت‌هاست که روسای جمهور و پارلمان‌های خودشان را انتخاب کنند.

جابری‌انصاری گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوبه سیاست‌های اصولی خود در سیاست خارجی، منافع و سیاست‌های خود را دنبال خواهد کرد و هر دولتی در هر نقطه‌ای از جهان آماده پذیرش تعامل برابر و مبتنی بر منافع مشترک داشته باشد، می‌تواند در مجموعه گفت‌وگوها و تعاملات ایران قرار گیرد و هر دولت و سیاستمداری بر خلاف آن عمل کند، با سیاست ثابت و مستمر جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد که استقلال، برنامه‌های ملی و اهداف خود را قربانی هیچ سیاستمدار، حزب و دولتی در جهان نخواهد کرد.

* به‌دنبال برگزاری عزتمندانه و تامین حقوق بدیهی حجاج ایرانی هستیم

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در خصوص گفت‌وگوهای نمایندگان سازمان حج و زیارت با مقامات سعودی درباره حج عنوان کرد: گفتگوهایی به شکل جزیی بین دو طرف انجام شد، متأسفانه دولت عربستان بر اساس ادعای مستندی که از ابتدای فاجعه منا و تحولاتی که بعدا در موضوع قطع رابطه با ایران اتفاق افتاد، ادعایی که همواره مطرح کرده بودند این بود که حج مسئله‌ای غیرسیاسی و خارج از چارچوب اختلافات دولت سعودی با ایران است اما بر خلاف این ادعا در تعاملی که صورت دادند، سه بار تاخیر در صدور روادید برای اعزام هیأت ایرانی از ناحیه سعودی‌ها انجام شد.

‌جابری‌انصاری ادامه داد: فریضه حج یک فریضه واجب است و دولت جمهوری اسلامی ایران خود را موظف می‌داند که مقدمات برگزاری این فریضه را برای ملتش فراهم کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: انجام حج در سال جاری منوط به این خواهد بود که روال طبیعی بین سازمان حج و زیارت و وزارت حج عربستان طی شود و امکان برگزاری عزتمندانه و تامین حقوق بدیهی حجاج ایران فراهم شود.

جابری انصاری گفت: متأسفانه تعاملی که عربستان در این مذاکرات داشته، برخلاف ادعاهایش بوده و مشابه تاخیر در صدور روادید بوده و در صورتی‌ که این شرایط فراهم نشود- شرایط بدیهی مبتنی بر مسئولیت‌های دولت میزبان مناسک حج -، ما هیچ خواسته فوق‌العاده نداریم و مسئولیت‌های دولت میزبان باید انجام شود تا امکان برگزاری حج فراهم شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در صورتی‌ که این امور با برخورد غیرمنطقی دولت عربستان زمینه‌اش فراهم نشود، مسئولیت آن برعهده دولت عربستان باقی خواهد بود که به وظایف خود به عنوان دولت میزبان مناسک حج عمل نکرده و همانند اقدامات دیگر همه مسائل را در هم‌تنیده با اختلافات سیاسی کرده و در چارچوب سیاست عقیمی که در تعامل با ایران دنبال می‌کند، این موضوع را مشمول همین سیاست اشتباه و مبتنی بر تشدید اختلافات قرار داده است.

وی گفت: تصمیم نهایی در این زمینه توسط مراجع ذی‌ربط و مسئول پرونده به اطلاع افکار عمومی می‌رسد.

* سیاست ما اجتناب از تشدید بحران در منطقه است

خبرنگاری با اشاره به تعامل دولت عربستان با ایران از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که آیا تهران بنا ندارد رویکرد خود نسبت به ریاض را تغییر دهد؟ که وی گفت: رویکرد ما براساس منافع ملی و اهداف سیاست خارجی ماست و برخلاف عربستان که به دنبال تشدید بحران‌ها در منطقه است. سیاست ما اجتناب از تشدید بحران‌هاست و ما به عنوان ایران، به هیچ وجه تمایل نداریم بحران‌های موجود را تشدید کنیم.

وی گفت: صبر جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان ملت بزرگ ایران حد و حدودی دارد و تاکتیک‌های تعامل با موضوعات مرتبط با این مسئله بر اساس این اصل و منافع و اهداف جمهوری اسلامی در سیاست خارجی‌اش تصمیم‌گیری و در مورد آن اقدام می‌شود.

* گروه‌ها، شخصیت‌ها و رسانه‌ها در پیگیری مسائل آب در آسیاب دشمنان نریزند

جابری‌انصاری در پاسخ به سؤال دیگری درباره امنیت سرمایه‌گذاری در ایران و برنامه‌های وزارت خارجه برای معرفی این موضوع به سرمایه‌گذاران خارجی، خاطرنشان کرد: بخشی از مسئله امنیت سرمایه‌گذاری مربوط به تصمیمات دولت‌های دیگر در سطح جهان است که معمولاً آن دولت‌ها علاقه‌مندی نسبت به منافع جمهوری اسلامی ندارند و براساس منافع خودشان اقداماتشان را تنظیم می‌کنند اما بخشی از این موضوع مربوط به اقدامات خودمان است،‌مجموعه گروه‌ها و شخصیت‌های ما آیا با اقدامات خود موضع‌گیری‌ها و مجموعه کارهایی که انجام می‌دهند، به سیاست و منافع برخی از بازیگران بین‌المللی دامن می‌زنند یا اجازه نمی‌دهند که فضای ناامنی تشدید شده و گسترش یابد.

جابری‌انصاری اضافه کرد: ما به‌عنوان مجموعه‌های داخل جمهوری اسلامی، هم به معنای دولت جمهوری اسلامی و نهادهای دولت و هم به معنای مجموعه‌های سیاسی، گروه‌ها و شخصیت‌ها و رسانه‌ها باید در پیگیری مسائل به‌ نحوی اقدام کنیم که آب در آسیاب دشمنان ملت ایران نریزیم.

وی اضافه کرد: هرگونه اقدام و اظهارنظری تشدیدکننده این فضای ناامنی در زمینه جلب سرمایه‌های خارجی و فناوری‌ خارجی باشد، به نفع جمهوری اسلامی نخواهد بود.

جابری‌انصاری اضافه کرد: البته در تعامل با دولت‌ها و بازیگران بین‌المللی که بر خلاف منافع ملت ایران اقداماتی را برای بازگرداندن فضای قبل از برجام پیگیری می‌کنند، هم دستورالعمل دولت جمهوری اسلامی است و مجموعه اقداماتی که در جریان است، تسهیل رفت و آمد هیأت‌های مختلف از کشورها و رفتن هیأت‌های ایران به کشورهای مختلف، مدیریت اظهارات و گفتمان سیاسی مقامات ایران و مسائل دیگر با این هدفمندی که اشاره شد، باید پیگیری شود و با همین اولویت‌ها مورد توجه وزارت خارجه است.

وی گفت: ما در دو مسیر موازی باید اقدامات خود را طراحی و مدیریت کنیم. یکی در تعامل با دولت‌های دیگر در جهان، بدین معنا که مجموعه‌ اقدامات مثبت و منفی را شامل می‌شود و یکی هم برنامه‌ریزی و اقدامات هدفمند در درون ایران به نحوی که امکان بهره‌برداری حداکثری از فضای توافق برجام را برای ایران فراهم کند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اصول ثابت ما در زمینه اقتصادی در مرحله فعلی در چارچوبه اقتصاد مقاومتی که اولویت جمهوری اسلامی است، دو اصل اساسی آن جذب سرمایه خارجی و جذب فناوری خارجی است. همه اقدامات ما در جمهوری اسلامی می‌بایست به نحوی تدبیر و مدیریت شود و جزیی از این امر تدبیر فضای سیاسی، رسانه‌ای و گفتمان سیاسی در خدمت منافع ایران و تحقق این اصول اساسی اقتصاد کشور است.

* حکم دادگاه آمریکا خلاف قواعد بین‌المللی است

حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌ها درباره برداشت 2 میلیارد دلار اموال ایران در آمریکا و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تناقضات دولتی در این زمینه و اینکه بعیدی‌نژاد، سیف و جهانگیری دولت قبل را مسئول این قضیه دانستند، عراقچی در وین عنوان کرد که این خرید اوراق در سال 2003 صورت گرفته است، عنوان کرد: موضوع حکم این دیوان بعد از طی فراز و نشیب از چند زاویه می‌تواند مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اول اینکه به لحاظ حقوقی این اقدام برخلاف مبانی یا اصول اولیه حقوق بین‌الملل و قوانین بین‌‌المللی است که دولت آمریکا قانون داخلی خودش را حاکم بر روابط و فضای بین‌المللی قرار دهد و براساس ضوابط بین‌المللی یک دولت چنین اختیاری ندارد که قوانین داخلی خود را حاکم بر این قواعد بین‌المللی قرار دهد.

جابری‌انصاری گفت: این اقدام به لحاظ سیاسی معنایش برای ملت و دولت ایران این است که هیچ اراده‌ای در آمریکا برای خاتمه بخشیدن به دوران طولانی تاریخ بی‌اعتمادی و برخورد با ملت و منافع ملت ایران وجود ندارد.

به گزارش فارس، جابری‌انصاری ادامه داد: چنین اقداماتی تنها به تشدید وضعیت سابق و ادامه آن وضعیت منجر می‌شود.پیام روشن این حکم به لحاظ سیاسی برای ملت ایران این است.

* روابط ما با آمریکا دستخوش تحول نشده

وی گفت: نکته دوم در زمینه سیاسی نیز این است که توافق برجام، توافقی در یک موضوع خاص با آمریکاست و فضای حاکم بر شرایط راهبردی روابط ما با آمریکا دستخوش تحول نشده بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: صدور چنین احکامی تأییدکننده آشکار چنین مسئله‌ای است که توافق در خصوص یک موضوع به معنای پایان شرایط حاکم بر روابط یک کشور به لحاظ تاریخی نیست.

وی گفت: اما به لحاظ آسیب‌شناسی داخلی بدون ورود به دوره‌بندی‌ها و مسائل داخلی، آنچه مربوط به وزارت خارجه است به عنوان وزارتخانه حاکمیتی که نمایندگی ملت ایران را برعهده دارد باید به این نکته اشاره کنیم که از نگاه آسیب‌شناسانه جدا از اینکه در چه دوره‌ و چه سالی این اتفاق افتاده باید مورد بررسی آسیب‌شناسانه قرار گیرد و برای جلوگیری از تکرار اشتباهات این‌گونه که منافع ما را در معرض خطر دولت‌هایی قرار می‌دهد که قوانین داخلی خود را بر قوانین بین‌المللی تحمیل و حاکم می‌کنند.

به گزارش فارس، جابری‌انصاری افزود: به‌ عنوان وزارت امور خارجه معتقدیم این مطلب باید با نگاه آسیب‌شناسانه مورد توجه قرار گیرد و بدون تسویه‌ حساب‌های سیاسی و ورود دعواهای داخلی به این موضوع، زمینه تکرار چنین اشتباهاتی سد شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اگر آسیب‌ها و اشتباهات خود را انکار کنیم، زمینه تکرار آن رخ می‌دهد. مهم برای ما این است که با نگاه آسیب‌شناسانه زمینه این مشکلات را فراهم نکنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص دستگیری رضا ضراب در آمریکا به دلیل دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اینکه آیا دولت ایران وضعیت او را پیگیری می‌کند؟ اظهار داشت: تصمیمی اگر اتخاذ شود به اطلاع افکار عمومی می‌رسد.

* مسئولیت موضوع حج با سازمان حج و زیارت است

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره گزارش وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی در خصوص حادثه منا خاطرنشان کرد: مسئولیت موضوع حج با سازمان حج و زیارت است. ما به‌ عنوان وزارت امور خارجه در سطح حاکمیتی و تصمیمات حاکمیتی مربوط به مسئله حج دخالت داریم و در شرح وظایفمان هست، اما مسئولیت پیگیری این پرونده و حصول به توافقات و گزارش اقدامات انجام شده با سازمان حج است و بر اساس رویه‌های موجود اقدام خواهد کرد.

* مسئولیت با عربستان است/ درخواست ویژه‌ای نداشته‌ایم

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مسئله حج و اینکه آیا ایران حاضر است تسهیلاتی فراهم کند که زائران ایرانی در کشور ثالثی روادید را دریافت کنند؟ عنوان کرد: اگر دولت میزبان وظایف طبیعی خود را براساس رویه‌های سابقی که بین دو کشور وجود دارد، محقق کند، به طور طبیعی زمینه اجرای این امر واجب اسلامی فراهم خواهد شد و در صورتی که این کار را نکند، مسئولیت عدم انجام حج حجاج ایران با دولت میزبان است.

جابری‌انصاری خاطرنشان کرد: ما هیچ امر ویژه‌ای را درخواست نکرده‌ایم . آنچه گفته‌ایم و تاکید داریم این است که رویه‌های سابق موجود بین دو کشور و وظایف دولت میزبان مناسک حج در زمینه تامین امنیت حجاج و فراهم کردن شرایط برگزاری آبرومندانه و درست حج توسط حجاج ایرانی فراهم شود و در همین چارچوب هم مسئله را مدیریت خواهیم کرد.

* اطلاع‌رسانی درباره جزئیات و نحوه فروش و قیمت‌ آب سنگین با سازمان انرژی اتمی

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص مکانیسم دریافت مبلغ 32 تن آب سنگین اراک که به آمریکایی‌ها فروخته شده نیز گفت: مسئولیت مذاکره در ارتباط با این موضوع فنی با سازمان انرژی اتمی است.

جابری‌انصاری ادامه داد: کارخانه تولید آب سنگین که جدا از راکتور اراک است برای تأمین آب سنگین تأسیس شده و تاکنون 200 تن تولید داشته و تصمیمی که در مراجع تصمیم‌گیری کشور گرفته شده، این است که حداقل 70 تن از 200 تن در بازارهای بین‌المللی به فروش برسد که مذاکرات فنی با مشتریان از جمله آمریکا در این زمینه انجام شده است.

وی گفت: عملاً با این اقدام حضور ایران در بازار بین‌المللی معاملات مربوط به آب سنگین به رسمیت شناخته می‌شود و با این جزئی از برنامه مسالمت‌آمیز اتمی ایران تثبیت می‌شود و هم منطق اقتصادی خواهد داشت و هم منطق راهبردی ناظر بر تثبیت حقوق مشروع و قانونی جمهوری اسلامی در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی.

جابری‌انصاری ادامه داد: اطلاع رسانی درباره جزئیات و نحوه فروش و قیمت‌ها در این زمینه با سازمان انرژی اتمی است و اطلاعات را در این زمینه اعلام خواهند کرد.

* ایران از ابتدا در سوریه نقش مستشاری داشته است

وی درباره اعزام نیروهای ارتش به سوریه به عنوان نیروهای مستشاری که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز گفت: تصمیم دولت جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه تامین و موافقت با درخواست‌های دولت سوریه برای خدمات مستشاری نظامی بوده است. اینکه چه نیروهایی این خدمات را انجام می‌دهند، حسب نیاز و زمان مربوط به این اقدامات در مورد آن تصمیم‌گیری‌ می‌شود.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در عین حال یادآور شد: هیچگونه تغییری در تصمیم‌گیری ایران اتفاق نیفتاده است. مجموعه نیروهای مسلح ایران، نیروهای مسلح ایران هستند و تصمیم دولت ایران این بوده که خواسته‌های ملت سوریه را در زمینه ارائه خدمات مستشاری قبول کند و محقق کند و در همین چارچوب در زمان‌های مختلف و در این دوران حسب نیاز به شرایط و درخواست دولت سوریه این خدمات مستشاری ارائه شده و تصمیم اخیر در همین چارچوب است. هر تصمیمی اتخاذ شود براساس درخواست دولت سوریه است.

*خبری که تایید نشد

جابری‌انصاری درباره برگزاری رزمایش مشترک ایران و روسیه نیز گفت: چنین مطلبی در مجاری رسمی دو کشور تصمیم گیری نشده است. چنین اقداماتی منوط به تشخیص دو دولت است که در این زمینه به توافق برسند. اخبار رسانه‌ای که براساس اظهارات یک فرد عنوان می‌شود، خبر رسانه‌ای است.

وی درباره بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران نیز گفت: چنین درخواستی را اتحادیه اروپا دارد ولی تصمیم گیری درباره آن بر اساس مسائل و پرونده‌های مرتبط انجام خواهد شد. تصمیم قطعی در این زمینه به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سامانه موشکی S-300 نیز عنوان کرد: در ارتباط با این سامانه، بین دولت ایران و دولت روسیه توافقاتی در این خصوص وجود دارد که در حال طی مراحل اجرایی خود براساس زمانبندی‌های جدید بین دو دولت است و امیدواریم روال طبیعی خود را طی کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تشکیل کمیته پیگیری حقوقی در خصوص 2 میلیارد دلار دارایی ایران عنوان کرد: مجموعه اقداماتی که به لحاظ سیاسی و حقوقی و قانونی در زمینه استیفای حقوق ملت ایران انجام خواهد شد و نتایج آن در زمان خود به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها