اصفهان در «بی‌آبی شدید» به سر می‌برد

کد خبر: 539447

علیرغم وعده های مختلف دولتمردان در جهت بهبود اوضاع آب در اصفهان مردم این استان در روزهای گذشته و باوجود گرمای شدید هوا از نظر دسترسی به آب شرب اوضاع نابه سامانی را سپری می‌کنند.

رویش نیوز: دو سال پیش بود که در اوسط مرداد مشکل آب آشامیدنی اصفهان به اوج خودش رسید و بسیاری از مناطق اصفهان در طول شبانه روز تنها چند ساعت در انتهای شب آب آشامیدنی آن هم به صورت بسیار محدود داشتند. در آن سال متنی نوشتیم و در رویش نیوز منتشر کردیم که در ادامه آورده می شود. داستان امسال اما متفاوت است. از همان ابتدای تابستان و در همین هفته های ابتدایی تیرماه اصفهان به صورت جدی با مشکل آب آشامیدنی دست و پنجه نرم می کند. در بسیاری از نقاط اصفهان آب آشامیدنی تنها و تنها چند ساعت در شبانه روز در دسترس است، آن هم در اوج گرما و ماه رمضان. مسئولین دلیل را نه قطعی آب که افت فشار به دلیل کمبود می دانند و مصاحبه می کنند که اگر با همین شیب جلو برویم مجبوریم آب را قطع کنیم، گویی برای مشترکی که از صبح تا بعد از افطار آب ندارد فرقی می کند که به او بگویید افت فشار است یا قطعی آب.
سال های پیش که از نظر خانم ابتکار انتقال آب بین حوزه ای به محیط زیست آسیب نمی رساند و وزارت نیرو مشکلی با این مسائل نداشت، همان سال ها که معاون اول فعلی، وزیر بود، وزیر نیروی فعلی معاون وزیر و کارها حتما کارشناسی شده انجام میشد؛ دولت محترم وقت تصمیم گرفت حالا که اصفهان آب دارد، آب آن را به یزد و کجا و کجا انتقال دهیم. ذره ای هم فکر نکردند که آقاجان اصفهان الان آب دارد، شاید سال دیگر، دو سال دیگر، ده سال دیگر شرایطش فرق کند. حال بگذریم که به اسم آب آشامیدنی، آب انتقالی صرف کشاورزی و صنعت شده و هنوز هم شاید بشود.

طرح های آب رسانی به اصفهان که فقط 10 درصد تا اجرایی شدن فاصله دارند به بهانه های مختلف متوقف شده اند و اکنون دولت طرح انتقال آب به کرمان و سمنان را کلید زده است. رئیس جمهور یزدی آب را به یزد می برد و رئیس جمهور سمنانی و معاون اول کرمانیش آن را به سمنان و کرمان.

استاندار از فرصت پنج ساله ای می گوید که در ابتدا گفته بود برای اصلاح وضعیت آب اصفهان نیاز است و حتماً انتظار است که تا پایان پنج سال کسی مطالبه آب نداشت باشد. البته احتمالاً نیم نگاهی هم به تقویم دارند که کم کم داریم وارد سال چهارم آن پنج سال می شویم و فرصت اندک است.
نمایندگان محترم مجلس دهم، شما سومین دوره از نمایندگان اصفهان هستید که وارد مجلس می شوید و قول اهتمام برای بهبود وضعیت آب را می دهید. قول پیگیری از وزیر نیرو. قول فشار برای اتمام پروژه بهشت آباد. نمیدانیم شما در کدام مناطق اصفهان ساکنید، اما در اصفهان بسیاری مناطق ساعات زیادی را از آب آشامیدنی محروم هستند.
اداره محترم آبفای استان اصفهان، بهتر است یک آماری نسبت به وضعیت آب در همه نقاط اصفهان بدهد تا بدانیم این افت فشار آب فقط مخصوص شمال شهر است یا بالا نشینان نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند؟

یک سوال، حال که کشاورزی استان را تعطیل و کاشت برنج ممنوع اعلام شده است، آیا در یزد و شهرکرد یا بالادست زاینده رود هم همین تدبیرها اندیشیده شده یا بازهم ابتدا قرار است تصمیمات در مورد اصفهان اجرایی و بعد فکر کنیم که آیا کارشناسی شده است یا نه؟

سوال دیگر اینکه اکنون که مردم اصفهان خودشان آب آشامیدنی ندارند، ارسال آب به دیگر مناطق با چه منطقی توجیه می شود؟ اصلاً چگونه است که اصفهان جزء سه استان وضعیت قرمز از لحاظ آب آشامیدنی است اما مناطقی که آب اصفهان به آنجا می رود وضعیت سفید دارند؟ مردم اصفهان جواب این سوالات را چه زمانی می شنوند؟
آقایان و خانم مسئول کشوری، مسئولان و نمایندگان محترم استانی و شهری، مردم عزیز اصفهان، مشکل آب اصفهان مرز بحرانی را هم رد کرده است. باید به فکر بود. مردم اصفهان حال که از مسئولان و تصمیم گیران آبی برای اصفهان گرم نمی شود، کمی خودمان به فکر باشیم و مصرف را کمتر کنیم.
راستی اگر دسستان به رئیس جمهور محترم هم رسید به ایشان بگویید جریان دائمی آب در زاینده رود که قولش را در سفر استانی دادید، فعلا به کنار، مردم اصفهان آب شرب ندارند.

این فریاد به جایی می رسد یا نه نمیدانیم، اما اصفهان آب شرب ندارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها